خبرگزاری کار ایران

اجتماعی شدن تنها راه موثر مبارزه با مواد مخدر

asdasd
کد خبر : ۳۳۳۹۸۵

معاون سابق فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه رویکرد اجتماعی ، تنها راه موثر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در کشور است، گفت: الگوهای اجتماعی تاثیر مستقیم بر مسئله اعتیاد دارند، لذا اصلاح الگوهای نادرست در جامعه ضرورت دارد.

به گزارش ایلنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، رضا مؤمنین در رابطه با رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: به نظرم تنها راه موثر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، مبارزه اجتماعی است چرا که هیچ نهادی به صورت مستقل توانایی مبارزه کامل و همه جانبه با این معضل را ندارد. همه ارکان نظام و کشور و مردم باید پای کار آیند و برای کاهش اعتیاد و رفع آن همکاری لازم را انجام دهند.

وی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را رویکرد بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: تجربه دفاع مقدس مؤید این مسئله بوده که با ورود همه اقشار مردم در یک موضوع می‌توان به موفقیت‌های بسیار مطلوبی دست یافت، موفقیتی که اگر تنها یک یا چند دستگاه دولتی به تنهایی به آن ورود یابند قطعا حاصل نخواهد شد.

این استاد دانشگاه در رشته روانشناسی ادامه داد: نقش آموزش در حوزه پیشگیری از اعتیاد بسیار حائز اهمیت است و نباید نسبت به این مسئله ضروری غفلت داشت.

علاوه بر توسعه و ارتقاء دانش خانواده و افراد جامعه از طریق آموزش در حوزه مواد مخدر، ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی برای جوانان نیز ضرورت دارد. آموزشی که در اصل مصون سازی جوانان را از اعتیاد به همراه دارد و           سرمایه گذاری در این زمینه، بازخورد و نتایج موثری را در پیشگیری از اعتیاد دارد.

مؤمنین تصریح کرد: اخلاق حرفه‌ای اجتماع و دانشگاه زمینه بهره‌بری نیروی انسانی را فراهم و کاهش آلام جامعه را برقرار می‌کند و این اخلاق باید از مدارسه تا دانشگاه آموزش آن انجام شود. اخلاق اجتماعی و فردی در پیشگیری از اعتیاد موثر است و بخش زیادی از آن به صورت آموزش صحیح و به موقع حاص می‌شود.

معاون سابق فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران به موضوع الگوهای اجتماعی اشاره کرد، و اظهارداشت: الگوهای اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد و یا گرایش جوانان به سمت اعتیاد ارتباط مستقبم دارند چراکه رفتار و اخلاق آنها الگو بوده برای اجتماع و رفتار آنها به بسیار تاثیر گذار است. متاسفانه امروز شاهد این مسئله هستیم که استاد دانشگاه خود استعمال سیگار و دخانیات دارد و ما از دانشجو خواستاریم که مبادرت به این مسئله نکند در حالی که با وجود الگوی نادرست سایر اقدامات نیز موثر واقع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور بسیاری از مردم که معمولاً دلیل اعتیاد را به یک عامل نسبت می‌دهند، اعتیاد به عوامل مختلفی از جمله عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و شخصی مرتبط است، خاطر نشان کرد: برخی از افراد مواد مخدر را به صورت آگاهانه و یا ناآگانه به دلیل آرامش روحی خود مصرف می کنند مثلاً برای کاهش خشم، فشار روانی، اضطراب، خستگی یا افسردگی ولی از آنجایی که بسیاری از مردم نشانه‌های افسردگی را نمی شناسند متوجه نمی‌شوند که دچار این بیماری شده‌اند و احساس غم، اندوه، خستگی ، دلتنگی که مربوط به این بیماری است آنان را آزار می دهد. به همین دلیل بنا به توصیه دوستان یا چاره اندیشی خود به مصرف مواد روی می آورند تا کمی احساس شادی و نشاط کنند. نکته مهم آن است که نه تنها به دنبال مصرف مواد حال آن ها بهتر نمی‌شود، بلکه به دلیل مشکلات مربوط به اعتیاد افسردگی آنان تشدید می‌شود.

این استاد دانشگاه در رشته روانشناسی در پایان بر ضروت ارائه آموزش و آگاهی به ویژه میان جوانان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: ان شاء الله با تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر شاهد کاهش اعتیاد و مبارزه جامع با مواد مخدر خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز