خبرگزاری کار ایران

مستندنگاری از فرش‌های موزه‌ای ایران

کد خبر : ۳۴۹۹۸۲

مستند نگاری فرش‌های موزه‌ای ایران توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی با هدف مطالعه و بررسی همه جانبه و تخصصی فرش‌های موزه‌ای ایران درسه دوره تاریخی صفویه، قاجار و پهلوی انجام گرفت.

به گزارش ایلنا، شکوفه مصباحی مسئول گروه پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی، این مطلب را در نخستین همایش و کارگاه بین المللی «مستند نگاری پیشرفته در حوزه میراث فرهنگی» مطرح ساخت.

او با اشاره به پروژه «مستندنگاری قالی ایرانی، فرایند و تجارب در موزه فرش» به معرفی طرح، پیشینه، ضرورت‌های اجرای طرح و نیاز به مستندنگاری دقیق از آثار موزه‌ای پرداخت.

عضو گروه علمی و اجرایی پروژه مستندنگاری آثار موزه‌ای ایران گفت: با توجه به نیاز موجود درمیراث فرهنگی، طرح» فرش‌های موزه‌ای ایران «که با هدف مطالعه و بررسی همه جانبه و تخصصی فرش‌های موزه‌ای ایران، مستندنگاری، معرفی، حفاظت ومرمت بهینه این گروه از آثار نفیس موزه‌ای است، در سال ۱۳۸۷ در پژوهشکده حفاظت و مرمت تعریف شد.

به گفته وی، برای انجام این طرحِ جامع، سه دوره تاریخی صفویه، قاجار و دوران پهلوی مدنظر قرار گرفت.

این کار‌شناس افزود: در این راستا و با توجه به طرح‌های پژوهشی صورت گرفته، مستندنگاری آثار موزه‌ای با دستگاه تصویربرداری تحلیلی (اسکن) مطرح شد.

وی در ادامه در خصوص سختی‌ها و محدودیت‌های بررسی فرش‌های موزه‌ای، اهداف و مزایای تصویربرداری تحلیلی با کیفیت بالا از فرش، حساسیت‌های برخورد و مطالعه قالی‌های صفوی و مستندنگاری از آثار نفیس موزه‌ای، آسیب‌شناسی و آسیب نگاری فرش‌های تاریخی توضیحاتی ارائه کرد.

مصباحی در بخشی دیگر به بیان فرایند و تجارب مستندنگاری ۱۶ تخته قالی موزه فرش پرداخت و گفت: این طرح با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی، پژوهشکده حفاظت و مرمت، لابراتوار ایده دانشگاه کیوتو ژاپن و موزه فرش ایران، به مدت ۵ روز از ۲۵ تا ۳۰ مهرماه ۹۴ انجام شد.

مسئول گروه پژوهشی فرش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی در ادامه مطالبی درباره انتقال قطعات دستگاه اسکنر به موزه فرش و مونتاژ آن، مراحل انتقال قالی‌ها و شیوه اسکن آن‌ها ارائه کرد.

او در پایان تصریح کرد: با توجه به تجربیات و نتایج حاصل دراین پروژه، به نظر می‌رسد غنای مطالعات انجام شده بستر مناسبی را برای ادامه روند پژوهش و مستند نگاری مجموعه آثار بیشتری را در راستای اهداف میراث فرهنگی کشور فراهم سازدو به صیانت و حفاظت شایسته‌تر از آثار موزه‌ای بیانجامد.

گفتنی است، نخستین همایش و کارگاه بین المللی ۳ روزه مستند نگاری پیشرفته در حوزه میراث فرهنگی توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با شرکت اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، ژاپن، مالزی، آمریکا، مصر، فیلیپین، آلمان و همچنین هنگ کنگ امروز پایان می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز