خبرگزاری کار ایران

ابتکار مطرح کرد:

ایجاد اهتمام بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۳۳۲۸۹۰

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریاچه ارومیه میراث جهانی محسوب می شود و هم اکنون یک اهتمام جهانی برای احیای آن ایجاد شده است.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در جمع مردم روستای کشتیبان ارومیه که از حاشیه نشینان دریاچه ارومیه هستند، افزود: کشورهای بسیاری برای مشارکت در دریاچه ارومیه در کنار مردم کشورمان ابراز علاقه کرده اند و معتقدند که نباید اجازه داد تا این زیست بوم ارزشمند خشک شود.

وی اظهار کرد: باید تمام همت و امکانات را به کار بگیریم تا این دریاچه به عنوان میراثی ارزشمند برای آیندگان احیا و حفظ شود و در این زمینه مقام های محلی مسئولیت مضاعفی بر عهده دارند.

معاون رئیس جمهوری افزود: هم اکنون برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه با نظارت های علمی و تخصصی انجام و با همکاری دانشگاهیان پیش می رود.

وی بیان کرد: در کنار سایر اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه، دولت باید در زمینه توان افزایی و افزایش مشارکت جوامع محلی نیز تلاش کند تا بتوان به رونق اشتغال، گردشگری و تولید در روستاها به عنوان جایگزینی برای کشاورزی کمک کرد.

وی گفت: با ایجاد تنوع در درآمد جوامع محلی می توان از فشار وارده بر منابع آب و خاک کاست و با آموزش های مشارکتی در روستاها و آموزش کشاورزی پایدار به روستاییان بهره وری محصول را افزایش داد.

ابتکار اظهار کرد: هم اکنون که با بحران در زمینه دریاچه ارومیه مواجه هستیم نباید به دنبال مقصر بود و به جای این کار باید قدر شناس نعمت های خداوند بوده و مردم را تشویق به صرفه جویی در مصرف آب با بهره گیری از آموزه های دینی در این زمینه کرد.

ابتکار بیان کرد: عدالت درون نسلی و بین نسلی مساله ای است که باید به آن اهمیت داد چراکه ما حق نداریم منابع موجود را بدون در نظر گرفتن حق آیندگان تمام و کمال مصرف کنیم.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران نیز در این مراسم گفت: با اجرای طرح همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی از مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه این دریاچه به میزان 35 درصد کاسته شده است.

محسن سلیمانی بیان کرد: در اجرای فاز نخست این طرح که در وسعت 30 هزار هکتاری از حوضه این دریاچه با موفقیت به اجرا گذاشته شد، نتایج خوبی در بحث صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی به دست آمد.

وی اظهار کرد: این طرح که از طریق مشارکت جوامع محلی در قالب همکاری دولت ژاپن و جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته آغاز شده است، در فاز نخست در 41 روستا واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با معرفی شیوه های کشاورزی پایدار به این روستاها با موفقیت به اجرا درآمد.

سلیمانی اضافه کرد: اجرای این طرح منتج به کاهش مصرف آب در سطح مزرعه، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی، حفظ و یا افزایش درآمد کشاورزان در واحد سطح، حمایت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری و اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی در مورد نقش ذینفعان مختلف در احیای این دریاچه شد.

وی گفت: فاز دوم اجرای برنامه استقرار کشاورزی پایدار هم اکنون در 75 روستا آغاز شده که در این راستا توافق نامه همکاری با سازمان جهاد کشاورزی به انجام رسیده و سایت های پروژه در کمیته راهبری استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مشخص و با شرکت های اجرایی محلی نیز عقد قرارداد انجام شده است.

سلیمانی برگزاری کارگاه های آموزشی تسهیل گری و مستندسازی و برگزاری کارگاه های آموزشی فنی و مدیریت آب در مزرعه و خاک ورزی حفاظتی در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را در سال جاری در همین راستا عنوان کرد.

وی ادامه روند اجرایی پروژه کشاورزی پایدار در 41 روستای فاز اول و 34 روستای جدید در فاز دوم را از جمله اقدامات اجرایی پیش بینی شده در این طرح عنوان کرد.

اسماعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این مراسم با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند یک تلاش همگانی هستیم، اظهار کرد: همه اعتبار مصوب برای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی دو هزار و 680 میلیارد ریال بود که از این میزان 750 میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار، کاداستر اراضی، انتقال آب با لوله، زهکشی اراضی پایاب سدها و دیگر طرح های مصوب ستاد احیا تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: شهرستان ارومیه هم اکنون 29 درصد از نیاز آبی حوضه دریاچه ارومیه را مصرف می کند و پس از ارومیه شهرستان میاندوآب با 18 درصد در رتبه دوم است.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی دریاچه و کمبود منابع آب های زیرزمینی ایجاب می کند تا یک الگوی کشت بهینه و اقتصادی را در این محدوده برنامه ریزی و به صورت هدفمند اجرا کنیم.

از کل مساحت 5700 کیلومتری سطح آبی دریاچه ارومیه که روند خشک شدن آن از 18 سال گذشته آغاز شده، هم اکنون فقط 750 کیلومتر باقیمانده است.

کارشناسان بر این باورند که مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی یکی از عوامل مهم بروز بحران کم آبی در دریاچه ارومیه است.

در حال حاضر تراز آبی دریاچه ارومیه 1270.23 متر و 15 سانتیمتر از ابتدای سال آبی جاری بالاتر است.

از کل پهنه این دریاچه نیز تنها حدود 1400 هکتار دارای آب است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تبدیل شدن دریاچه ارومیه به اولویت اول دولت، طرح های 26 گانه برای احیای این دریاچه با مشارکت اساتید دانشگاهی تدوین شده که در حال اجرا هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز