خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

شرایط اقتصادی؛ خانواده‌ها را وادار به سقط جنین می‌کند/تهیه آمار غیرممکن است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص سهولت تهیه داروهای سقط جنین توسط مردم گفت: این دارو‌ها به وفور در بازار آزاد در دسترس خانم‌ها هست و هر فردی می‌تواند به راحتی این دارو‌ها را تهیه کند.

شیرین نیرومنش (متخصص زنان و زایمان و فوق‌تخصص بارداری‌های پرخطر) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان اینکه آمار دقیقی از سقط‌جنین‌های غیرقانونی در کشور وجود ندارد، گفت: ارائه آمار در خصوص سقط‌جنین به دلیل اینکه این کار اغلب در خفا انجام می‌شود، ممکن نیست.

 وی با اشاره به لزوم نظارت بیشتر بر مطب‌هایی که سقط جنین را به طور غیرقانونی انجام می‌دهند، گفت: البته مراجعه به مطب‌ها و مکان‌های آلوده نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است، اما سال‌هاست؛ افرادی که قصد سقط جنین غیرقانونی دارند، دارو‌ها را به راحتی و چند برابر قیمت از بازار سیاه تهیه می‌کنند.

نیرومنش در خصوص سهولت تهیه داروهای سقط جنین توسط مردم گفت: این دارو‌ها به وفور در بازار آزاد در دسترس خانم‌ها هست و هر فردی می‌تواند به راحتی این دارو‌ها را تهیه کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های گذشته قبح سقط جنین در جامعه از بین رفته است، گفت: برخی خانواده‌ها که شرایط روانی و اقتصادی ندارند، به خودشان اجازه می‌دهند؛ بدون توجه به اینکه سقط جنین چقدر خطرناک است و چه عوارضی دارد؛ اقدام به این کار می‌کنند.

این فوق تخصص بارداری‌های پرخطر شرایط فرهنگی را یکی از عوامل افزایش سقط جنین غیرقانونی دانست و گفت: در بسیاری از موارد افراد در دوران عقد باردار می‌شوند و فقط به دلیل اینکه خجالت می‌کشند، این را به خانواده اطلاع دهند؛ تصمیم به سقط جنین می‌گیرند.

شیرین نیرومنش با تاکید بر لزوم ایجاد گروه‌های مشاوره برای افرادی که تصمیم به سقط جنین دارند، گفت: در حال حاضر نهاد یا مرکز مشاوره‌ برای راهنمایی یا انصراف خانواده‌هایی که تصمیم به سقط جنین دارند، وجود ندارد.

و ی ادامه داد: در حال حاضر وقتی افراد به مطب‌ها مراجعه می‌کنند و درخواست سقط غیرقانونی را دارند  یا با آن‌ها همکاری می‌شود یا نمی‌شود، ولی کمتر پزشکانی هستند که مفصل با خانواده‌ها صحبت و مشکلاتشان را بررسی کنند.

وی در خصوص تاثیر عوامل محیطی و آلودگی هوا بر روی سقط جنین در زنان باردار اظهار کرد: هنوز هیچ بررسی دقیق علمی در این زمینه وجود ندارد، ولی ضرورت دارد؛ رابطه سقط جنین با آلودگی هوا بررسی شود.

نیرو منش ادامه داد: امواج، اشعه‌ها، آلودگی هوا و مواد شیمیایی که افراد به طور روزمره با آن در تماس هستند عوامل نامساعد تلقی می‌شوند و باید حتی‌الامکان از سیستم زندگی حدف بشود، منتهی برای اظهار نظر قطعی در خصوص ارتباط آلودگی هوا با افزایش سقط جنین باید بررسی‌های دقیق علمی و آماری صورت بگیرد.

وی گفت: مسلم است که وجود مواد شیمیایی موجود در محیط و مواد سمی که از طریق هوا تنفس می‌شود در طولانی مدت عوارض خطرناکی برای افراد ایجاد می‌کند و موجب بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها می‌شود اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر از نظر آماری نمی‌شود به این مساله در خصوص سقط جنین استناد کرد.

کد خبر : ۳۳۹۶۷۳