خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با ایلنا:

معاونت پرستاری وزارت بهداشت به عنوان «ترمز جامعه پرستاری» عمل می‌کند

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: معاونت پرستاری اکنون تبدیل به ترمزی برای جامعه پرستاری کشور شده است و هرچه پرستاران انجام می‌دهند، این معاونت آن را خنثی می‌کند.

محمد شریف مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در پاسخ به این سوال که چرا پرستاران طرح مبتنی بر عملکرد را قبول ندارند، گفت: برای پاسخ به این سوال باید از ابتدای مشکلات پرستاران در این رابطه مباحتی را مطرح کنیم؛ وزارت بهداشت در دهه ۷۰ طرحی را تحت عنوان طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها مطرح کرد که مصوبه دولت و مجلس را نداشت و با ادبیاتی نزدیک به طرح اخیر تحول سلامت، درآمدی را تحت عنوان تعرفه‌های پزشکی تعریف کرده بودند.

وی ادامه داد: این تعرفه‌های پزشکی خود به خود هزینه‌های مردم در حوزه سلامت را به شدت بالا برد و با این بهانه که کیفیت خدمات بهداشت و درمانی افزایش و پزشکان بیشتر در بیمارستان‌ها حضور پیدا کنند، اختلاف پرداختی بین گروه پزشکان متخصص هیات علمی و باقی کارکنان را به طور متوسط حدود ۱۰۰ برابر افزایش داد.

 دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه پرستاران از‌‌ همان دوران به این اختلاف پرداختی اعتراض کردند، اظهار کرد: در ‌‌نهایت پرستاران توانستند؛ در سال ۸۶ مصوبه‌ای را تحت عنوان قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از مجلس بگیرند، اما به رغم این قانون، وزارت بهداشت به آن تمکین نکرد و طرح کارانه را که پشتوانه قانونی را نداشت، اجرا کرد و ده‌ها هزار میلیارد نیز بابت آن پرداخت کرد تا آنکه به طرح تحول سلامت رسیدیم که در مرحله سوم آن، تحت عنوان واقعی کردن تعرفه‌های خدمات پزشکی تعرفه‌های پزشکان را تا ۴۰۰ درصد و به طور متوسط ۲۵۰ درصد افزایش دادند.

وی افزود: در بحث تغییر تعرفه پرستاری نیز ما معتقد بودیم؛ ابتدا باید اختلاف سطح پرداختی‌ها درست شود، بنابراین راهکار جامعه پرستاری کشور اجرای طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود که با آن موافقت نکردند و گفتند؛ پرداختی برای پزشکان ۳ برابر شده و برای شما هم سه برابر می‌شود؛ اما باید توجه کنیم؛ یک جراح که ۴۰ میلیون تومان می‌گرفت، الان ۱۲۰ میلیون تومان می‌گیرد، اما پرستار زمانی ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرد، که اکنون در بهترین حالت سه برابر آن یعنی ۹۰۰ هزار تومان می‌گیرد؛ یعنی اگر در گذشته اختلاف دریافتی‌ها ۳۹ میلیون ۷۰۰ هزار تومان بود، اکنون به ۱۱۹ میلیون تومان رسیده و اختلاف پرداختی‌ها به شدت افزایش یافته‌ است.

شریف مقدم در ارتباط با تفاوت میان دریافتی پرستاران در طرح کارانه و طرح مبتنی بر عملکرد، توضیح داد: پیش از این پرداختی پرستاران در طرح کارانه با در نظر گرفتن مدرک تحصیلی، رسته و امتیازی که مدیر مربوطه می‌داد، مشخص می‌شد، اما اکنون در طرح مبتنی بر عملکر فرمول پرداختی بسیار پیچیده شده و ۵۰ شاخص دیگر نیز به آن اضافه شده‌است؛ یعنی اگر پرستار بخواهد؛ همین رقم ناچیز را نیز بگیرد باید مدیر، اعتبار بخشی، صندوق دار و...اعمال نظر کنند.‌‌ همان که پرستاران از ابتدا گفتند، این طرح محکوم به شکست است.

وی با تاکیدبر اینکه پرستاران کارانه و طرح مبتنی بر عملکرد را قبول ندارد، افزود: جامعه پرستاری خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری است، چراکه در این صورت اختلاف پرداختی‌ها کم می‌شود.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه اکنون هیچ توجهی به خواسته پرستاران نشده است، گفت: وضعیت پرستار‌ان در این دوسال نسبت به گذشته بد‌تر شده است، هرچند که معتقدیم؛ دولت در این ۲ سال خوب عملکرده است، اما چنین نظری را در مورد وزارت بهداشت نداریم.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اینکه در این دوسال طرح‌های نامناسبی همچون کمک پرستار مطرح شده است، توضیح داد: یکی دیگر از بحث‌های ما این است که وزیر معاونت پرستاری‌اش را از ریاست وقت سازمان نظام پرستاری انتخاب کرد و ایشان بعد از گرفتن این پست، دیگر مسائل پرستاری را مطرح نکردند. در واقع معاونت پرستاری اکنون ترمزی برای پرستاری کشور شده است و هرچه پرستاران انجام می‌دهند، این معاونت آن را خنثی می‌کند.

کد خبر : ۳۳۱۳۴۹