خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی کشور:

حریم ۲۰ اثر و محوطه تاریخی تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۲۹۸

با توجه به اهمیت تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی کشور، عرصه و حریم ۲۰ اثر و محوطه تاریخی در کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول معاونت میراث فرهنگی به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا؛ در اجرای بند دوازدهم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ شمسی و در حدود مواد مربوطه از قانون مراجع به حفظ آثار ملی و مقررات نظام نامه اجرایی آن نقشه محدوده عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی و معماری داخل حریم آثار ملی، فرهنگی و تاریخی مورد تصویب کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول معاونت میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

 «فرهاد نظری» مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی کشور با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت تعیین حریم آثار و محوطه‌های تاریخی کشور، نقشه عرصه و حریم ۲۰ اثر تاریخی مورد تصویب قرار گرفته است.

او گفت: ۹ اثر تاریخی در استان لرستان تعیین حریم شده که این آثار شامل خانه آیت الله بروجردی، خانه ایران‌پور، حمام قدیمی اشترنیان، باغ تکیه دیده ور، تپه پنج زوج، تپه برکه، تپه قلا کهنه دوزان، تپه کله بروجرد و تپه کرت آباد می‌شود.

به گفته مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی کشور، نقشه ۵ محوطه باستانی در استان خوزستان به تصویب رسیده که این محوطه‌ها شامل محوطه باستانی چغامیش، محوطه باستانی چگاسفلی، محوطه باستانی تازنگ سوالی، محوطه ایوان کرخه و محوطه باستانی کلگه زرین می‌شود.

او همچنین به ۳ بنای تاریخی در استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: خانه کمپانی، خانه لاله‌ای و خانه سلطان القرایی از دیگر بناهای تاریخی این استان به شمار می‌روند که نقشه عرصه و حریم آن‌ها به تصویب رسیده است.

آنطور که نظری می‌افزاید: مسجد و حوض خانه روستای حمامیان بوکان و کاخ موزه جوق ماکو در استان آذربایجان غربی و مجموعه فرهنگی تاریخی چشمه علی دامغان در استان سمنان از جمله آثار و بناهایی هستند که تعیین حریم آن‌ها مورد تصویب کمیته ثبت و حریم آثار غیرمنقول معاونت میراث فرهنگی کشور قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز