خبرگزاری کار ایران

طرح احیای تالاب جازموریان در نوبت ورود به شورای عالی آب

asdasd
کد خبر : ۳۴۷۵۹۰

جلسه بررسی راهکارهای احیاء تالاب جازموریان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، استاندار کرمان و نماینده سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر دوشنبه در این جلسه با تأکید بر اینکه احیای تالاب جازموریان در نوبت ورود به شورای عالی آب است، گفت: احیای تالاب جازموریان موضوعی ملی و دارای اهمیت ویژه است و دانشگاه کرمان می‌تواند در مدت زمانی کوتاه، طرحی جامع بر اساس الگوی احیای تالاب ارومیه انجام دهد.

وی افزود: کارگروه حوزه آبخیز تالاب جازموریان باید هرچه سریع‌تر زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و بررسی‌ها و مطالعات لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه احیای تالاب جازموریان با وزیر نیرو مذاکراتی صورت گرفته است، عنوان کرد: مطالعات تالاب جازموریان همچون تالاب ارومیه باید با رویکرد احیای این تالاب در اسرع وقت صورت گیرد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی کشاورزی، احیای منابع طبیعی، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، مبارزه با کانون‌های گرد و غبار از اقداماتی است که باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه برای احیای تالاب جازموریان سال‌های زیادی عقب هستیم گفت: در کنار همه راهکار‌ها، طرح ابتکاری استاندار کرمان با عنوان همیاران آب باید در استان با قدرت بیشتر دنبال شود و معیشت‌های جایگزین را دنبال کنیم زیرا هدف ما فشار به مردم منطقه و کشاورزان نیست بنابر این مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم در طرح آماده شده است.

علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان ضمن مرور برخی از چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی خشک شدن تالاب جازموریان از جمله افزایش بیماری‌های تنفسی و مهارجت در استان، گفت: موضوع جازموریان به دلیل اهمیت بالا قابلیت طرح در شورای عالی مدیریت بحران و شورای عالی محیط زیست را دارد.

استاندار کرمان گفت: ما باید در این مرحله در سطح ملی و دولت تصمیم گیری کنیم زیرا دو استان کرمان و سیستان بلوچستان درگیر این مصیبت شده‌اند.

وی ضمن اعلام امادگی کامل استانداری برای مشارکت در احیای تالاب جازموریان، اضافه کرد: بنابر این، قبل از سفر ریاست جمهوری به استان کرمان باید این طرح جمع بندی و ارائه شود.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری جازموریان در اقلیم کرمان و سیستان و بلوچستان، گفت: تشکیل کارگروه ملی به منظور جامع نگری و یکپارچه سازی برنامه‌ها و اقدامات در این حوزه بسیار ضروری است.

جلالی بر تامین حق آبه تالاب جازموریان تاکید کرد و افزود: جذب مشارکت مردمی به منظور بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار و طوفان‌های شنی بسیار ضروری است.

وی ضمن انتقاد از بخشی نگری در مسائل آبی، خاطرنشان کرد: احیاء این تالاب نیازمند تشکیل کارگروه ملی و تخصیص اعتبار ملی است.

ضرورت ایجاد هماهنگی بین بخشی برای احیاء جازموریان

فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه ضمن اشاره به ویژگی‌های ارزشمند تالاب‌ها، گفت: از حدود ۲۷۰ تالاب ارزشمند و شناخته شده ایران، تنها حدود ۲۴ تالاب در فهرست تالاب‌های بین المللی ثبت شده است.

دبیری ادامه داد: جازموریان از جمله تالاب‌های بسیار مهم است که در شناسایی کانون‌های گرد و غبار داخلی، مشخص شد که این خشک شدن این تالاب، سهمی مهم در تولید گرد و غبار دارد و از این رو ایجاد هماهنگی بین بخشی برای احیاء این تالاب ضروری است.

حمید گشتاسب می‌گونی مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق با یادآوری مصوبات سفر اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان کرمان، گفت: یکی از مهم‌ترین مصوبات این سفر، تشکیل کارگروه ملی و تخصیص اعتبارات ویژه برای احیاء تالاب جازموریان بود.

وی اشاره‌ای هم به پارک ملی خبر از جمله مناطق حفاظت شده استان کرمان داشت و ابراز امیدواری کرد: با تدوین و اجرایی شدن طرح و دستورالعمل طبیعت گردی پارک ملی خبر، این منطقه، پیشگام در عرصه توریسم پایدار از طریق فعالیت‌های مشارکتی باشد.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امورمناطق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر تلاش‌های صورت گرفته به منظور بازنگری در میزان حق آبه تخصیص داده شده به تالاب، تصریح کرد: تشکیل شورای هماهنگی مدیریت حوزه آبریز جازموریان ضروری است.

می‌گونی افزود: ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار از محل بند (ج) برای فاز اول این طرح شامل کارهای مطالعاتی و حق آبه‌ای برای احیای تالاب جازموریان در نظر گرفته شده که در صورت تخصیص اقدام خواهد شد.

چالش آب کرمان به فرصتی نو در عرصه کشاورزی تبدیل شده است

محمود صفرزاده بندری مدیرکل حفاظت محیط استان کرمان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کنونی تالاب جازموریان، بر ضرورت برنامه میان بخشی برای احیاء این تالاب با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها، آبخیزداری و مدیریت بحران تاکید کرد.

وی با بیان برخی از چالش‌های ایجاد شده بر اثر خشک شدن تالاب جازموریان، اظهار کرد: تقریبا ۲۵ درصد گرد و غبار حوزه شرق، جنوب شرقی و مرکزی مربوط به جازموریان است.

وی با اشاره به چالش آبی استان، شرحی از اقدامات انجام شده در این حوزه و نظارت و پیگیری مستمر استاندار در این خصوص داشت و تغییر الگوی کشت و آبیاری، همچنین اجرای طرح همیاران آب را از جمله اقدامات مهم در این راستا برشمرد.

صفرزاده ادامه داد: به دلیل استقبال از کشت‌های گلخانه‌ای و مزایای مختلف این کشت از جمله مزایای اقتصادی، چالش آب کرمان به فرصتی نو در عرصه کشاورزی و اقتصادی استان تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط استان کرمان گزارشی از برنامه‌های اکوتوریسم و تلاش در راستای حفظ یکپارچه اکوسیستم‌های طبیعی استان ارائه داد و تاکید کرد: حفظ تنوع زیستی و اقلیمی هم راستا با توسعه گردشگری پایدار استان از جمله برنامه‌های مهم استان کرمان است.

همچنین هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو نیز در این نشست، گزارشی از وضعیت آبی استان کرمان ارائه داد.

فهمی با اشاره به میانگین پایین بارش در استان کرمان و کاهش شدید این میانگین طی دوره خشکسالی، گفت: در همین شرایط، افزایش دما منجر به تشدید تبخیر شده است و همین موضوع استان را با چالش جدی در حوزه آبی مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان هم در این نشست از وجود ۱۹ هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در منطقه جازموریان مشترک در استان‌های سیستان بلوچستان و کرمان خبر داد و گفت: از این مجموع پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز در سیستان بلوچستان و ۱۴ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان کرمان قرار دارد.

محمدرضا بختیاری تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه آب از این چاه‌ها تأثیر بسزایی در خشک شدن تالاب جازموریان داشته است.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور هم گفت: دولت هر گامی در حوزه احیای تالاب جازموریان بردارد با‌شناختی که از استاندار کرمان سراغ داریم، ایشان ۱۰ گام بر می‌دارند.

بهنام سعیدی افزود: با توجه به تأثیرگذاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در هیأت دولت، موضوع احیای تالاب جازموریان در نخستین جلسه شورای عالی مدیریت بحران مطرح شود و در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: برای تالاب جازموریان ۲۳ میلیون متر مکعب حق آبه تعیین شده که باید در این خصوص تجدید نظر شود هرچند تقاضا نامه‌ای در این خصوص به وزیر نیرو ارسال شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز