خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس‌جمهور در همایش ملی اعتدال:

ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان، چالش اساسی دولت است

asdasd
کد خبر : ۳۴۴۸۲۲

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: چالش اساسی دولت اعتدال ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهین‌دخت مولاوردی در دومین همایش ملی اعتدال که با عنوان زنان، اعتدال و توسعه برگزار شد ؛گفت: گفتمان اعتدال برای اولین بار در فرایند رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری بر سر زبان‌ها افتاد و در پاسخ به افراطی‌گری‌ها، تندروی‌ها، قانونگریزی‌ها و بداخلاقی‌های سیاسی سالیان گذشته به سرعت مورد اقبال اکثریت جامعه قرار گرفت.

وی افزود: پیام انتخابات 24 خرداد بازگشت اداره کشور به مدار عقلانیت، خرد جمعی، اعتدال و تدبیر بود که با انتخاب اصلح از میان اندیشه‌ها و نظرات مختلف و انعطاف به خرج دادن در این زمینه و پرهیز از تعصب و جزمیت به یک اندیشه خاص محقق می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: گفتمان اعتدال به این معناست که دولت اعتدال‌گرا با شناسایی درست مسئله و در نظر گرفتن راه‌حل‌های مختلف و با مشورت و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود بهترین و ممکن‌ترین راه‌حل را براساس مصالح و منافع ملی انتخاب و بعد با کاربست آن کارآمدی خود را به اثبات رسانده و به نمایش می‌گذارد که این همان روی دیگر سکه اعتدال‌گرایی است که با عقلانیت بین آرمانها و واقعیت توازن برقرار می‌کند.

مولاوردی تاکید کرد: در این مفهوم مهمترین چالش گفتمان اعتدال این است که به کلی‌گویی در نظر، مصلحت‌گرایی و کنار گذاشتن الزامات و برنامه‌های مشخص در عمل گرفتار شود، زیرا دارای دارای مرزبندی از پیش تعیین شده‌ای نیست و چه بسا در عمل از الزامات گفتمانی خود خارج شود.

وی با تاکید براینکه استقرار، استمرار و تکمیل صورت بندی گفتمان اعتدال یکی از اولویت‌های اندیشمندان باید باشد تصریح کرد: با این نگاه عدم شکل‌گیری کامل صورت بندی گفتمان اعتدالی و نخبه‌گرایی افراطی از جمله چالش‌هایی است که می‌تواند به ابهامات و تناقضات دامن زده و نهایت دوری از توده مردم را نتیجه دهد.

معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: اولین همایش ملی اعتدال در سال 93 با مشارکت گسترده پژوهشگران زمینه مناسبی را برای ماهیت‌شناسی اعتدال و بررسی چیستی، چرایی و چگونگی آن فراهم کرد اما اینکه اعتدال چرا رابطه و نسبتی با زنان و توسعه پایدار می‌تواند داشته باشد موضوع و محور دومین همایش ملی اعتدال است تا با واکاوی آن در تکمیل صورت بندی گفتمان اعتدال قدمی دیگر برداشته شو.د.

وی ادامه داد: البته پیش از این 10 همایش استانی با مشارکت فرهیختگان و مراکز پژوهشی و دانشگاهی با هدف کاوش در آموزه‌ها، رویکردها و مفاهیم اعتدال به منظور پاسخگویی به امید زنان به عنوان کنشگران توسعه برای حضور بیشتر در فرایندهای گوناگون توسعه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و افزایش توازن، عمق و پایداری توسعه جامعه در سال 94 برگزار شده است.

مولاوردی گفت: واقعیت‌ها و مستندات تاریخی نشان می‌دهد که یک قرن پیش در هنگام تفوق مناسبات و ساختارهای سنتی کمتر نشانی از طرح مطالبات و نظرات زنان در جامعه ایران دیده می‌شد. به تدریج صورت‌بندی مسائل زنان در گذار جامعه ایران از دالان‌های تغییرات ساختار و فرهنگی معطوف به توسعه‌یافتگی اتفاق می‌افتد این تغییرات اگر چه در عرصه‌های متفاوتی از زندگی روزمره ورود کرده‌اند و بر بستری از واقعیت‌های عینی جامعه قرار گرفته‌اند، اما از طرف گروه‌های مختلف اجتماعی مورد تفسیرهای متفاوتی قرار گرفته‌اند در نهایت تعارض‌ها و چالش‌های شکل‌گرفته به بروز شکاف‌های اجتماعی، سیاسی و پراکندگی در صفوف فعالان و صاحبنظران این حوزه منجر شده‌است.

وی افزود: حاصل تعارض‌ها و ناهمسویی‌ها ناپایداری نتایج به دست آمده از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مسائل زنان بوده است و به همین دلیل نیز دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده از دشواری چشمگیری رنج می‌برد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه مجموع این شرایط زنان ایران را با ضرورت برگرفتن رویکردی روبرو ساخته است که امکان تجمیع نیروها و اجماع آراء و همسویی فعالیت‌ها را ممکن می‌سازد، اظهار کرد: از این منظر اعتدال برای حوزه زنان به منزله وضعیتی متعادل، هماهنگ و ترکیب‌یافته از عناصر، گرایش‌ها و هویت‌های اجتماعی و فرهنگی متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: نگاهی عمیق‌تر به عملکرد تاریخی زنان ایرانی نشان می‌دهد که رویکرد اعتدال‌گرایانه به میزان زیادی با ماهیت و هویت زنان ایرانی هماهنگ و همسو است و این رویکرد را می‌توان فرصتی تاریخی برای تحقق نقش واقعی زن ایرانی در جامعه و افزایش ظرفیت جامعه برای کاستن از انواع شکاف‌های ساختاری قلمداد کرد. این مهم در دو محور قابل بررسی است؛ نخست نقشی که زنان در تحقق و نهادینه‌سازی رویکرد اعتدال در جامعه ایران دارند و دوم نقش و تاثیر رویکرد اعتدال در تحقق مطالبات و حقوق انسانی زنان ایرانی.

مولاوردی افزود: با این حال شواهد و واقعیت‌ها حکایت از آن دارد که در هنگامه اعتدال هنوز در پاره‌ای از موارد چتری از عدم تعادل‌ها و تعارض ها بر حوزه زنان و خانواده سایه انداخته است و آنجا که زنان می‌خواهند در تحقق اعتدال در جامعه ایران نقش‌آفرینی کنند گرفتار انواع عدم توازن‌ها و  عدم تعادل‌ها هستند. با افزایش میزان حضور در عرصه‌های اجتماعی زنان امروز درصدد تثبیت و ارتقای موقعیت خود در جامعه و خانواده هستند اما برای ایفای نقش موثر در تحقق اعتدال باید به نقطه تعادل  در مناسبات اجتماعی و عملکرد اجتماعی خود دست‌یابند و بر سر دوراهی کار و زندگی خود قرار نگیرند.

وی تاکید کرد: چالش اساسی دولت اعتدال در این خصوص ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان است. از سویی دیگر زنان باید بر عدم تعادل‌های حاکم بر وضعیت اجتماعی خود نائل آیند و عدم موازنه‌ها را در جهان زیست خود برطرف نمایند در این زمینه عدم توازن موجود میان دسترسی زنان و مردان به فرصت‌ها و منابع ارزشمند جامعه قابل ذکر است زنان به فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی دسترسی بیشتری دارند در حالی که مردان به میزان بسیار زیادی به منابع و فرصت‌های اقتصادی و سیاسی دسترسی دارند.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید براینکه توجه به منافع عینی، سرمایه‌گذاری در زمینه ارتقای نرخ مشارکت اقتصادی و سیاسی و سیاست‌های دولت اعتدال باید بر گذار از این عدم توازن‌ها باشد، گفت: یکی دیگر از چالش‌هایی که جامعه ایران هم اکنون و در آینده با آن روبرو است؛ تغییرات و آسیب‌هایی است که نهاد خانواده در ایران تجربه می‌کند.

وی افزود: اعتدال یعنی نقد آگاهانه شرایط موجود جهان و شناخت جایگاه خود و دیگری در ارتباط با سنت و تجدد و تلاش مستمر برای اصلاح امور. اعتدال از روبرو با دشمنی به نام افراطی‌گری در مبارزه است و از پشت‌سر با دشنه تفریط مورد حمله قرار می‌گیرد، بنابراین گفتمان رویکرد اعتدال حرکت در مسیری دشوار است و این حرکت در حوزه زنان و خانواده به مراتب دشوارتر است.

معاون رئیس‌جمهور اظهار کرد: زنان در کشاش افراط و تفریط این بار چشم به رویکردی دوخته‌اند که عدالت و سپس توازن جنیستی را برای آنها به ارمغان آورد و این رویکرد در جای‌ جای برنامه‌های توسعه‌ای کشور ساری و جاری باشد تا بهره‌مندی از عقلانیت و تدبیر و با تکیه بر تمامی ظرفیت‌ سرمایه و منابع انسانی کشور توسعه‌ انسانی پایدار همه جانبه و فراگیر را نتیجه دهد. توسعه‌ای متوازن است که همه چیز و همه کس را در جای خود قرار دهد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز