خبرگزاری کار ایران

نگاتیوهای شیشه‌ای کاخ گلستان مستند سازی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۴۹۵۱۴

با راه اندازی لابراتوار مستند سازی کاخ گلستان با همکاری ایران و ژاپن نگاتیو‌های شیشه‌ای مخزن اسناد این مکان تاریخی توسط کار‌شناسان ایرانی مستند نگاری می‌شوند.

به گزارش ایلنا، علی اکتسابی رییس لابراتوار مستند سازی و تصویرگری تحلیلی دانشگاه کیوتو ژاپن این مطلب را در نخستین همایش و کارگاه بین المللی مستند نگاری پیشرفته در حوزه میراث فرهنگی مطرح ساخت و به بیان سخنانی با موضوع «دیجیتال سازی با وضوح بالا از میراث فرهنگی» پرداخت.

او افزود: براساس تفاهم نامه‌ای که با پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی امضا کردیم لابراتوار مشترکی راه اندازی شد و در مدت زمان کمی توانستیم با نصب دستگاه‌های تخصصی کار را آغاز کنیم.

وی با اشاره به مستند نگاری از فرش‌های نفیس که توسط این لابراتوار با همکاری کار‌شناسان ایرانی صورت گرفته است تصریح کرد: بدون همکاری کار‌شناسان و از راه دور این قبیل کار‌ها انجام نمی‌شود.

رییس لابراتوار مستند سازی و تصویرگری تحلیلی دانشگاه کیوتو ژاپن گفت: انتخاب فرش‌های ایرانی برای مستند نگاری از روی تصادف صورت نگرفت زیرا که اصالت و مرجعیت فرش ایرانی با توجه به ارزشی که در سطح جهان دارد باید مستند شود تا اگر کشوری نیز خواست نمونه‌ای شبیه به آن تولید کند به ارزش واقعی آن آگاه باشد.

اکتسابی کار انجام شده درایران را در ادامه اقدامات بین المللی لابراتوار مستند سازی و تصویرگری تحلیلی دانشگاه کیوتو ژاپن دانست و افزود: پروژه‌های زیادی توسط این لابراتوار در کشورهای ژاپن، اروپا، امریکا، آسیا و افریقا در حال انجام است که نتیجه بسیاری از این پروژه‌ها در این کنفرانس مطرح می‌شود.

به گفته او، آثار بزرگ دیجیتال شده منبع مهم و اساسی برای محققین محسوب می‌شود و در حال حاضر ۹هزار قطعه از آثار بزرگ تاریخی دنیا در حال مستند نگاری هستند.

این پژوهشگر گفت: ۹۵درصد دیجیتال سازی آثار تاریخی دنیا توسط لابراتوار مستند سازی و تصویرگری تحلیلی دانشگاه کیوتو ژاپن صورت گرفته و ۵درصد مابقی را موزه‌های بزرگ دنیا انجام داده‌اند که البته این میزان کم نشان ناتوانی موزه‌ها نیست بلکه به دلیل آغاز به کار این لابراتوار در سال‌ها پیش و حمایت دولت ژاپن است.

وی با بیان اینکه مستند نگاری استانداردهایی نظیر ثبت رنگ، وضوح بالا و... دارد تصریح کرد: مستند سازی بر سه اساس تصویر برداری سه بعدی و دو بعدی، تحلیل و بهره گیری استوار است.

او از اینکه آموزش اجتماعی در صدر فعالیت موزه‌های دنیا نیست ابراز تأسف کرد و افزود: موزه‌ها در تمامی دنیا تنها به حفظ و نمایش آثار می‌پردازند که کافی نیست ولی مستند نگاری در موزه‌ها می‌تواند در اصل سوم که بهره گیری دیگران را شامل می‌شود به آموزش نیز کمک کند.

اکتسابی با اشاره به راه اندازی لابراتوار مستند نگاری با همکاری ایران و ژاپن در کاخ گلستان گفت: با همت کار‌شناسان ایرانی مجموعه نگاتیوهای موجود درمرکز اسناد کاخ گلستان مستند نگاری می‌شود.

وی لابراتوار مستند سازی که با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی پژوهشگاه راه اندازی شده است را آخرین لابراتواری دانست که در سطح دنیا راه اندازی شده و ابراز امیدواری کرد با راه اندازی این مرکز در کاخ گلستان این نقیصه برطرف شود.

او گفت: باهمت ناصرالدین شاه «مرکز ایرانی مستند عکاسی ایران» درکاخ گلستان راه اندازی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی لابراتوار مستند سازی کاخ گلستان ۹۳۰۰عکس مهم و تاریخی را که برای ایران و دنیا اهمیت بسیار دارد در حافظه جهانی ثبت شود.

نخستین همایش و کارگاه بین المللی ۳ روزه مستند نگاری پیشرفته در حوزه میراث فرهنگی توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با شرکت اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ژاپن، مالزی، آمریکا، مصر، فیلیپین و همچنین هنگ کنگ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز