خبرگزاری کار ایران

تجویز بسیار بالای آنتی بیوتیک در نسخ پزشکان عمومی

asdasd
کد خبر : ۳۳۶۵۴۸

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو گفت: بررسی روند تجویز آنتی بیوتیک بین نسخ پزشکان عمومی و مقایسه آن با سایر پزشکان متخصص، بیانگر تجویز بسیار بالای آنتی بیوتیک در نسخ پزشکان عمومی است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، فاطمه سلیمانی افزود: بررسی آمارنامه دارویی سال 89 - 92 که از سوی کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو منتشر شده، بیانگر آن است که بیشترین تجویزهای صورت گرفته مربوط به پاییز و زمستان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین براساس این آمار، در بین 10 داروی اول تجویز شده توسط تمام پزشکان کشور، دگزامتازون با اختلاف فاحش نسبت به اقلام تجویزی دیگر درصدر قرار داشته است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: با بررسی بیش از 200 میلیون نسخه تجویز شده توسط پزشکان عمومی، میانگین اقلام در این نسخ به ترتیب 3.41 و 3.30 و 3.29 و 3.23 قلم دارو برای سال های 89، 90، 91 و 92 گزارش شده است.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو افزود: سیر نزولی میانگین اقلام به عنوان شاخصی ارزشمند در ترویج تجویز و مصرف منطقی دارو به شمار می رود، با این وجود بررسی روند تجویز آنتی بیوتیک در میان نسخ پزشکان عمومی و مقایسه آن با سایر پزشکان متخصص، نشانگر تجویز بسیار بالای آنتی بیوتیک در نسخ پزشک عمومی است.

سلیمانی با اشاره به آمار گزارش شده سال های 89 – 91 گفت: آموکسی سیلین اولین آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشکان عمومی بوده و در مقایسه با پرتجویز ترین آنتی بیوتیک سال 92، آموکسی سیلین پس از قرص سفکسیم 400 در رتبه دوم ارزیابی می شود.

وی خاطرنشان کرد: آمارنامه دارویی همواره به دلیل زمان بری گردآوری گزارشات با تناوب دوساله صورت می گیرد. با توجه به روند تجویز آنتی بیوتیک ها و اهمیت بحث مقاومت های میکروبی، طراحی و اجرای اقدامات سیاستگذاری در این خصوص می تواند متضمن ترویج اصول تجویز و مصرف منطقی این داروها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز