خبرگزاری کار ایران

در پی تخریب محیط زیست رخ داد؛

ورود حیوانات وحشی به مناطق مسکونی برای یافتن آب و غذا

در حالی که در روزهای گذشته اخبار متعددی در خصوص ورود حیوانات غیراهلی مانند گرگ به مناطق مسکونی و ایجاد خسارت از سوی آن‌ها در برخی استان‌ها همچون گیلان، گزارش شده است، مدیرکل دفتر صیدو شکار سازمان حفاظت محیط زیست علت این مساله را نفوذ روزافزون انسان‌ها به زیستگاه حیات وحش و تخریب محیط زیست می‌داند.

علی تیموری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با حمله گرگ به مناطق مسکونی در استان گیلان و در نزدیکی شهر رودبار گفت: این حوادث همواره در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده و مختص امسال نیست.

وی در ارتباط با این مساله که گفته می‌شود؛ سازمان حفاظت محیط زیست این گرگ‌ها را از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل کرده است، اظهار کرد: چنین مساله‌ای صحت ندارد و ما گرگ به هیچ جا منتقل نمی‌کنیم.

 مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با دلیل حمله گرگ‌ها و دیگر حیوانات غیراهلی همچون پلنگ به مناطق مسکونی گفت: گرگ‌ها و پلنگ‌ها هرکدام قلمرو و زیستگاه گسترده‌ای را برای زندگی نیاز دارند، بنابراین هرچه ما بیشتر زیستگاه این جانوران را تخریب کنیم و روستا‌ها یا شهر‌ها را گسترش دهیم و وارد زیستگاه حیات وحش شویم، بیشتر شاهد رخداد چنین حوادثی خواهیم بود.

تیموری توضیح داد: آب و طعمه مورد نیاز این جانوران به دلایل مختلف همچون خشکسالی، تخریب زیستگاه‌ها، از بین بردن حیات وحش و تخریب مراتع توسط انسان‌ها از بین رفته است و به همین علت این حیوانات ناچارند؛ برای یافتن آب و غذا از زیستگاه خود خارج شده و به دیگر مناطق ورود پیدا کنند.

وی افزود: زمانی که انسان به طور مرتب مراتع را تخریب می‌کند و به زیستگاه این جانوران نفوذ می‌کند، طبیعی است که شاهد چنین حوادثی باشیم، در واقع این ما هستیم که به زندگی آنها ورود پیدا کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در مورد راهکار حل این مشکلات اظهار کرد: طرح مدیریت حفاظت از پلنگ تدوین شده است که در قالب آن امسال با عقد تفاهم‌نامه با شرکت‌های خصوصی بیمه‌، خسارات ناشی از حمله پلنگ به دام، زمین‌های کشاورزی و یا خود افراد در صورت نبود منابع کافی در سازمان از طرف این شرکت‌ها پرداخت می‌شود، بنابراین مردم نباید نگران خسارات وارده به اموال خود از سوی گرگ‌ها یا پلنگ‌ها باشند، زیرا سازمان حفاظت محیط زیست آن‌ها را جبران خواهد کرد.

تیموری تصریح کرد: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته بخشی از تلفات گرگ و پلنگ در کشور ناشی از اقداماتی بوده که دامداران انجام داده‌اند، بنابراین امیدواریم؛ اقدامات صورت گرفته برای جبران خسارت، از این به بعد از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲ شرکت بیمه متقاعد شده‌اند که به عنوان یک فعالیت اجتماعی، در شرایطی که سازمان محیط زیست قادر به پرداخت خسارات نباشد، به جبران خسارات وارده از سوی حیات وحش و حیواناتی همچون گرگ و پلنگ بپردازند.

تیموری در پاسخ به اینکه چرا حادثه استان گیلان در ‌‌‌نهایت منجر به معدوم شدن گرگ شد، گفت: اتفاقی که در گیلان افتاد؛ ماجرای متفاوتی بود. معمولا چنین اتفاقی که حیوان معدوم شود، نمی‌افتد؛ اما در ماجرای لوشان، گزارش‌ها نشان می‌دهد، آن گرگ احتمالا بیمار بوده است و به همین دلیل هم آن را معدوم کردند، اما معمولا در چنین مواردی پس از اطلاع به محیط زیست از طریق تله‌های بیهوشی ماجرا را مدیریت می‌کنیم.

کد خبر : ۳۳۰۹۰۲