خبرگزاری کار ایران

نیلی در مراسم راه‌اندازی رشته ادبیات چینی:

میزان فعالیت‌های علمی ایران و چین با حجم تجارت دو کشور برابر نیست

asdasd
کد خبر : ۳۳۰۹۹۰

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه میزان فعالیت‌های علمی ایران و چین با حجم تجارت دو کشور برابر نیست، گفت: محدود کردن فعالیت‌ها به تجارت باعث توسعه ارتباطات فرهنگی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود نیلی‌احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران) در مراسم گشایش رشته زبان و ادبیات چینی که امروز در این دانشگاه برگزار شد به تاریخ همکاری ایران و چین اشاره و اظهار کرد: هنگامی به تاریخ همکاری ایران و چین نگاه می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم که هیچ خصومتی بین این دو کشور وجود نداشته و این همکاری‌ها بیانگر مودت است.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری‌ها و مبادلات تجاری بین ایران و چین از بزرگ‌ترین حجم‌های تجارت خارجی ایران بوده است که میزان آن از ۴۰۰ میلیون دلار به ۲۰ میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود که این حجم تجارت به صد میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این مطلب که این دانشگاه به عنوان معتبر‌ترین دانشگاه ایران نقش توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایفا می‌کند، گفت: زبان به عنوان یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در توسعه روابط بین کشور‌ها قلمداد می‌شود و با توسعه زبان فارسی در چین و زبان چینی در ایران توسعه مبادلات را فراهم می‌کند.

نیلی به مرکز کنفوسیوس دانشگاه تهران اشاره و عنوان کرد: این مرکز از سال ۲۰۰۹ برای توسعه همکاری‌ها ایجاد شد و من فکر می‌کنم در سایر زمینه‌های علمی و پژوهشی همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه‌های چین خیلی موفق نبوده است.

وی با اشاره به اینکه حجم فعالیت‌های علمی و پژوهشی ما با دانشگاه‌های چین با حجم تجارت دو کشور برابر نیست افزود: محدود کردن فعالیت‌ها به تجارت کافی نیست و باعث توسعه ارتباطات فرهنگی نمی‌شود.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تفاهم‌ ۱+۵ گفت: بعد از تفاهم ۱+۵ شاهد رشد فعالیت دانشگاه‌ها مخصوصا دانشگاه تهران بودیم و قطعا دانشگاه‌های چین می‌توانند همکار دانشگاه تهران باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز