خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر پژوهشکده مردم‌شناسی در نشست علمی مردم‌شناسی:

تقسیم بندی آب در روستاهای گناباد هنوز به روش فنجان صورت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۴۷۹

پژوهشگر پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد که هنوز در بیشتر روستاهای گناباد تقسیم آب به روش فنجان صورت می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، همزمان با هفته پژوهش؛ پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در نشست علمی به بررسی بخشی از فعالیت‌های این پژوهشکده در سال ۱۳۹۴پرداخت. علیرضا حسن‌زاده رییس پژوهشکده مردم‌شناسی با ارایه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط این پژوهشکده تصریح کرد که فعالیت‌های پژوهشکده امسال با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

او افزود: ۱۷جلد کتاب، ۱۱ پژوهش میدانی، ۱۶ نشست علمی، ۳کارگاه و برگزاری ۵ همایش حاصل فعالیت پژوهشگران این پژوهشکده است.

وی با اشاره به برگزاری ۵ همایش توسط این پژوهشکده تصریح کرد: پژوهشکده مردم‌شناسی در برگزاری همایش‌های «مرگ» و «نوروز» نیز همکاری می‌کند.

حسن‌زاده در ادامه از چاپ گاهنامه خبری شامل ۲۲۰صفحه از فعالیت‌های پژوهشکده مردم‌شناسی خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تعداد کتاب‌های چاپی توسط این پژوهشکده را امسال به ۲۸کتاب افزایش دهیم.

سید احمد محیط طباطبایی مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست گفت: آنچه از تمامی این همایش‌ها می‌ماند نتیجه و خلق یک اثر است که حاصل یک کار گروهی با ارزش است.

وی با اشاره به عملکرد شایسته پژوهشکده مردم‌شناسی در سال پژوهشی گذشته تصریح کرد که پژوهشکده مردم‌شناسی در کنار فعالیت‌های خود در برگزاری همایش‌های عمومی که پژوهشگاه به طور مستقیم برگزار کننده آن‌ها نیست نظیر همایش‌های «نماز» و «نوروز» همکاری‌های بسزایی داشته است.

او با اشاره به اینکه تاریخ در روزگار ما توسط افراد جامعه نوشته می‌شود افزود: هویت رسمی بسته به تغییر نظام تغییر می‌کند ولی هویت ملی هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به این موضوع تکیه دارند.

محیط طباطبایی اظهار امیدواری کرد سال آینده گزارشی از تمامی آثار به چاپ رسیده در حوزه مردم‌شناسی ایران توسط دانشکده‌ها، ناشرین، افراد و... به عنوان عملکرد این حوزه توسط پژوهشکده مردم‌شناسی که متولی مردم‌شناسی کشور محسوب می‌شود ارایه شود.

خدیجه امامی کار‌شناس پژوهشکده مردم‌شناسی دیگر سخنران این نشست به ارایه گزارشی از ساماندهی پوشاک که با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی انجام گرفته است پرداخت.

او با اشاره به اینکه طرح ساماندهی پوشاک اقوام به عنوان یک طرح ملی از سال ۱۳۷۴مورد توجه پژوهشکده مردم‌شناسی قرار گرفته است تصریح کرد: پس از کارهای مرمتی و کد گذاری این آثار در قالب یک مجموعه به نمایش در خواهند آمد.

وی گفت: درحال حاضر پژوهشکده مردم‌شناسی درنظر دارد به عنوان یک برنامه و هدف مهم موزه ملی «پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی» را راه اندازی کند.

فاطمه علیمیرزایی کار‌شناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی نیز در ادامه، اولویت بندی آثار، آفت زدایی، مستند نگاری تصویری، پاکسازی، ترمیم و بازسازی، تکمیل شناسنامه و... را مراحل کاری انجام شده روی پوشاک اقوام اعلام کرد.

او تأمین فضای مناسب، در نظر گرفتن زمان استراحت و هوادهی، استفاده از کد گذاری، ایجاد دفتر ثبتی، تأمین شرایط محیطی و... را به عنوان پیشنهاداتی برای صدمه ندیدن این آثار در هنگام نگهداری اعلام کرد.

ژیلا مشیری کار‌شناس پژوهشکده مردم‌شناسی دیگر سخنران این نشست بود که به ارایه گوشه‌ای از پژوهش خود با عنوان «میراث طبیعی و فرهنگی آب در جزیره قشم» پرداخت.

او برکه، چاه، چالو، گاو چاه، سد، بند و آب شیرین کن را به عنوان سازه‌های آبی مورد استفاده در قشم عنوان کرد.

محمد مکاری پژوهشگر پژوهشکده مردم‌شناسی دیگر سخنران این نشست به بیان مواردی در خصوص میراث طبیعی و فرهنگی آب در شهرستان گناباد پرداخت و تصریح کرد که قنات نقش اصلی تأمین آب برای گذران زندگی را در گناباد دارد.

او با بیان گوشه‌ای از راه‌های دسترسی به منابع آبی در گناباد گفت: در بیشتر روستاهای گناباد هنور به روش فنجان تقسیم آب صورت می‌گیرد.

مکاری با اشاره به استفاده اهالی جنوب خراسان و گناباد ازیخدان‌ها در فصل تابستان تصریح کرد که به این منظورقسمتی از آب قنات مرکزی بصورت یخ در آمده و در یخدان‌ها نگهداری می‌شد تا در هنگام گرم شدن هوا مورد استفاده مردم قرار گیرد.

 «آب و فرهنگ مصرف آن در شهرستان گمیشان» عنوان سخنرانی اعظم موسوی مدیر گروه اجتماعی پژوهشکده مردم‌شناسی بود که به بیان گوشه‌ای از آن پرداخت.

او افزود: در حال حاضرآب لوله کشی منبع تهیه آب گمیشان است در حالی که در گذشته اهالی برای به دست آوردن آب با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند.

او آرنا، چاه آب، لاری یا آب انبار، آب باران و.... را از منابع آبی مورد استفاده مردم گمیشان در گذشته عنوان کرد که به وسیله آن‌ها به آب مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کردند.

در ادامه این مراسم از مهرداد وحدتی دانشمند، مریم نعمت طاووسی و فاطمه طارمی مولفان کتاب‌های انتشار یافته سال ۹۴ و فعالان حوزه مردم‌شناسی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز