خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

شکار غیرمجاز مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی اردبیل/ وجود ۴۰۰۰ اسلحه برای شکار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه شکار غیرمجاز مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی استان اردبیل است، گفت: در این استان حدود ۴۰۰۰ اسلحه برای شکار وجود دارد.

رضا موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ در ارتباط با مهم‌ترین چالش محیط زیستی استان اردبیل گفت: ما در سال جاری بیش از ۲۰۰ مورد پرونده حقوقی داشتیم که بخش قابل توجه آن در ارتباط با شکار و صید غیرمجاز بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما امسال در استان اردبیل همگام با سراسر کشور، پروانه صید پرندگان را براساس ضوابط تعیین شده، صادر کرده‌ایم و مهلت مجوز‌های صادر شده برای پرندگان خشکی زی تا ۱۵ دی ماه و برای پرندگان آبزی تا ۳۰ بهمن بوده است.

موسوی با اشاره به اینکه چه مجوز صید صادر شود و چه نشود، ممکن است؛ این تخلفات رخ دهد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که برخی جزییات پروانه‌های شکار باید تغییر کند، زیرا برخی گونه‌ها که برای آن‌ها اجازه شکار صادر شده‌است، اصلا در استان ما وجود ندارند و برخی گونه‌هایی هم که می‌توانند شکار شوند؛ جزو گونه‌های قابل شکار قرار نگرفته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل توضیح داد: برای نمونه جمعیت فاخته در این استان زیاد است و شکارچیان هم تمایل به شکار این گونه پرنده داشتند؛ مسلما اگر برای آن مجوز صادر می‌شد، فشار از روی دیگر گونه‌ها برداشته می‌شد.

وی تصریح کرد: بنابراین منتظریم؛ فصل شکار تمام شود تا این نکات را جمع آوری کنیم و جلسه‌ای را نیز با برخی شکارچیان قدیمی که در چارچوب قانون عمل می‌کنند، برگزار کنیم و سپس نکات لازم را برای سازمان بفرستیم.

موسوی در مورد گونه‌هایی که بیش از دیگران مورد شکار غیرمجاز قرار گرفته‌‌اند، اظهار کرد: متاسفانه کبک بیشترین جمعیت قربانی را در استان اردبیل دارد و در میان جانوران نیز با وجود آنکه هیچ مجوز شکاری صادر نشده است، بیشتر شاهد شکار کل وبز، خرگوش و گراز هستیم.

 وی در پایان با اشاره به اینکه امسال تاکنون حدود ۱۷۰۰ پروانه صید پرندگان در استان اردبیل صادر شده است، گفت: بیش از ۴ هزار اسلحه برای شکار در استان اردبیل وجود دارد.

کد خبر : ۳۳۶۷۹۶