خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

قبح مصرف مواد مخدر نسبت به گذشته کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۱۵۶

عضو کمیسیون دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه قبح مصرف مواد مخدر نسبت به گذشته کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمود علیگو اظهارداشت: موضوع مواد مخدر مسئله‌ای است که در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و دولت‌های مختلف را با چالش همراه ساخته است ولی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر رویکرد مناسبی جهت کاهش اعتیاد به شمار می‌رود و باید به این نکته توجه داشت که موضوع مواد مخدر قبل از اینکه تبدیل به مسئله امنیتی شود به صورت فرهنگی و اجتماعی برطرف شود.

وی افزود: در کشور همین که در مقابل معتاد گارد نمی‌گیریم و در واقع امروزه معتاد بیمار محسوب شده و نسبت به درمان آن در کمپ‌های ترک اعتیاد اقدام می‌شود نوعی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است ولی این مقدار کفایت نکرده باید رویکرد مشاوره اجتماعی پیشگیری از اعتیاد به خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد این مساله باید توسعه یابد تا شاهد کاهش اعتیاد باشیم.

رئیس سابق اداره افکار سنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایجاد و توسعه مراکز مشاوره اجتماعی پیشگیری از اعتیاد به خانواده‌ها در مبارزه با مواد مخدر بسیار موثر واقع می‌شود چراکه خانواده جدی‌ترین مرکز جریان‌ساز ترک اعتیاد است.

عضو کمیسیون دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه قبح مصرف مواد مخدر نسبت به گذشته کاهش یافته است علت این موضوع هرچند که به اقدامات پژوهشی نیاز دارد ولی می‌توان گفت، کاهش اعتماد به نفس اجتماعی از دلایل کم رنگ شدن قبح مصرف مواد مخدر است و این موضوع احتمال افزایش گرایش به مواد مخدر را به همراه دارد.

علیگو با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های مهارت زندگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد تصریح کرد: در برخی از کشورها برای مبارزه با اعتیاد به الکل جشنواره خلاقیت برگزار می‌کنند و شاید در ابتدا به نظر برسد این راهکار اصلا تاثیر و ارتباطی در کاهش اعتیاد ندارد ولی باید به این نکته پی برد که برگزاری این جشنواره سبب افزایش شأن اجتماعی شده و به صورت غیر مستقیم کاهش اعتیاد را به همراه دارد بنابراین استفاده از تجارب دیگر کشورها در مبارزه و کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد موثر بوده و باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد.

عضو کمیسیون دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کارآفرینی نیز عاملی مهم در جهت کاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر به شمار می‌رود ولی باید این مسئله را مد نظر قرار دارد که کارآفرینی با اشتغال متفاوت است چراکه کارآفرینی بسیار مهم بوده و بخش عظیمی از اشتغال را تحت پوشش قرار می‌دهد با کارآفرینی می‌توان شاهد کاهش اعتیاد و گرایش مصرف مواد مخدر به ویژه میان جوانان باشیم.

وی در مورد نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت کاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: مهم‌ترین نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت کاهش اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر تنقیح قانون مناسب و سیاستگذاری کلان شورا در وضعیت کنونی است بنابراین شورا می‌تواند با ایجاد کارگروه فرهنگی و اجتماعی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد جهت بررسی این مسئله و کاهش آن گام بردارد.

رئیس سابق اداره افکار سنجی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین می‌تواند کمیسیون خاص در رابطه با مسئله مواد مخدر و اعتیاد تشکیل دهد؛ چراکه موضوع اعتیاد بسیار اهمیت دارد. سرمایه و آینده کشور جوانان هستند که اعتیاد در واقع سرمایه‌های ایران را نابود می‌سازد بنابراین تشکیل کمیسیون و کارگروه در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

علیگو در پایان خاطر نشان کرد: مواد مخدر از موضوع امنیتی هرچه بیشتر باید به مسئله اجتماعی و فرهنگی تغییر یابد تا بتوانیم شاهد کاهش اعتیاد و مبارزه جامع با مواد مخدر در کشور باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز