خبرگزاری کار ایران

سئول هیات شناسایی و بررسی آثار باستانی خبر داد:

شناسایی 175 اثر تاریخی٬ فرهنگی و طبیعی در قاین

asdasd
کد خبر : ۳۴۵۱۹۷

بررسی و شناسایی باستان شناسی در سال جاری دربخش مرکزی شهرستان قاین به شناسایی 175اثر تاریخی – فرهنگی و طبیعی منجر شد.

به گزارش ایلنا ، مستنصر قلی نژاد مسئول هیات شناسایی و بررسی آثار باستانی و تاریخی بخش مرکزی شهرستان قاین گفت: پیش ازآغاز عملیات شناسایی سال جاری تعداد آثار ثبتی بدست آمده از این شهرستان  33 اثر طبیعی و تاریخی بود .

وی افزود: آثار شناسایی شده این بررسی در 7دسته شامل 99 اثر معماری (3آب انبارو حوض انبار،2آسباد ،24آسیاب ، 2آرامگاه و مزار ، 3ارگ و کوشک ، 15برج،3بند و سد ، 3حمام ،11خانه ،21قلعه ،2مدرسه ،10 مسجد )20تپه و محوطه ،8غار ، 11 درخت کهنسال ، 5معدن و کوره ، 1سنگ نگاره ، 1کارگاه صنعتی و 30گورستان قابل طبقه بندی است .

این باستان شناس با اشاره به اینکه برخی از این آثار به علت دخل و تصرف و فعالیتهای کشاورزی و عمرانی بسیار آسیب دیده و یا ازبین رفته و تعدادی هم درمعرض خطر هستند گفت : از جمله مهمترین آثار شناسایی شده تپه هاو محوطه های مهم پیش از تاریخی تا اسلامی درروستاهای باراز،کره ،بیهوده و روستاهای دهستان مهیار،قلاعی درنقاط مختلف چون کلاته شیخعلی ، اسفدن ، پهنایی ، گزنان و غارهای متعددی در دهستان قاین و دیگر آثار پراکنده در نقاط مختلف شهرستان است .

وی در رابطه با شیوه بررسی ها گفت : شیوه شناسایی با توجه به مرزهای سیاسی تعریف شده امروزه و نقشه های مصوب تعیین شده از سوی پژوهشکده باستان شناسی تعریف و طراحی شده است.

قلی نژاد افزود: برای بهتر شدن پژوهش‌ها پیش از آغاز پیمایش های زمینی اقدام به مشاهده و مطالعه نقشه های جغرافیایی و جست وجوهای مجازی از طریق نرم افزارهای «گوگل ارث» شد که درنهایت با انجام پیمایش های ترکیبی با تاکید بر روندهای توسعه ای و عمرانی تمرکز بیشتری بر مناطق درمعرض خطر صورت گرفت تا از تخریب و نابودی آثار به جا مانده جلوگیری شود.

شهرستان قاین با حدود 7602کیلومتر مربع وسعت از شمال با استان خراسان رضوی از شرق با شهرستان زیرکوه ، از جنوب با شهرستان بیرجند و درمیان و ازغرب با شهرستان سرایان همسایه است.

از نظر تاریخی قاین به عنوان مرکز ایالت قهستان در شرق ایران همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نقش مرکزیت این ایالت راتادوران صفویه برعهده داشته است  . از این شهر و نواحی اطراف آن به کرات درمنابع تار یخی دوران اسلامی یاد شده است و ا زآبادانی و اهمیت آن در تولید و صنعت مدارکی به جا مانده است.

مجوز بررسی و شناسایی باستان شناسی بخش مرکزی شهرستان قاین توسط سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز