خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران :

حکمی برای تقویت شوراهای آموزش و پرورش تدوین شود

asdasd
کد خبر : ۳۳۸۲۴۳

چهاربند ادامه داد: انتظار داریم در برنامه ششم توسعه براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که اجرای سند تحول است ، تقویت شوراهای آموزش و پرورش از سطح استان تا مدارس در قالب یک حکم توسط دولت تدوین و در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

به گزارش ایلنا، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پیش از خطبه‌های این هفته نمازجمعه تهران به مناسبت هفته شورا‌ها با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که با تکیه بر آرای مردم و مشارکت آن‌ها براساس موازین اسلامی و الهی اداره شود، اظهار داشت: از بدو استقرار این نظام مقدس تا به امروز شاهد ۴ دوره انتخابات مجلس خبرگان، ۱۱ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۹ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۴ دوره انتخابات شوراهای شهر بودیم و در کنار این نهادهای مردمی، در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی شاهد تأسیس شورا‌ها در نهادهای فرهنگی، اجتماعی و تربیتی از جمله شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم.

چهاربند با بیان این مطلب که بر هیچ فردی پوشیده نیست که همه جوامع و ملت‌ها برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند در آینده با پرورش نسلی توانمند آرمان‌های ملت خودشان را محقق کنند، افزود: دستگاهی که این مسئولیت بزرگ یعنی ساختن آینده از طریق پرورش نسل امروز را محقق می‌کند نهاد تعلیم و تربیت در تمام کشورهای دنیاست.

آموزش و پرورش یکی از ارکان توسعه پایدار است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش یکی از ارکان توسعه پایدار محسوب می‌شود و هیچ ملتی و دولتی بدون داشتن یک آموزش و پرورش کارآمد نمی‌تواند به آینده، استقلال، عزت، پیشرفت، توسعه و رفاه و حفظ ارزشهای مورد قبول ملت امیدوار باشد، خاطرنشان کرد:  آینده‌ای که در آن اقتدار ایران اسلامی در سطح منطقه و بین الملل با دست توانای کودکان و نوجوانان امروز حفظ و ارتقا پیدا خواهد کرد و سربلندی که شهدای بزرگوار و امام «ره» به ما ارزانی کردند، حفظ خواهد شد.

تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش در عرصه اقتصادی و امنیت کشور

وی با بیان اینکه برای پرورش چنین نسلی نیازمند نهاد تعلیم و تربیت کارآمد، پویا و اثر بخش با نگاه آینده‌پژوهانه هستیم، ادامه داد: اگر بخواهیم در دستاوردهای علمی و فناوری به سرعت خود بیافزاییم و جایگاه بهتری در منطقه داشته باشیم، اگر می‌خواهیم در عرصه فرهنگی ارزش‌های اسلامی و ایرانی را حفظ کنیم، در عرصه توسعه و رشد اقتصادی جایگاه بهتری داشته باشیم، برای حفظ امنیت کشور نیروهای توانمندی تربیت کنیم، منابع طبیعی و محیط زیست برای آیندگان حفظ کنیم تا آن‌ها نیز از این مواهب الهی و طبیعی بهره‌مند باشند و در ‌‌نهایت اگر بخواهیم شهروند مسئول و ظلم‌ستیز داشته باشیم باید به آموزش پرورش توجه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم نسل امروز در مقابل نفوذ فرهنگی نظام سلطه بایستد و هویت خود را مستحکم کند نیازمند داشتن آموزش و پرورش با اقتدار، توانمند، پویا و با نشاط هستیم، افزود: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این وظیفه یعنی اداره کردن چنین نهاد فراگیری که با آحاد کودکان و نوجوانان در اقصی نقاط کشور تعامل دارد، فقط برعهده دستگاه تعلیم و تربیت نیست و در هیچ کجای دنیا هم این مأموریت بزرگ را فقط به یک دستگاه محول نمی‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: شورا‌ها نهادی است برای تحقق مشارکت تمام ارکان در مدیریت آموزش و پرورش و بر خلاف تصور برخی افراد که می‌گویند شورا‌ها تأمین کننده منابع مالی آموزش و پرورش است، اینگونه نیست و این نهاد فرا‌تر از تأمین منابع مالی عمل می‌کند. به گونه‌ای که در بحث مدیریت نیروی انسانی، فضا، منابع مالی و برنامه‌ها و در ‌‌نهایت مدیریت توسعه آموزش و پرورش مشارکت دارد.

چهاربند با اشاره به اینکه هرچه شورا‌ها کارآمد‌تر باشند آموزش و پرورش کارآمدتری خواهیم داشت، عنوان کرد: شوراهای آموزش و پرورش پدیده مبارکی بود که در نظام جمهوری به تبعیت از قانون اساسی شکل گرفت و تا به امروز مسیر تحولی و تکاملی خود را طی کرده و بعد از این نیز متناسب با تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی باید متحول شود.

وی گفت: در آموزش و پرورش تهران به مدد شورای آموزش و پرورش و حضور تمام نهاد‌ها و ارکان‌ها در این شورا موفق شدیم اقدامات مناسبی در زمینه توسعه با کیفیت آموزشی داشته باشیم، به گونه‌ای که جمعیت یک میلیون و ۸۰ هزار نفری دانش آموزان پایتخت توفیقات خوبی در عرصه داخلی، ملی و بین المللی کسب کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: بیش از چهار پنجم برگزیدگان المپیادهای علمی فیزیک، شیمی، ریاضی، کامپیو‌تر و زیست‌شناسی دانش آموزان شهر تهران بودند و المپیادهای بین المللی یعنی رقابت با نخبگان بیش از ۴۵ کشور. از سوی دیگر شاهد موفقیت هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در مسابقات استانی و کشوری هستیم.

تقویت شوراهای آموزش و پرورش در قالب یک حکم توسط دولت تدوین شود

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید شده است همچنین برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش، توسعه مشارکت، کاهش تمرکز و مدیریت آموزشگاهی لحاظ شده است.

چهاربند ادامه داد: انتظار داریم در برنامه ششم توسعه براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که اجرای سند تحول است و درسند تحول یکی از نکات برجسته تقویت شوراهای آموزش و پرورش از سطح استان تا مدارس است در قالب یک حکم توسط دولت تدوین و در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا شاهد کاهش تمرکز، کارآمدی بیشتر و خرد جمعی در اداره آموزش و پرورش باشیم.

تحت پوشش قراردادن کودکان کار در مدارس

چهاربند با اشاره به اینکه جذب حمایت خیرین مدرسه ساز به مبلغ بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد ریال برای احداث مدرسه در پایتخت از جمله اقداماتی  است که شورای آموزش و پرورش تهران آن را مدیریت کرد و گفت: امروز بخشی از کمبود فضای آموزشی از این طریق تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: تحت پوشش قراردادن تعداد قابل توجهی از کودکان کار در مدارس صبح رویش و ایجاد برابری اجتماعی در برخورداری از آموزش از طریق همکاری شهرداری تهران، بهزیستی و با مدیریت آموزش و پرورش از جمله دستاوردهای خوب شورای آموزش و پرورش تهران بود که با تقویت آن‌ها سطح استان تا مدارس و افزایش اختیارات شوراهای مدارس می‌توانیم از تمرکز در‌ آموزش و پرورش کم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز