خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

۳۵ میلیون ایرانی تحت تأثیر آلودگی هوا قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۶۱۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سال ۲۰۱۵ را از نظر جنبه‌های جهانی سال محیط زیستی نامید و گفت: در این خصوص دو موضوع مهم بحث سیاست‌های ناپایدار و توافق صورت گرفته در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای حائز اهمیت است.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا به برنامه‌های ارائه شده از سوی سازمان متبوعش پرداخت و اظهار داشت: امسال رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی نظام در محیط زیست را برای قوای سه‌گانه ابلاغ کردند که این موضوع بسیار حائز اهمیت است و سند فرادستی محسوب می‌شود؛ این سند مهم نوعی دلگرمی برای فعالان عرصه محیط است و مخاطب آن به طور حتم قوای سه گانه و آحاد مردم هستند.

وی ادامه داد: یکی از محورهای سیاست‌ها، اهمیت مسئله هوا و برنامه‌ریزی برای مقابله با آلودگی هوا بود و این موضوع حائز اهمیت می‌باشد که باید همگان به آن اهتمام ورزید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سال ۲۰۱۵ را از نظر جنبه‌های جهانی سال محیط زیستی نامید و گفت: در این خصوص دو موضوع مهم بحث سیاست‌های ناپایدار و توافق صورت گرفته در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای حائز اهمیت است.

وی در ادامه گزارشی در زمینه کاهش آلودگی هوا ارائه کرد و گفت: برنامه‌های کاهش آلودگی هوا به طور جدی از سال ۷۷ مورد اهتمام قرار گرفت و در آن دولت کارهای کار‌شناسی با موسسات سوئدی، ژاپنی و فرهنگستان علوم انجام پذیرفت و دولت در سال ۷۹ برنامه جامع کاهش آلودگی هوا را تثبیت کرد که البته این برنامه‌ها در هر زمان نیز نیاز به بازنگری دارد و در این رابطه دانشگاه‌ها نیز نقش جدی را ایفا می‌کند چرا که باید مطالعات به روز شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به اجرای کاهش آلودگی هوا از سال ۷۹ اشاره کرد و افزود: کارهایی همچون حذف سرب، حذف خودروهای کاربراتوری و حذف خودرویی همچون پیکان در آن دوران انجام گرفت و این نیز حائز اهمیت است.

وی از عملکرد وزارت نفت در ارتقای بنزین و گازوئیل قدردانی کرد و گفت: به دنبال استاندارد یورو ۵ در سوخت گازوزئیل هستیم و این استاندارد‌ها برای آلودگی هوا باید افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اهتمام به خودروسازی و ارتقای یورو ۴ بودن آن را نیز یکی از علت‌های بهبود آلودگی هوا دانست و گفت: این اتفاق باید در خودروسازی در سال ۸۶ می‌افتاد و خودروسازی نیز در حال حاضر باید از استاندارد یورو ۴ تبعیت کند و ما نیز به آن اهتمام ویژه‌ای داریم.

ابتکار اضافه کرد: خودروسازی در حال حاضر باید از استاندارد یورو ۴ تبعیت کند و ما در این خصوص تاکید کرده‌ایم که اگر چنین نباشید نمره‌گذاری خودرو انجام نگیرد و به طور حتم پیگیر این موضوع هستیم و آن را کنترل خواهیم کرد.

وی استانداردهای معاینه فنی را یکی از علت‌های مناسب برای کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: استانداردهای معاینه فنی مورد بازنگری قرار گرفته است و از هفته آینده یکپارچه‌سازی معاینه فنی انجام می‌گیرد و معاینه فنی ابزاری برای بهبود وضعیت خودرو‌ها محسوب می‌شود.

ابتکار یکی دیگر از اتفاقات مثبت در سالهای اخیر برای کاهش آلودگی هوا را کاهش مصرف سوخت مازوت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در کارخانه‌های اطراف کلانشهر‌ها و بویژه تهران شاهد مصرف کاهش سوخت مازوت هستیم و امیدواریم این مسئله نیز به طور کامل مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به الگوی مصرف انرژی نیز اشاره کرد و گفت: الگوی مصرف انرژی به هیچ عنوان مناسب نیست و باید بهبود پیدا کند؛ موتورخانه‌ها در منازل مسکونی معاینه فنی ندارند و این موضوع متاسفانه یکی از علت‌های آلودگی هوا است که باید مورد لحاظ واقع شود.

ابتکار با برشمردن علت‌های دیگر آلودگی هوا گفت: وجود معادن متعدد و کارخانه‌های شن و ماسه از دیگر عوامل افزایش آلودگی هوا هستند که کارخانه‌ها در روزهای آلوده تعطیل می‌شوند و معادن ذکر شده در زمینه تولید آلاینده‌ها از جمله عوامل هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ میلیون ایرانی تحت تأثیر آلودگی هوا قرار دارند، تصریح کرد: درست است که نتوانستیم مشکل آلودگی هوا را در طی سالهای گذشته حل کنیم اما در طول سه سال گذشته شاخص‌ها بهبود وضعیت هوا را نشان می‌دهد و شاید یکی از مهم‌ترین موضوع کاهش بنزن بوده است که از جمله مهم‌ترین هدف‌های دولت محسوب می‌شود.

دکتر ابتکار در پایان تصریح کرد: ما برای اجرای قانون ارتقای استاندارد‌ها و توجه به سلامت مردم جدی هستیم و تهمت‌ها و تهدید‌ها ما را به عقب‌نشینی وا نمی‌دارد و امیدواریم شهرهای ما آسمان آبی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز