خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی:

محصول تراریخته در کشور تولید نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۳۵۱۹۴۵

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قوانین ما در زمینه تولید محصولات تراریخته سختگیرانه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حجتی امروز با حضور در شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از محصولاتمان را به کشورهای توسعه‌یافته صنعتی دارای استانداردهای غذایی سختگیرانه صادر می‌کنیم گفت: محصولات لبنی تولید شده در کشور به بسیاری از کشور‌ها صادر می‌شود به صورتی که سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار محصولات لبنی را به خارج کشور صادر می‌کنیم که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار آن به کشورهای دارای قوانین سختگیرانه صادر می‌شود.

وی در خصوص فروش سم در کشور گفت: هنوز قریب به ۱۰۰۰ واحد سم فروشی در کشور داریم که دارای مجوز نیستند، این در حالی است که زمانی که سمی می‌خواهد به کشور وارد شود هیاتی متشکل از جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست تصمیم می‌گیرند که آیا این سم به کشور وارد شود یا خیر؟

حجتی با بیان اینکه سم‌هایی که در گذشته وارد کشور شده هر روز مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در گذشته سم‌هایی در کشور مصرف می‌شده که امروز استفاده از آن ممنوع است، لذا ضروری است که امروز با نسخه عرضه شوند و عرضه‌کننده مجوز داشته باشند که قوانینی را در این حوزه تدوین کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه متوسط مصرف سم در کشور ما کمتر از متوسط مصرف جهانی آن است ادامه داد: مصرف کود در کشور نیز به مراتب کمتر از مقداری است که در سطح جهانی توصیه می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه درخصوص تعاونی‌ها در گذشته اشتباهاتی انجام شده است، بیان کرد: برخی از وزرای کشاورزی سابق با استفاده از اختیارات قانونی خود زمین‌هایی را به تعاونی‌ها واگذار کردند که با سازوکار عادی و جاری کشور منطبق نبود، این در حالی است که وزیر کشاورزی مسئول زمین‌دار کردن مردم نیست.

وی با اشاره به واگذاری شهرک زیتون در سال ۶۳ اظهار کرد: حالا شورای عالی شهرسازی و سازمان محیط زیست اصرار دارند که نباید در این مناطق ساخت و ساز شود و این بحث مطرح شد که به صاحبان زمین معوض داده شود.

حجتی افزود: در دولت قبل ۵۰۰ هکتار زمین در شهر جدید پردیس از ما گرفته شد که به عنوان معوض به این افراد داده شود که مسئول این کار نیز وزارت مسکن و شهرداری است.

وزیر جهاد کشاورزی درخصوص قاچاق میوه تصریح کرد: به دلیل تنوع اقلیمی وضعیت خوبی در ارتباط با تولید میوه داریم چنانکه بسیاری از محصولات ما رتبه اول تولید را دارند و در تولید انار، زعفران، پسته رتبه اول و در تولید مرکبات رتبه ۷ جهانی را داریم.

وی با تاکید بر اینکه ما با داشتن یک درصد جمعیت جهان ۴ درصد تولید جهانی را داریم خاطرنشان کرد: ما نیازی نداریم بسیاری از محصولات را از خارج بیاوریم اما بدفرهنگی، بدمصرفی و نابسامانی در این حوزه داریم.

حجتی با بیان اینکه ما با قاچاق مخالفیم و وزیر کشور نیز موضوع کنترل بیشتر در این موضوع را به ستاد تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کردند عنوان کرد: قاچاق میوه به لحاظ سلامتی نیز آسیب‌زا است زیرا محصولات قاچاق قرنطینه نمی‌شوند چرا که امروز دو آفت نباتی با عناوین مگس مدیترانه‌ای و مگس زیتون وارد کشور شدند.

وی همچنین درخصوص شیرین‌سازی آب دریا تاکید کرد: اگرچه صنعت و شوق ما به این سمت رفته است اما براساس برآورد‌ها این کار در کشاورزی اقتصادی نیست، چنانکه اگر بخواهیم آب دریا را شیرین کنیم برای هر مترمکعب ۸ تا ۱۰ هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین وضعیت پروتئین حیوانی کشور را خوب توصیف کرد و گفت: امروز بیش از ۵۰۰ هزار تن ظرفیت بالقوه و بالفعل مرغ مازاد داریم که با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده این میزان بر افق یکساله به یک میلیون تن خواهد رسید و برای آن بازاری نیز در روسیه وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین تراز گوشت قرمز ما تقریبا صفر است بدین معنا که ۸۰ هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شده و معادل آن را صادر می‌کنیم.

حجتی درخصوص این موضوع که برنج شمال دارای آلودگی است، تصریح کرد: ما مشکلی در ارتباط با برنج شمال نداریم و تنها منطقه محدودی در شمال وجود دارد که به لحاظ کار‌شناسی دارای مشکل فلزات سنگین است که در حال بررسی این موضوع هستیم که محصول مناسب را در آن منطقه کشت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما محصول تراریخته در کشور تولید نمی‌کنیم ادامه داد: در آمریکا، کانادا، برزیل، هند، پاکستان و چین محصولات تراریخته تولید می‌شوند چنانکه ذرت، کلزا و سویا همه محصولات تراریخته هستند اما ما در این زمینه مقررات سختی داریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز