خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی:

اداره شهر به معنای مدیریت شخصیت جامعه است

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید براینکه شهر‌ها دارای شخصیت بوده و در نحوه اداره شهر خود را متجلی می‌کنند، اظهار کرد: در فلسفه سیاسی منظور از شهر و اداره شهر، مدیریت خدمات شهری نیست؛ بلکه مدیریت شخصیت جامعه و تجلی روح آن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین سلیمی با حضور در نهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با عنوان سیاست و شهر که صبح امروز در خانه اندیشمندان علوم سیاسی برگزار شد، با بیان اینکه از نظر برخی مسائل شهرداری، غیر سیاسی بوده است، گفت: از منظر تاریخ تفکر سیاسی مفهوم شهر با مفهوم سیاست گره خورده است.

وی با اشاره به اینکه شهر در اندیشه سیاسی اصلا به معنایی که امروزه مصطلح شده نیست، ادامه داد: امروزه وقتی از شهر سخن می‌گوییم تعدادی تاسیسات شهری و افراد ارائه دهنده خدمات شهری به  خاطر می آیند .

سلیمی افزود: این درحالی است که در تاریخ تفکر سیاسی و در ادبیات فارسی، یونانی و عربی اسلامی شهر با آنچه که امروز ما به کار می‌بریم متفاوت است و درحقیقت به معنای جامعه سیاسی  استفاده می شد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: زمانی که به تاریخ تفکر سیاسی نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که شهر‌ها دارای شخصیت، روح و هویت هستند و قضاوت در باره شهر‌ها براساس همین مواردی است که ا از جامعه سیاسی بر می‌آید، به بیان دیگر روابط سیاسی به شهر‌ها روح و شخصیت می‌دهد.

وی با تاکید براینکه شهر‌ها دارای شخصیت بوده و در نحوه اداره شهر خود را متجلی می‌کنند، اظهار کرد: در فلسفه سیاسی منظور از شهر و اداره شهر، مدیریت خدمات شهری نیست؛ بلکه مدیریت شخصیت جامعه و تجلی روح آن است.

سلیمی خاطر نشان کرد: با افت شهر‌ها، شیوه مدیریت آن‌ها و هدف‌گذاری که در مدیریت شهری انجام می‌شود، نشان دهنده شخصیت جامعه است؛ بنابراین شهرهایی که مرکز محوری شخصیتی ندارند، تاریخشان مشخص نیست و معلوم نیست چه بر آن‌ها گذشته تا به سبک امروزی خود رسیده‌اند و ساختمان‌های لجام گسیخته دارند؛ تمام این موارد نشان دهنده شخصیت این شهر‌ها است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه برخی از شهرهای کوچک کشورما به گونه‌ای هستند که بدنه اصلی ساختمان‌های شهر کوچک و محقر بوده و در این میان ساختمان‌های شیک و سربه فلک کشیده به عنوان فرمانداری، شهرداری و غیره خود را نشان می‌دهند، تصریح کرد: به لحاظ شخصیت سیاسی این بافت شهری به ما نشان می‌دهد که ادارات دولتی در این شهر‌ها فربه هستند و بدنه جامعه فقیر است؛بنابراین خدمات شهری تنها به بخشی از جامعه داده می‌شود که به فربه شدن ادارات دولتی کمک کند.

وی با تاکید براینکه شخصیت شهر، خود را نه تنها در بافت شهری، بلکه در چگونگی اداره شهر نشان می‌دهد به نحوه شکل‌گیری شهر‌ها در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: معمولا شهرهای بزرگ اروپا بر ۴ محور اصلی شکل گرفته‌اند که شامل یک رودخانه به عنوان نماد زندگی و توسعه پایدار، کلسیا به عنوان نماد مذهب، قلعه به عنوان نماد سیاست و یک تئا‌تر به عنوان نماد هنر می‌شود. یعنی عمده جامعه سیاسی که خود را در بافت شهری متجلی کرده است در کنار این ۴ عنصر شکل گرفته‌اند به گونه‌ای که امروز این هویت در بافت جای جای شهر‌های توسعه یافته دیده می‌شود.

سلیمی تاکید کرد: به دلیل این نوع بافت شهری در اروپا، برخی شهر‌ها کاملا با هویت بوده و رفتار سیاسی در آن‌ها روشن و قابل اجرا است، اما اگر مشخص نباشد که شهر ما مدرن ، سنتی و یا تلفیقی بین این دو استو  اگر شهر شرایطی داشته باشد که زندگی در آن عصبیت را بطلبد؛ شخصیت جمعی و کنش‌های جمعی آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در کشور ما گاهی رفتارهای سنتی با رفتارهای مدرن می‌آمیزد و در برخی جا‌ها دچار بحران هویت یا عدم شکل‌گیری شخصیت به هم پیوسته جمعی می‌شود؛ خاطر نشان کرد: اندیشیدن به این مسائل بسیار مهم است، زیرا ما با خیابان کشی در شهر‌ها صدور مجوزهای ساخت و ساز و حتی تصمیم‌گیری برای ساخت یک پارک قطعه‌ای به این پازل بزرگ اضافه می‌کنیم و اگر ندانیم چه روحی قرار است ایجاد شود، پازلی معوج درست می‌شود که رفتارهای معوجی نیز از آن شکل می‌گیرد.

سلیمی خاطر نشان کرد: اگر امروز همچون گذشته به شهر‌ها به عنوان مجموعه به هم پیوسته و دارای هویت نگاه نکنیم حتی ساخت یک پل یا مجموعه تفریحی برای مدیریت شهری غیر ممکن می‌شود. اگر شهر را به عنوان یک جامعه سیاسی تلقی نکنیم و تصمیماتمان در راستای شکل‌گیری شخصیت عمومی برای شهر‌ها نباشد، اصلا امکان مدیریت خدمات شهری هوشمند که بتواند شهرهای ما را به سمت زیست بهتر حرکت دهد، شکل نخواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه وقتی صحبت از توسعه پایدار می‌شود تنها مسائل زیست‌محیطی به نظرمان می‌آید، ادامه داد: محیط‌زیست تنها به معنای طبعیت نیست بلکه منظور محیط‌زیست اجتماعی، سلامت شخصیت شهری و روح اجتماعی درون این بافت نیز است.

رئیس دانشگاه علامه در پایان خاطر نشان کرد: درشرایط فعلی ضروری است نظر اندیشمندان ومحققان را به این نکات کلیدی جلب کنیم.

کد خبر : ۳۳۲۳۵۱