خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح مرمت برج آزادی هنوز تهیه نشده است/رسیدگی نکنیم؛ تخریب می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: برخی برداشت‌ها در محوطه برج آزادی، باعث از بین رفتن ایزولاسیون این بنا شده است.

رجبعلی خسروآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آسیب رسیدن به قسمتی از برج آزادی تهران گفت: محوطه‌سازی‌ که چند سال پیش در اطراف این برج انجام شده، باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای این برج شده است.

وی ادامه داد:  برج آزادی چند وجهی است؛ یعنی بخشی از آن مرتبط با سازمان میراث فرهنگی با عنوان ثبت اثر بوده، وجه دیگر مرتبط با وزارت ارشاد و به خصوص بنیاد رودکی و بخش دیگر آن مرتبط با شهرداری تهران است، زیرا این ساختمان بخشی از شهر تهران است و ضروری است؛ هرسه وجه این ساختمان مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر تعامل سازمان میراث فرهنگی با سایر نهادهای درگیر در این موضوع گفت: به ما قول داده شد که در این زمینه همکاری‌هایی صورت گیرد و طی مکاتباتی که انجام دادیم، قرار شد؛ طرح مرمت برج آزادی تهیه و برای ما ارسال شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران افزود: این اتفاق نیفتاد باید شهرداری تهران و بنیاد رودکی پاسخگوی آن باشند.

خسروآبادی خاطرنشان کرد: ما کار رصد، هماهنگی، نظارت عالیه و ایجاد حساسیت را انجام داده‌ایم، اما فکر می‌کنم؛ تغییر و تحول در شهرداری منطقه و وجود مشکل در اعتبارات منطقه مربوطه دلیل این مسئله باشد.

وی با یادآوری اینکه وقتی از برج آزادی بازدید کردم؛ هنوز تخریبی رخ نداده بود، اما آثار آبزدگی وجود داشت، اظهار کرد: در آن زمان نم وجود داشت و ما مشاهده کردیم که برخی اتاق‌ها نمناک هستند که وجود نم می‌تواند؛ موجب تخریب شود.

وی با اشاره به ریزش بخشی از سقف یکی از سالن‌های برج آزادی تاکید کرد: در حال حاضر ساختمان آسیب جدی ندیده است، اما اگر به ساختمان رسیدگی نشود، حتما این اتفاق می‌افتد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه شهرداری هزینه‌های زیادی برای نور‌پردازی و ساماندهی محوطه میدان آزادی انجام داده است، گفت: برخی از برداشت‌ها باعث شده که ایزولاسیون ساختمان از بین برود، یعنی اقداماتی صورت گرفته اما به نحوی انجام نشده که با خسارت کمتری همراه باشد.

خسروآبادی همچنین در خصوص اجرای طرح انضباط شهری منطقه ۱۲ و خطر تخریب بافت‌های تاریخی  این منطقه بیان کرد: در این طرح دو بخش وجود دارد، بخشی ازاین طرح رفتاری است و بخش دیگر آن کالبدی است که بخش رفتاری به سازمان ما مرتبط نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ما با جمع‌آوری و ساماندهی معتادان و کارتن‌خواب‌ها موافقیم، زیرا موجب احیا و ساماندهی منطقه می‌شود، اما تاکید می‌کنیم که توسعه در حوزه گردشگری و شهری نباید مغایر با حفظ بناهای تاریخی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با تاکید براینکه برای رعایت قوانین در بحث توسعه وجود تعامل میان دستگاه‌ها ضرورت دارد، افزود: نباید اینگونه فکر کرد که با یک بیابان مواجه هستیم و می‌توانید با یک بلدوزر منطقه را تخریب کنید، بلکه باید برای تک‌تک اقدامات برنامه حفاظت داشته باشیم کما اینکه در مرمت‌کاری نیز ابتداً نخاله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و بعد کار مرمت را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه گاهی خاکبرداری در جهت باز کردن فضای کاری برای مرمت است، گاهی خاکبرداری برای صاف کردن محوطه است عنوان کرد: آنچه میراث فرهنگی با آن موافق است‌‌ همان تعریف اول است. یعنی باید برداشت‌هایی که انجام می‌شود با رعایت قوانین مرمت باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم احیا منطقه ۱۲ تهران افزود: قطعاً وضعیت فعلی این منطقه مطلوب ما نیست و ما اعتقاد داریم؛ این شرایط باعث تخریب بافت تاریخی محل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم؛ احیای منطقه ۱۲ باید صورت گیرد، اما با رعایت قوانین میراثی و قبول کنیم که هرجا اتوبان درست کردیم و معبر ۲ متری را ۴۰ متر کردیم، لزوماً باعث آرامش مردم نشده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه شهرداری تهران بالغ بر صد میلیارد تومان هزینه مرمت ما را می‌دهد، اظهار کرد: سال‌های قبل چنین نبوده، زیرا در گذشته میان شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی تقابل وجود داشت که تبدیل به تعامل شد، هرچند که هنوز کافی نیست.

خسروآبادی تاکید کرد: موزه علی‌اصغرخان صنعتی که چند سالی از کار افتاده بود؛ در حال مرمت است. همچنین مرمت سر در باغ ملی، بازپیرایی خیابان ناصرخسرو، میدان مشق و خیابان کوشک مصری همگی توسط شهرداری و با نظارت سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است که تمامی این اقدامات ناشی از تعامل این دو نهاد است.

کد خبر : ۳۳۱۶۶۸