خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

تحصیل ۲۱ هزار دانشجو از ۴۷ کشور دنیا در ایران/ ظرفیت جذب دانشجوی خارجی باید افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۳۴۶۹۹۲

وزیر علوم گفت: باید ساختارهایی برای افزایش ظرفیت جذب دانشجوی خارجی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فرهادی در حاشیه در مراسم تقدیر ازنفرات بر‌تر کنکور سراسری سال ۹۴ و برگزیدگان بیستمین المپیاد علمی دانشجویی در جمع خبرنگاران به رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی اشاره کرد و گفت: شورایی تخصصی برای بررسی دانشگاه‌های سراسر کشور وجود دارد که براساس ارزیابی‌ها و بازدیدهایی که از دانشگاه‌ها به عمل می‌آورد، آن‌ها را رتبه‌بندی کرده و به سه رتبه مورد قبول، ممتاز و خوب دسته‌بندی می‌شوند و نتایج این رتبه‌بندی همه ساله در سایت وزارت علوم قرار می‌گیرد.

فرهادی با بیان این مطلب که یکی از برنامه‌های اساسی وزارت علوم، پس از برجام، دیپلماسی علمی بود، گفت: تعامل با دانشگاه‌ها معتبر دنیا در ماه‌های اخیر انجام شده و در این راستا هیات‌های بین‌المللی مختلفی از اروپا و آسیا به ایران آمده و هیات‌های زیادی نیز از ایران به کشورهای خارجی اعزام شده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: این تعاملات یا در چارچوب تفاهم‌نامه‌هایی است که امضا می‌شوند یا در بین وزارتخانه‌ها و به صورت کلان مانند آنچه که بین وزارت علوم و وزارت مشابه در فرانسه در زمینه تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف به خصوص در سطح دکتری برگزار شد، اجرایی می‌شوند.

وی ادامه داد: قرار شده هر یک سال، دوسال و سه سال یک بار در حوزه تحقیقات مشترک و پروژه‌های تحقیقی در قالب طرح جندی‌شاپور با فرانسه در تعامل باشیم که اجرای این طرح فعلا ۵۰ – ۵۰ است.

فرهادی ضمن اشاره به برنامه ششم توسعه گفت:  احکامی نیاز است که در برنامه ششم توسعه مصوب شود، تا ان‌شاءالله بتوانیم با دانشگاه‌های معتبر خارجی تعامل و همکاری داشته باشیم.

وزیر علوم همچنین با اشاره به اینکه باید ساختارهایی برای  افزایش ظرفیت جذب دانشجوی خارجی ایجاد شود، افزود: دانشگاه‌ها موظف هستند که اعلام کنند دانشجوی خارجی پذیرش می‌کنند. این امر در رشته‌های پزشکی در وزارت بهداشت و در رشته‌های غیرپزشکی در وزارت علوم صورت می‌گیرد؛ البته مقدماتی مانند صدور ویزای تحصیلی و دریافت اقامت و مجوزهای لازم نیز باید صورت بگیرد که این امور به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به تحصیل ۲۱ هزار دانشجو از ۴۷ کشور دنیا در ایران خاطرنشان کرد:  البته این رقم ناچیز است و هدف‌گذاری ما این است که به میزان ۱۵ درصد دانشجویان کشور، دانشجوی خارجی داشته باشیم.

فرهادی در رابطه با تفویض اختیار به دانشگاه برای بورس دانشجویان، گفت: تفویض این اختیار به دانشگاه باعث سوءاستفاده نمی‌شود، دانشگاه‌ها برحسب نیازشان رشته‌ها را مشخص می‌کنند و افراد واجد شرایط آیین‌نامه را پذیرش می‌کنند.

  وزیر علوم اضافه کرد: متقاضیان توسط دانشگاه‌ها بررسی شده و در‌‌ همان دانشگاه بورس می‌شوند. البته بورس خارج با آزمون است و داوطلبان باید در آزمون دکتری شرکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز