خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد:

حفاظت از محیط زیست بخشی از مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه است

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست بخشی از مسئولیت اجتماعی دولت، آحاد جامعه و افراد فعال در این عرصه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در نشست مسئولیت اجتماعی گفت: ما سابقه تاریخی و مذهبی خوبی در حضور خیریه‌ها، تشکل‌ها و توجه بخش‌خصوصی به موضوعات اجتماعی و مردمی داشتیم که این سابقه تاریخی نشانگر مسئولیت‌پذیری جامعه ما است.

وی با بیان اینکه موضوع مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی چندین سال است بطور جدی در دنیا مطرح شده، اظهار کرد: با توجه به رشد سرمایه‌داری و توجه دنیا به حضور بخش‌خصوصی در مسائل اقتصادی و اجتماعی این موضوع مطرح شد که آیا بخش خصوصی فراتر از بنگاه‌داری و بحث سود و زیان مسئولیتی دارد یا خیر؟ و آیا این موضوع را به بنگاه‌ها و احساس مسئولیت و بشردوستی صاحبان بنگاه‌ها واگذار کنیم.

ابتکار تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی از مباحثی است که در دنیا جریان خوبی را در بخش اقتصادی شکل داده و مجموعه‌هایی را تشکیل داده که این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی اهمیت زیادی را در جریانات اقتصادی برعهده دارند، خاطرنشان کرد: امروزه در کنار عرصه مهم مسئولیت اجتماعی در حوزه انسانی به مسئله پایداری نیز توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئله محیط زیست و پایداری توسعه مسئله جهانی و بشری شده، ادامه داد: سال 2015 دو واقعه مهم تدوین اهداف توسعه پایدار و بحث مهم مقابله با تغییر اقلیم و گرم شدن زمین اتفاق افتاد.

ابتکار عنوان کرد: در این سال 195 کشور جهان برابر این خطرات با هم متحد شده و قرار شد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را برعهده بگیرند، این در حالی است که اکنون دنیا به 85/0 درجه افزایش دما رسیده و کشور ما نیز 5/1 درجه افزایش دما را تجربه می‌کند و براساس پیش‌بینی‌ها سال آینده بین 5/1 تا 2 درجه افزایش دما را تجربه خواهیم کرد.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اهمیت موضوع تغییر اقلیم و بحران آب در کشور به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این سیاست در 15 بند با رویکردی جامع مطرح شد و در سیاست‌های دولت یازدهم و برنامه ششم توسعه نیز این سیاست‌ها به طور جدی بیان شده و جهت خط‌مشی کشور را در مسائل مرتبط با محیط‌زیست تعریف می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های خوبی در حوزه حفاظت از محیط زیست داریم، خاطر نشان کرد: در همه آحاد جامعه این آگاهی شکل گرفته که موضوع محیط‌زیست بخشی از مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه و نیز بنگاه‌های فعال اعم از دولت و افراد فعال در این عرصه است.

ابتکار با تصریح اینکه همه ما درخصوص حفاظت از محیط‌زیست مسئولیت مشترک داریم زیرا  تهدید بسیار جدی است و آینده همه ما را تهدید می‌کند به تشکیل صندوق‌ملی محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: پس از برجام شرایط خوبی برای حرکت به سوی استانداردهای محیط زیست و فناوری‌های سبز فراهم می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور عنوان کرد: کشور ما تا سال 2030 و براساس سناریوی پایه و وضعیت موجود باید 12 درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشد که این موضوع بخشی از مسئولیت‌اجتماعی تک‌تک بنگاه‌های ما است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی دولت و همکاری مردم صاحبان بنگاه‌های اقتصادی بتوانیم رویکرد حفاظت از محیط‌زیست و رشد اقتصادی سبز را در برنامه‌ششم توسعه دنبال کنیم تا این موضوع باعث رونق و دگرگونی اقتصادی و اجتماعی شده و بتوانیم بیش از پیش از محیط زیست کشورمان حفاظت کنیم.

کد خبر : ۳۵۲۷۰۸