خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران:

مصوبات کوتاه‌مدت بر کاهش آلودگی هوای تهران تاثیری ندارد/ بودجه سال آینده شهرداری انقباضی‌ست

asdasd
کد خبر : ۳۳۴۶۸۹

رئیس شورای شهر تهران گفت: فکر می‌کنم؛ بودجه سال آینده شهرداری تهران انقباضی باشد؛ زیرا ممکن است، به لحاظ ساخت و ساز همچنان در حال رکود باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه در این فصل شاهد فعالیت‌های شورا بودید؛ گفت: در حال حاضر شورا به علت ورود به مباحث مرتبط با حسابرسی‌ها و طرح آن در صحن شورا مجبور شد؛ جلسه‌ای دیگر بر جلسات عادی خود بیافزاید و دوشنبه‌ها را نیز به این موضوع اختصاص دهد.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع حسابرسی جلسات تخصصی نیز برگزار شد. همچنین درباره مسائل عباس‌آباد جلسه‌ خاصی داشتیم و در خصوص باغات نیز فعالیت‌های گسترده‌تری در شورای شهر انجام شد.

چمران با اشاره به آلودگی هوای تهران طی 20 روز گذشته گفت: در این روزها فشاری نفس‌گیر بر شهروندان تهرانی وارد شد و کاری هم از مسئولان برنمی‌آمد، اما انتظار داریم آنچه در این زمینه مصوب شده است به اجرا در آید.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص تخلفات حسابرسی گفت: حسابرسی یک شرکت یا سازمان به معنای آن است که موضوعی را بر اساس اصول و قوانین حسابرسی بررسی  می‌کند و در صورتی که در طول حسابرسی شرکت یا سازمانی موضوع خاصی مشخص شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما گزارشی را طی هفته گذشته از پروژه‌های عمرانی ارائه دادیم.

شرکت‌های شهرداری معتقدند نباید مالیات بپردازند

وی اظهار کرد: شرکت‌های شهرداری معتقدند؛ نباید مالیات بپردازند، لذا مالیات را در حساب‌های خود لحاظ نمی‌کنند.

چمران با بیان اینکه ما از سال 82 موضوع حسابرسی را شروع کردیم و اولین حسابرسی از سال 84 نتیجه داد گفت: اگر چه مشکلات فراوانی در آغاز به کار حسابرسی‌ها وجود داشت، اما در این زمینه پیشرفت زیادی حاصل شد.

وی افزود: در حال حاضر حسابرسی شرکت‌ها به پایان رسیده و نوبت به حسابرسی سازمان‌ها و پس از آن حسابرسی مناطق و معاونت‌های شهرداری می‌رسد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل مرتبط با حسابرسی‌ها مربوط به کمبود منابع و اسناد یا پاسخ ندادن بانک‌ها بوده است بیان کرد: تمام این موراد را به صورت جداگانه به شهردار تهران تذکر دادیم تا این مسائل مورد اصلاح قرار گیرد. همچنین از حسابرسان حسابرسی تطبیقی خواسته‌ایم تا میزان پیشرفتمان مشخص شود.

وی در خصوص مسائل مرتبط با فروش اراضی عباس‌آباد گفت: این موارد هیچ ربطی به شرکت عباس آباد ندارد و در واقع از طریق اداره املاک و سایر جاها بوده که توافق صورت گرفته است.

چمران با بیان اینکه در حال حاضر وجود ساختمان عشرت‌آباد در این منطقه به تصویب رسیده‌است، گفت: اما این ساختمان به لحاظ زمین و ... مباحث حقوقی پیچیده‌ای دارد که امیدواریم طی جلسه‌ای با شهرداری به نتیجه برسیم.

حاضریم نیمی از دستمزد حسابرس را بپردازیم

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ساخت و ساز در میدان سپاه گفت: قرار بود؛ طبقاتی از این ساختمان‌ها حذف شود، اما هنوز تغییراتی در این زمینه انجام نشده و ضروری است؛ قالیباف هم در این خصوص تلاش کند.

چمران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ایرادات وارد بر حسابرس مشترک از نگاه برخی از اعضای شورای شهر گفت: حسابرس مشترک را برخی به عنوان اقدامی خوب قبول دارند و برخی قبول  ندارند و قرار است؛ در خصوص آن در صحن شورا رای‌گیری شود.

وی اضافه کرد: براساس قانون تجارت شهرداری باید یک حسابرس تعیین کند و براساس قانون شورا نیز شورا باید یک حسابرس تعیین کند که این حسابرس‌ها در مواردی اختلاف دارند، لذا فکر می‌کنیم؛ اگر دو حسابرس یکی باشند به نتیجه بهتری می‌رسیم.

وی خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد دادیم؛ نیمی از حق‌الزحمه حسابرس را شورا بپردازد و نیم دیگر را شهرداری تا این شائبه پیش نیاید که به دلیل پرداخت دستمزد حسابرس از طرف شهرداری حسابرس گرایش به سمت این سازمان دارد.

چمران تاکید کرد: ما حسابرسان را از گرید الف انتخاب کرده‌ایم و هر چند ممکن است؛ بعضی‌ها در اثر کمبود نیرو از گریدی که داشتند خارج شده‌ باشند، اما ما همچنان حسابرسان‌مان را از میان دارندگان گرید الف انتخاب می‌کنیم.

قوانین مرتبط با آلودگی هوا اجرا شود

رئیس شورای شهر تهران همچنین در خصوص آلودگی هوای تهران و اقدامات انجام شده اظهار کرد: هیچ کس قادر نیست، طی چند روز آلودگی هوا را از بین ببرد، اما ما در خصوص آلودگی هوای تهران برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم و در این زمینه سه مصوبه هیات دولت وجود دارد و دولت یازدهم نیز در این زمینه قانون خوبی تصویب کرد که متاسفانه اجرا نشد.

وی با بیان اینکه اولین اقدام در خصوص کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است، گفت: اقدامات مربوط به این موضوع از سال 72 تصویب شده و از سال 82 در دفتر وزیر کشور وقت صرف کاستن از تعداد سفرها، کاهش جمعیت تهران و گسترش حمل و نقل عمومی را داشتیم.

وی ادامه داد: تعداد اتوبوس‌ها در ‌آن زمان 6 هزار دستگاه بود که این میزان تغییری نکرده است این درحالی است که براساس پیش‌بینی صورت گرفته در طرح جامع باید تا سال 2014 تعداد اتوبوس‌های شهر تهران به 11هزار دستگاه می‌رسید که این اتفاق نیفتاد همچنین باید 6 خط داخلی مترو در این بازه زمانی تمام می‌شد که این اتفاق نیز صورت نگرفت.

چمران با تاکید براینکه این قوانین باید مورد اجرا قرار بگیرند گفت: اگر این قوانین اجرا شوند در ظرف کمتر از ده سال می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم هر چند که کیفیت بنزین، خارج کردن خودروهای فرسوده و ... از دیگر مواردی هستند که برکاهش آلودگی هوای تهران تاثیرگذارند.

رئیس شورای شهر تهران با یادآوری اینکه در دوره سوم شورا مصوبه‌ دولت در خصوص کاهش آلودگی هوا را مورد بازنگری قرار دادیم عنوان کرد: در دولت روحانی همان مصوبه اصلاح و تصویب شد، اما خواست ما آن است که این مصوبه به موقع اجرا گذاشته شود.

22 درصد آلودگی هوا ناشی از موتورسیکلت‌ها است

وی با اشاره به اینکه ورود موتورسیکلت برقی به شهر تهران می‌تواند از میزان آلودگی هوا بکاهد، گفت: پیش‌بینی شده که 22 درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها و 12 درصد مربوط به معاینه فنی خودروها است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ضروری است؛ اتومبیل‌های نو و حتی خارجی در تهران سالی یکبار مورد معاینه فنی قرار بگیرند، این در حالی است که براساس قانون معاینه فنی باید هر 5 سال یکبار انجام شود.

چمران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی از اعضای شورا معتقدند؛ مصوبه برج‌باغ‌ها اشتباه بوده است گفت: اگر طرح اصلاح شود؛ خوب است، اما این که بگوییم مصوبه برج‌باغ‌ها شکست خورده است به نظر من بی‌انصافی است.

وی با تصریح براینکه اگر این مصوبه اجرا نشده ربطی به اصل قانون ندارد، متذکر شد: در سه ماه گذشته یک صد مصوبه در خصوص باغات داشتیم. همچنین میزان جریمه‌ها افزایش یافته و میزان کاشت درختان نیز به 5 برابر افزایش یافت.

هنوز نتوانسته‌ایم یک باغ منطقه کن را بخریم

چمران خاطرنشان کرد: ما برای خرید باغات کن بودجه غیرنقدی تهاتری پیش‌بینی کرده‌بودیم اما هنوز نتوانسته‌اند یک باغ این منطقه را خریداری کنند با این شرایط چگونه می‌توانیم تمام باغات مناطق یک، دو و سه شهر تهران را بخریم؟

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: ما در این خصوص به رئیس قوه‌قضاییه نامه نوشته‌ایم و پرونده‌های مربوطه را نیز مطرح می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه آخرین وضعیت شرکت‌های رفاه و جهان که براساس نظر یکی از اعضای شورای شهر در لیست حسابرسی شهرداری قرار نگرفته‌اند، چیست؟ گفت: این دو شرکت مرتبط با شهرداری نیستند و در شورا به تصویب نرسیده‌اند این موضوع مرتبط با بانک‌هایی همچون بانک شهر است که شهرداری تهران 9 درصد در آن سهام دارد و براساس این سهام می‌توانیم بانک شهر را در لیست حسابرسی قرار دهیم.

از بلندمرتبه‌سازی در منطقه 22 جلوگیری شود

چمران در ادامه در خصوص بلند‌مرتبه سازی در شهر تهران گفت: دو هفته پیش موضوعات مرتبط با منطقه 22 را در صحن شورا مطرح کردیم و گفته شد که باید طرح تفصیلی این منطقه بازنگری شده و از بلندمرتبه‌سازی در این منطقه تا تصویب آیین‌نامه بلندمرتبه‌سازی جلوگیری شود.

چمران با تاکید براینکه معتقدم؛ همه جای تهران نمی‌تواند، بلندمرتبه‌سازی شود؛ گفت: باید مناطقی را برای این کار انتخاب کنیم و براساس تراکم منطقه بلند‌مرتبه‌سازی را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که به بلندمرتبه‌سازی ایراد می‌گیرند به دلیل جمعیت‌پذیری آن است زیرا با این کار برتعداد جمعیت تهران اضافه شده که این موضوع مشکلاتی را به دنبال دارد.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص تاثیر مصوبات کوتاه مدت بر آلودگی هوا گفت: مصوباتی همچون تعطیلی مدارس یا تعطیلی یک هفته‌ای معادن شن و ماسه تاثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران ندارد.

وی با یادآوری اینکه براساس حکم کمیسیون بند 20 این معادن برای همیشه باید تعطیل می‌شدند و ضروری است این حکم به اجرا در بیاید اظهار کرد: متاسفانه وزارت صنایع و معادن در این خصوص کوتاهی می‌کند و نامه‌ای به این وزارتخانه و استاندار تهران نوشته شده که متاسفانه هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی تاکید کرد: آلودگی‌ هوا عمیق است و باید در خصوص آن به صورت جدی اقدام کرد زیرا این موضوع بر سلامت افراد تاثیر دارد.

مساله دیون شهرداری را در بودجه سال آینده در نظر می‌گیریم

رئیس شورای شهر تهران همچنین درخصوص پرداخت دیون شهرداری به پیمانکاران با بیان اینکه هیچ‌وقت نمی‌توان میزان بدهی پیمانکاران  رابه صورت دقیق اعلام کرد گفت: تاکید من به معاون مالی شهرداری تهران ‌آن است که بدهی پیمانکاران یا مردم را پرداخت کند و شکایات فراوانی که در این خصوص به ما می‌ر سد را پیگیری می‌کنیم تا پرداخت شود.

چمران با تاکید براینکه دیون شهرداری باید پرداخت شود اظهار کرد: ما این موضوع را در بودجه سال آینده به صورت جدی‌تر پیش‌بینی می‌کنیم تا شهرداری با بدهی بالا مواجه نشود.

چمران در خصوص تحقق بودجه شهرداری تهران از ابتدای سال جاری تاکنون اظهار کرد: در آمد شهرداری صدردصد تحقق نیافته که طبیعی است آنچه براساس کل بودجه در 6 ماه نخست تحقق یافته براساس گزارش شهرداری 45 درصد بوده‌است.

بخشی از درآمد شهرداری مربوط به دریافت طلب‌های سال قبل است

وی با بیان اینکه کاسته‌شدن از درآمد شهرداری با وجود رکود کنونی در ساخت وساز طبیعی است، اظهار کرد: فکر می‌کنم بودجه سال آینده انقباضی باشد، زیرا ممکن است؛ سال آینده به لحاظ ساخت و ساز همچنان در حال رکود باشیم.

رئیس شورای شهر تهران با اذعان براینکه بخشی از درآمد امسال شهرداری از طریق دریافت طلب‌های مربوط به سال‌های گذشته است خاطرنشان کرد: در سال جاری صدور پروانه ساخت وساز نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بوده لذا دریافت کمتری از این طریق وجود دارد که این موضوع در بودجه امسال در نظر گرفته خواهد شد.

وی همچنین درباره ساخت فروشگاه‌های بزرگ که منجر به ایجاد ترافیک در شهر می‌شود گفت: این فروشگاه‌ها نباید در هر جایی ساخته شوند و براساس حکم کمیسیون ماده 5 برای ساخت و سازهای بزرگ باید از سازمان حمل و نقل و ترافیک طرح ترافیک گرفته شود.

در هتل اسپیناس طبقات اضافی ساخته نشده

چمران درباره تخلف انجام شده در هتل اسپیناس با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته اضافه طبقه‌ای وجود نداشته و تعداد طبقات براساس پروانه ساخت بوده است گفت: روی بام این هتل آشپزخانه‌ای ساخته شده و همچنین آنچه که به عنوان احداث استخر بیان شده تنها برکه آبی با عمق 60 سانتی‌متر بوده که ساخت آن تخلف نیست.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برای قسمت اضافی ساخته شده حکم کمیسیون ماده 100 هر چه باشد اعم از جریمه یا تخریب انجام خواهد شد گفت: اما تلاش سازمان گردشگری آن است که این هتل هر چه سریعتر افتتاح شود زیرا بزرگترین هتل ایران بوده و امکانات خوبی دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز