خبرگزاری کار ایران

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد:

150 هزار مددجوی کمیته امداد فاقد مسکن هستند

asdasd
کد خبر : ۳۴۵۲۹۱

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گفت: ضرایب خدمت‌رسانی را در مناطق محروم بیشتر کرده و بخشی از اطلاعات ساکنین مناطق را در اختیار سازمان‌های مسئول قرار می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی محمد ذالفقاری در نشست خبری امروز خود با اشاره به وجود یک میلیون و 800 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی گفت: از این تعداد یک میلیون و 50 هزار نفر زنان سرپرست خانوار هستند که 49 درصد آنها شهری و 51 درصد متعلق به مناطق روستایی هستند.

وی ادامه داد: حدود 9 درصد از زنان سرپرست خانوار زیر 25 سال، 16 درصد بین 25 تا 40 سال، 75 درصد بالای 41 سال سن دارند.

ذوالفقاری با اشاره به حمایت کمیته امداد از یک و نیم میلیون سالمند خاطر نشان کرد: 38 درصد از این سالمندان متعلق به مناطق شهری و 62 درصد روستایی بوده و 56 درصد این جمعیت را زنان سالمند و 46 درصد را مردان سالمند تشکیل می‌دهند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد افزود: در حال حاضر 200 هزار کودک یتیم تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و همچنین جمعی از افراد تحت پوشش فرزندان محسنین که از خدمات کمیته امداد بهره می‌برند.

وی در توضیح این مطلب افزود: فرزندان محسنین به کودکان دارای سرپرستی گفته می‌شود که در حال حاضر به دلایل مختلف ازجمله داشتن سرپرست دارای بیماری صعب العلاج، سرپرست زندانی و غیره بدون سرپرست زندگی می‌کنند.

ذوالفقاری با بیان اینکه 30 هزار خانوار به دلیل زندانی بودن سرپرست خانواده تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند٬ اظهار کرد: در حال حاضر 10 درصد از یک میلیون و 50 هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش را زنان مطلقه تشکیلی می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد هر ساله علاوه بر داشتن ورودی‌های جدید خروجی‌ هم دارد بیان کرد: خروج از تحت پوشش کمیته امداد معمولا به دلایلی همچون اشتغال فرزند، داشتن فرزند ذکور 18 سال، فارغ‌التحصیلی، حقوق بگیری از تامین اجتماعی، مرگ و میر سالمند و  ازدواج دختران و مادران سرپرست خانوار صورت می‌گیرد.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد توانمندسازی سازمان، توانمندسازی اجتماعی و توانمندسازی خانواده را از جمله رویکردهای کمیته امداد در برخورد با فقر عنوان کرد و گفت: امداد به دنبال آن است که جامعه وظایف خود را در رابطه با فقر بداند. مردم از دلایل گرفتار شدن به فقر آگاه شده و از آن پیشگیری کنند همچنین نسبت به فقر دغدغه ملی ایجاد کند.

وی افزود: ما معتقدیم کار ما٬کار مشترکی میان امداد، خانواده ٬ اجتماع است و افراد برای زندگی یک عمر خود آن را انتخاب نمی‌کنند و نگاه ما آن است که امداد ایستگاهی موقت است برای رفع نیاز فقرا است.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه مددکار وظیفه دارد استعدادهای خانواده را برای رهایی از فقر شناسایی و روی آن سرمایه‌گذاری کنند خاطر نشان کرد: راهبرد اساسی کمیته امداد در رابطه با فقر توانمندسازی این نهاد است که می‌تواند منجر به تکمیل چرخه توانمندسازی شود.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 10 درصد از مددجویان از پوشش خارج می‌شوند و تقریبا همین تعداد به جمع مددجویان اضافه می‌شوند٬ اظهار کرد: کمیته امداد پیش از پیوستن خانواده به این نهاد٬ آنها را نمی‌شناختند٬ زیرا افراد ابتدا مبتلا به فقر می‌شوند و سپس از طرف این نهاد پذیرفته می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با تاکید بر ضرورت رفع همپوشانی اقدامات کمیته امداد و سایر سازمان‌های حمایتگر خاطر نشان کرد: در رویکرد جدید حتی رفع همپوشانی با خیریه‌ها و تفاهم با آنها مدنظر است و به دنبال کار مشترک با خیریه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی تعدادی از مددجویان از سایرین بدتر است و بسیاری از آنها در حاشیه شهرها یا مناطق محروم ساکن هستند گفت: مناطق محروم با درجه‌بندی ضرایب 6، 7، 8 و 9 درجه بندی شده‌اند که کمیته امداد در این مناطق ضرایب خدمت را بیشتر کرده و حتی بخشی از اطلاعات آنان را در اختیار سازمان‌های مسئول ازجمله جهاد، آموزش و پرورش، نهضت سوادآموزی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار می‌دهد.

ذوالفقاری با تصریح بر اینکه در دور جدید خدمات کمیته امداد فقر به لحاظ حجمی و کیفی تغییراتی داشته است گفت: خدمات کمیت امداد مبتنی بر نیاز خانواده طراحی شده است و باید رویکرد امداد نسبت به فقر تهاجمی و سریعتر شود.

وی با بیان اینکه همزمان با شروع ریاست جدید کمیته امداد و اساسنامه جدید این نهاد که با تاکید مقام معظم رهبری در اختیار ما قرار گرفت چند رویکرد جدی را در دستور کار قرار دادیم عنوان کرد: یکی از این رویکردها دخالت مردم در فرایند خدمت‌رسانی است که با درنظر گرفتن مراکز نیکوکاری در محلات سعی می‌کنیم این مراکز را به عنوان محل تجمیع فقرا و نیکوکاران محله قرار دهیم.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با تاکید بر اینکه ما مردم را شریک استراتژیک خود در خدمت‌رسانی می‌دانیم اظهار کرد: به دنبال رفع موانعی هستیم که باعث ارتباط مردم با امداد می‌شود. همچنین رویکرد دیگر ما ارائه خدمات پایه و سرعت‌گیری این خدمات است که در این زمینه مباحثی همچون مسکن، اشتغال، درمان و آموزش به عنوان خدمات پایه مورد نیاز مددجویان مطرح است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه در حال حاضر 150 هزار مددجوی فاقد مسکن و 350 هزار مددجو دارای مسکن نامناسب هستند٬ خاطرنشان کرد: رویکرد جدید ما خدمت‌رسانی در حوزه مسکن است که در این زمینه از وام بهسازی روستا طرح‌های سایر مراکز، آورده مددجو و خیرین و سرمایه‌گذاری امداد استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: بخش مسکن کمیته امداد ازجمله بخش‌هایی است که در دوره جدید به لحاظ حجم خدمات و مبالغ ریالی سهم کمیته امداد در آن افزایش داشته است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با اشاره به اینکه در حوزه بیمه چند نوع بیمه پایه را مدنظر داریم٬ اظهار کرد: بیمه درمان در بیماران شهری را مدنظر داریم اما بیمارستان‌های بازرگانان تهران و علامه کرمی اهواز در اختیار کمیته امداد است که 100درصد جمعیت خدمت‌بگیران کمیته امداد در این دو بیمارستان از خدمات بستری رایگان استفاده می‌کنند و به دنبال آن هستیم که افراد نیازمند غیر تحت پوشش کمیته را نیز از خدمات آن بهره‌مند کنیم همچنین به دنبال آن هستیم که سهم فرانشیز بیماران را کمیته امداد از سهم خود و کمک خیرین تامین کند که این کار مقدماتش فراهم شده است. همچنین در این دو بیمارستان برای آشنایی بیشتر با مشکلات مددجویان بحث پژوهش درمانی را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم تمام مددجویان باید کارت درمان داشته باشند و معمولا مددجویان ما یا بیمه کمیته امداد هستند یا بیمه سلامت یا تحت پوشش بیمه فرزندان خود قرار دارند.

ذوالفقاری اظهار امیدواری کرد که در بحث فرانشیز کمیته امداد بتواند از اعتبارات دولتی و کمک مردم خیر استفاده کند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با تاکید بر اینکه هیچ فرزند خانواده تحت پوششی نباید به دلیل فقر یا بی‌سرپرستی از رفتن به مدرسه محروم شود اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌شود تا تمام مددجویان تحت پوشش را مورد آموزش قرار دهیم.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه اشتغال از دیگر خدمات پایه ضروری مورد نیاز افراد تحت پوشش کمیته امداد است اظهار کرد: جمعی از مددجویان ما توانایی انجام کار را دارند اما مهارت لازم، آشنایی با بازار کار یا سرمایه‌ مناسب را ندارند که کمیته امداد برای تامین این سه مورد به مددجویان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز فقر از حالت تک‌بعدی خارج شده و حالتی چندبعدی گرفته است٬ تصریح کرد: در گذشته فقر ریشه اقتصادی داشت اما امروز فقر با حوزه اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و حتی برخی بیماری‌ها در ارتباط است٬ بنابراین  توجه به فقر چندبعدی کمک‌کننده است و یارانه به تنهایی - حتی اگر رقم آن به اندازه واقعی برسد – رافع فقر نیست.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه امروز یارانه همراه با خدمات مددکاری می‌تواند در زندگی مددجویان تاثیرگذار باشد عنوان کرد: در دولت قبل از دولت خواستیم منابعی در اختیار کمیته امداد قرار گیرد تا در جهت رفع فقر به کار ببریم و امروز نیز یارانه باید متناسب با نیاز مددجو باشد.

این مقام مسئول کمیته امداد ضمن اظهار امیدواری از اینکه مساعدت گروه‌های برخوردار جامعه شامل مددجویان کمیته امداد شود گفت: امروز 8 دهک بالای جامعه می‌توانند همکار افتخاری کمیته امداد باشند و 6 دهک بالایی به طور قطع می‌توانند خدمات خود را در اختیار این نهاد قرار دهند.

وی با بیان اینکه تاخیر در ازدواج دختران بازمانده از ازدواج روستایی از مشکلات در حال افزایش است گفت: همچنین حجم زنان خودسرپرست کمتر از 50 سال که آمادگی ازدواج دارند در حال افزایش است چنانکه کمیته امداد در گذشته تسهیلگر ازدواج بود اما امروز کمک به همسریابی می‌کند و خدمت آموزشی و مشاوره‌ای در این زمینه ارائه می‌دهد.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با بیان اینکه اگر خدمات مددکاری در حوزه ازدواج دختران در شرایط ازدواج کمک به تحصیل و اشتغال و غیره اتفاق نیفتد ممکن است فقر بین نسلی شود اظهار کرد: در حال حاضر هزینه‌های مددجو بیش از کمک‌هایی است که در اختیارش قرار می‌گیرد و توازنی میان منابع و درآمد ایجاد شده و هزینه خانواده وجود ندارد و بسیاری از خانواده‌ها میزان هزینه‌ها بیش از درآمد است.

وی تاکید کرد: اگر یارانه و مستمری کمیته امداد به نسبت تورم رشد نکند تعداد افرادی که میان درآمد و هزینه خانواده‌هایشان توازن نیست بیشتر می‌شود.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه باید حقوق فقرا در هر بسته اقتصادی که در اختیار مجلس قرار می‌گیرد دیده شود گفت: این موضوع شامل برنامه ششم توسعه و برنامه بودجه 95 می‌شود و دولت باید براساس گزارشات کمیته امداد این بسته‌ها را تنظیم کند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد با بیان اینکه 900 مرکز نیکوکاری در کشور فعال است و امیدواریم متناسب با حوزه جغرافیایی فقرا این مراکز را توسعه داده و کل کشور را پوشش دهیم خاطر نشان کرد: این مراکز وظیفه  دارند در محلاتی که تعداد فقرا بیشتر است فقرا را مورد شناسایی قرار دهد و در محل‌هایی که تعداد نیکوکاران بیشتر است این افراد را مورد شناسایی قرار دهد.

وی همچنین درخصوص خانواده زندانیان گفت: ما در ارتباط با این خانوارها همچون سایر افراد تحت پوشش برخورد می‌کنیم و خدمات ما بستگی به مدت زندانی بودن سرپرست خانواده ندارد بلکه هر زمان طرح اشتغال اجرا شد و نتیجه داد، خانواده زندانی از پوشش کمیته امداد خارج می‌شود.

ذوالفقاری تاکید کرد: سرانه کمک به اکرام ایتام دو برابر یارانه این افراد است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز