خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث‌فرهنگی:

۱۲ خانه و محوطه باستانی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۳۴۱۸۹۶

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ثبت تعدادی از آثار و محوطه‌های تاریخی کشور از جمله ۵ محوطه باستانی مربوط به استان خوزستان در فهرست میراث ملی خبر داد.

به گزارش ایلنا، با توجه به اهمیت آثار و محوطه‌های تاریخی در کشور، ۱۲ خانه و محوطه که واجد ارزش‌های تاریخی بودند شناسایی و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

 «فرهاد نظری» مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور با بیان این مطلب گفت: آرامگاه پیرمعصوم در استان مرکزی، محوطه باستانی تپه امامزاده اسماعیل دارستان در استان مرکزی، خانه کلیم‌زاده در استان یزد، محوطه باستانی تل شکال، محوطه باستانی تل موزه، محوطه باستانی تل گرگ، محوطه باستانی تل پهن، محوطه باستانی ایشان ابوالفلوس در استان خوزستان، خانه خلیلیان در استان مازندران، محوطه باستانی قلعه بزرودپی در استان مازندران، دوشابچی بازار ارومیه و خانه زرآبادی در استان آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی غیر منقول به ثبت رسیده و مراتب ثبت آن‌ها نیز به مراجع ذیربط ابلاغ شده است.

او همچنین با اشاره به اینکه ثبت نخستین ابزار حفاظت از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به شمار می‌رود تاکید کرد: اولین اقدامی که سبب می‌شود آثار، بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی حفظ شوند ثبت آن در فهرست آثار ملی است.

به گفته وی، در شرایطی که سازمان میراث فرهنگی به تنهایی توان خریداری و مرمت تمامی آثار تاریخی کشور را ندارد ثبت یکی از مهم‌ترین ابزارهای حفاظت به شمار می‌رود.

نظری تاکید کرد: کار‌شناسان دفتر ثبت آثار تاریخی در تلاش هستند آثار و محوطه‌هایی را که ارزش‌ها و ویژگی‌های ثبت را دارا هستند در فهرست آثار ملی کشور قرار دهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز