خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

مذاکره برای ارائه وام‌های زیست محیطی به صنایع در حال انجام است

asdasd
کد خبر : ۳۵۱۵۹۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از مذاکره برای ایجاد خط اعتباری وام‌های زیست محیطی برای صنایع خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در حاشیه مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در جمع خبرنگاران گفت: در این نمایشگاه صنایع مختلف به عرصه‌ فعالیت‌های مختلف محیط زیستی خود اعم از تصفیه‌خانه‌های پساب، مدیریت پساب و غیره می‌پردازند تا توانمندی کشور را در عرصه فناوری‌های زیست‌محیطی ارائه دهند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه فرصت همدلی با سایر کشور‌ها نیز فراهم شده است و شاهدیم وزرای محیط زیست کشورهای فنلاند، اتریش و قائم‌مقام وزیر محیط زیست ژاپن نیزدر افتتاحیه این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند که بسیار حائز اهمیت است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همچنین شرکت‌های معتبر بین‌المللی نیز در این نمایشگاه حضور دارند و علاقه‌مند به فعالیت در کشورهستند. تبادل فناوری‌ها در این نمایشگاه فرصتی برای شکل‌گیری بازار سبز و زیست‌محیطی فراهم کرده است و سبب شده تا افرادی که در تولید فناوری‌های سبز ورود پیدا کرده‌اند نوآوری‌های خود را ارائه دهند.

ابتکار تصریح کرد: این نمایشگاه اقدامی در دوران پساتحریم است تا فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه محیط زیست را تشویق کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی از کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه محیط زیست وجود داشته یا خیر اظهار کرد: در تمام سفر‌ها، نشست‌ها، اجلاس‌های بین‌المللی و دیدار‌ها با شرکت‌های مختلف تولیدکننده و عرضه‌کننده در عرصه‌های انرژی، خودرو و صنعت پیشنهاداتی داشته‌ایم که این پیشنهادات در راستای بهینه‌سازی و بهبود فرآیندهایی همچون تصفیه آب، بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت و نیروگاه‌ها و... بوده است و کشورهایی همچون فنلاند، نروژ، اتریش، ایتالیا و ژاپن از جمله پیشنهاد دهندگان بودند.

ابتکار ادامه داد: همچنین در زمینه نجات دریاچه ارومیه و احیای تالاب انزلی هم پیشنهاداتی شده‌است. علاوه بر آن در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف نیز همکاری خوبی با برخی کشور‌ها داشته‌ایم. در مجموع سقف سرمایه‌گذاری‌ها مشخص نیست و تعداد آن‌ها زیاد است.

معاون رئیس جمهور گفت: در حال حاضر پیشنهاد خط اعتباری وام‌های زیست‌محیطی مطرح است تا بتوانیم از طریق صندوق ملی محیط زیست ایران این وام‌ها را فراهم کنیم و در اختیار صنایع قرار دهیم تا بتوانند با سود کمتر و تسهیلات خوب این وام‌ها را دریافت کنند و در فرآیندهای صنعتی خود در زمینه اصلاح و حل مشکلات محیط زیستی اقدام کنند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند از طریق صندوق ملی محیط زیست این وام‌ها را تامین کند. در حال حاضر در حال مذاکره هستیم و پس از مشخص شدن جزئیات نتیجه را اعلام می‌کنیم. برخی صنایع درخواست‌های وام خود را ارائه داده‌اند و باقی نیز درخواست‌های خود را ارائه دهند. با سیستم بانکی نیز در حال صحبت هستیم تا برخی مشکلات برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیست‌محیطی به ویژه در عرصه پسماند را حل کنیم.

ابتکار در پایان اظهار کرد: بیش از ۲۰ کشور خارجی در نمایشگاه حضور دارند که این حضور بسیار موثر است. تفاهم‌نامه‌های مختلفی نیز میان دولت و دولت یا دولت و بخش خصوصی منعقد شده که فرصت‌های خوبی را در زمینه‌های مختلف از جمله طرح‌ها و همکاری‌های پژوهشی فراهم می‌آورد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز