خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

جنگل‌های ایران در معرض کاهش تنوع/ اجاره جنگل در سایر کشور‌ها برای تامین چوب صنایع

دبیر کارگروه صیانت از جنگل‌های سازمان حفاظت محیط زیست از مطرح شدن پیشنهاد کشت فراسرزمینی برای تامین چوب مورد نیاز صنایع و حفاظت از جنگل های کشور خبر داد.

داریوش گلعلی‌زاده در گفت‌و‌گو با ایلنا در ارتباط با بهره‌برداری از چوب جنگل‌ها توسط صنایع و آسیب‌های آن برای محیط زیست گفت: بخشی از نیاز صنایع ما به چوب از طریق واردات، بخشی از طریق استفاده از درختان باغات و ضایعات چوب و بخشی نیز از طریق طرح‌های جنگل‌داری تامین می‌شود؛ اما نیاز است که اکنون وابستگی صنایع به جنگل‌ها را کم کنیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر صنایع در کشور ما سالانه به ۵. ۶ میلیون متر مکعب چوب نیاز دارند که این مقدار در ۴ الی ۵ سال آینده به ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر مکعب می‌رسد، بنابراین باید فکری به حال تامین این نیاز شود؛ زیرا امکان بهره‌برداری بیشتر از جنگل‌ها وجود ندارد و آسیب‌های جدی به این گنجینه‌های ارزشمند وارد خواهد شد.

دبیر کارگروه صیانت از جنگل‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برخی ضوابط واردات چوب جلوی تسهیل تامین نیاز صنایع از این راه را گرفته است، اظهار کرد: دولت به دنبال کاهش وابستگی صنایع به چوب جنگل‌ها است، زیرا استفاده تجاری از جنگل‌ها، بهره‌برداری از چوب آن‌ها نیست، بلکه مربوط به استفاده از خدمات اکوسیستمی آن‌ها می‌شود.

گل علی‌زاده افزود: راه‌حل دیگری که برای خروج از این وضعیت مطرح شده، کشت فراسرزمینی است، به این معنا که بتوانیم در خارج از مرز‌ها، از طریق اجاره جنگل یا از طریق اجاره زمین در دیگر کشور‌ها و کشت درختانی مانند صنوبر که سریع رشد می‌کنند، نیاز صنایع به چوب را تامین کنیم که این روش در بسیاری از کشورهای دنیا رواج دارد.

وی با اشاره به آنکه هم‌اکنون پیش از مشخص شدن راهکار‌های اصلی و اجرای آن‌ها برای تامین چوب نیاز به بازنگری در طرح‌های بهره‌برداری داریم، گفت: در حال حاضر نیاز به توجه به جنگل‌شناسی همگام با طبیعت، در موضوع بهره‌برداری از چوب جنگل‌ها را داریم، زیرا در غیر این صورت با همگنی جنگل‌ها و کاهش تنوع آنها روبرو می‌شویم.

گلعلی‌زاده افزود: باید توجه کنیم که گرفتن تصمیمات نامناسب در این حوزه ممکن است به پررنگ‌تر شدن مشکل قاچاق چوب بیانجامد، همانگونه که اکنون نیز با قاچاق چوب روبر هستیم، هرچند که آمار آن مشخص نیست. علاوه بر آن باید به بحث تغییر معیشت افرادی که در حاشیه جنگل زندگی می‌کنند و معیشت‌شان وابسته به جنگل است، نیز بپردازیم و به دنبال اشتغال پایدار برای آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به زمین‌خواری، تغییر کاربری جنگل‌ها، آفت‌ها به عنوان دیگر مشکلات تهدید کننده جنگل‌های کشور خاطرنشان کرد: جنگل‌های ما گنجینه‌ای ارزشمند است و ارزش آن بسیار بیشتر از آن است که بخواهیم به عنوان کارخانه تولید چوب، به آن‌ها نگاه کنیم.

کد خبر : ۳۵۲۵۹۱