خبرگزاری کار ایران

باقرزاده:

وضعیت سواد ۴ میلیون نفر مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۲۰۴

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه از سال 1390 ، 866 هزار نفر بی سواد مطلق داریم، گفت: حدود 4 میلیون نفر در کشور وضعیت سوادشان مشخص نیست که 520 هزار نفر آنها سنشان زیر 25 سال است.

به گزارش ایلنا، صبح امروز، علی باقرزاده در نشست خبری سالروز تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی که در ساختمان مرکزی سازمان برگزار شده است اظهار کرد: با گذشت 36 سال از پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی همواره شاهدیم که کلیدواژه های این پیام همواره در پیام های سازمان های جهانی مورداستفاده قرارمی گیرد.

وی امید به تحصیل، زندگی و سرانه قدرت برابری خدمات آموزشی را سه رکن اساسی در آموزش سوادآموزی عنوان کرد و افزود: هر توانایی، قابلیت و یا مهارتی که منجر به زندگی بهتر، کاهش مشکلات و در رشد و توسعه جامعه به فرد کمک کند سواد گفته می شود که در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فناوری ،سلامت، فرهنگی و رسانه ای قابل بررسی است.

باقرزاده با بیان اینکه، خواندن و نوشتن علاوه بر اینکه در پیام تاریخی حضرت امام اشاره شده است در130کشور دیگر نیز به عنوان مبنای سواد درنظر گرفته شده است. خاطرنشان کرد: در بعضی از کشورها حساب کردن و در کشور ما باگذشت زمان و فناوری های مختلف ، روخوانی قرآن کریم و حداقل پایه سوم ابتدایی مرز سواد مشخص شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ایفای وظایف شهروندی بدون سواد ممکن نیست، تصریح کرد: در کشور ما نحوه شمارش افراد بی سواد از طریق سرشماری نفوس و مسکن و آمارهای مرکز آمار و پایگاه های اطلاعاتی به دست آمده است که در بعضی از کشورها   سوادسنجی یکی از شاخص های سواد ارزیابی شده و براین اساس مدرک تحصیلی به عنوان سطح سواد سنجیده نمی شود.

وی با اشاره به سرشماری سال 90 نفوس و مسکن در کشور افزود: در گروه سنی (10 تا49 سال) سه میلیون و 456 هزارو 181 واقعه بی سوادی به وسیله خوداظهاری ثبت شده است که 430 هزار نفر اتباع خارجی ، 432 هزار نفر از گروه هدف خارج شدند و 390 هزار نفر اطلاعاتشان پیدا نشد.

باقرزاده ادامه داد: پس از پایش اطلاعات 2 میلیون 600 هزار نفر جزو جمعیت هدف تشخیص داده شدند که یک میلیون و 50 هزار نفر آنان با سواد شدند و بقیه در گروه کم سواد آموزش ناپذیر و یا فوت شده می باشد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه از سال 1390 ، 866 هزار نفر بی سواد مطلق داریم، گفت: حدود 4 میلیون نفر در کشور وضعیت سوادشان مشخص نیست که 520 هزار نفر آنها سنشان زیر 25 سال است که علی القاعده باید مشخصات آنان در سیستم آموزشی ثبت شده باشد و باقی مانده که حدود 3 ونیم میلیون نفر می باشد اجازه ثبت نام در مراکز سازمان را ندارند.

باقرزاده از احصای پرونده آموزشی برای 52 میلیون نفر از جمعیت کشور را براساس پایگاه های مختلف اطلاعاتی، مراکز آموزشی ودانشگاه ها خبر داد و افزود : اطلاعات آموزشی 48 میلیون نفر به صورت محل تحصیل، سال تحصیل، نام مرکز آموزشی، سطح آموزش، عنوان مدرک تحصیلی و آدرس افراد در سامانه موجود است و اطلاعات 4 میلیون نفر باقی مانده هنوز کامل نشده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به ارائه عملکرد فعالیت سازمان در سال 94 تا آخر آذرماه اشاره کرد و افزود: تاکنون 405 هزار و 463 نفر در فعالیت های سوادآموزی ثبت نام کردند که معادل 80 درصدبرنامه ای است که دراین سال پیش بینی کردیم و این درحالی است که بیشتر ثبت نام ها در فصل زمستان انجام می شود .

باقرزاده ادامه داد : از تعداد افرادی که خود را بیسواد اعلام کرده‌اند، 430 هزار نفر اتباع خارجی هستند که پروژه‌ جداگانه‌ای را برای سواآموزی این افراد در نظر گرفته‌ایم؛ اطلاعات 390 هزار نفر پیدا نشد و مشخص نیست چه کسانی هستند، ضمن اینکه 432 هزار نفر نیز قبل از اینکه باسواد شوند، وارد گروه بالای 50 سال شدند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه از تعداد افراد بیسواد ذکرشده، یک میلیون و 50 هزار نفر با سواد شدند یا باسواد شناسایی شده‌اند، افزود: از این تعداد 790 هزار نفر کم‌سواد شناسایی شده‌اند، ضمن اینکه 79 هزار نفر آموزش‌ناپذیر بوده و 23 هزار نفر فوت کردند، در نتیجه 866 هزار نفر باقی ماندند.

وی تصریح کرد: از این تعداد 49 درصد بی سواد مطلق و 51 درصد در گروه کم سواد دسته بندی شده اند و 78 درصد آنان را زنان و 22 درصد مردان می باشد.

باقرزاده اضافه کرد: 51 درصد فعالیت سوادآموزی در شهرها و 49 درصد در روستاها که 18 هزار نفر آنان در گروه سنی زیر 19 سال ، 16 درصد در گروه سنی 20 تا22 سال ، 30 درصد بین 30 تا 39 سال و 47 درصد در گروه سنی 40 تا49 سال می باشد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در سال 94 از 50 هزار نیروی همکار با سازمان نهضت سوادآموزی برای 35 هزار نفر شغل ایجاد شده است افزود: 85 درصد فعالیت ها غیردولتی و به صورت خریدخدمات آموزشی و 15 درصد فعالیت های سوادآموزی توسط معلمان رسمی و پیمانی آموزش وپرورش انجام می شود.

باقرزاده با بیان اینکه طرح اولیا از اولویت های سازمان است خاطرنشان کرد: عکس العمل این طرح توسط وزیر آموزش وپرورش به استان ها ابلاغ شد و در سال گذشته 623 هزار نفر اولیای بی سواد در این طرح شناسایی شده اند که 163 هزار نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند و بقیه تا پایان سال جاری تا سال های آینده باسواد خواهند شد که 93 هزار نفر از این اولیا بی سواد مطلق بودند .

وی اجرای برنامه ریشه کنی بی سواد را هدف گذاری برنامه ریشه کنی بی سوادی تا پایان برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: برای اجرای کامل این هدف تا پایان برنامه ششم بی سواد مطلق نداشته باشیم چند تغییر اساسی در برنامه ها ایجاد کردیم که می توان به برنامه ریزی های استانی براساس نیازها، نظارت کلان در شیوه های مدیریتی، سوادآموزی چندگانه، استفاده از ظرفیت بخش های غیردولتی ، اجرای سیاست تقاضامحور و جذب مخاطبان خاص اشاره کرد.

باقرزاده از امضای تفاهم نامه با بنیاد Icdl در یک ماه گذشته خبر داد وخاطرنشان کرد: در نظر داریم برای کم سوادان که دوره های تحکیم سوادآموزی را طی کرده اند، شرایط استفاده از فناوری های اطلاعاتی را آموزش دهیم که این طرح در سال 93 شروع شده و هدف گذاری آن برای سال 94 بیش از 500 نفرمی باشد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از ارائه طرح آموزش اولیای بی سواد به سازمان یونسکو خبر داد و تصریح کرد: این طرح که به عنوان تنها تجربه سوادآموزی با مکاتبات بین آموزش وپرورش وسازمان یونسکو به ثبت رسیده است و در سایت سازمان یونسکو قرار گرفته است و می تواند مورداستفاده کشورهای مختلف قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح کتابت آیات نور مسابقه انشاء نویسی حول محور پرسش رئیس جمهور و مسابقه کتاب خوانی درخصوص شعار سال از دیگر برنامه هایی است که سازمان برای مخاطبین دوره دوم سوادآموزی‌اش اجرا می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز