خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

برنامه‌ریزی نادرست، باز شدن درهای تجارت بین‌المللی را با خطر همراه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۵۲۰

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیریت دانش محور و ایجاد سازمان دانشی را مهم‌ترین هدف سازمان های پیشرو دنیا دانست.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی در مراسم پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت ارزش آفرین دانش، نوآوری و سرمایه فکری و مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) در ایران اظهار داشت: کشور ما در عرصه تحول بزرگی از منظر حضور در کسب و کار بین‌المللی قرار دارد.

وی گفت: باز شدن درهای تجارت بین‌المللی به روی کشورمان همزمان با فرصت های آشکاری که با خود به همراه دارد، در صورت برنامه‌ریزی در جهت نادرست می‌تواند حاوی خطرات بالقوه‌ای برای کشور نیز باشد.

وزیر علوم افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در ورود به کسب و کار نوین جهانی مدنظر سازمان‌های کشور قرار گیرد این است که امروزه فاکتورهای سنتی تولید و ایجاد ارزش تغییر یافته و از زمین و سرمایه و ماشین آلات جای خود را به دانش، نوآوری و سرمایه فکری داده‌اند و امروزه شاهد آن هستیم که برتری کشورها و سازمان ها در پیشرو بودن آن ها در عرصه سرمایه های دانشی و فروش و واگذاری امتیاز آن به سازمان ها و کشورهای دیگر است.

فرهادی در ادامه تصریح کرد: سازمان های ایرانی به منظور ایجاد ارزش پایدار برای سهام‌داران خود که در نهایت به ارزش آفرینی برای مردم کشور منجر خواهد شد، باید از فرصت تبادل بین المللی بیش از هر چیز به منظور ارتقای دانش کسب و کار خود و همزمان با آن، با بهره گیری درست از تجربیات داخلی و نوآوری، به ورود به بازارهای بین المللی فروش و درآمدزایی از سرمایه های دانشی خود بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: تجربیات برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین، که تا چند سال قبل نشان چندانی از آن ها در عرصه بین المللی کسب و کار به عنوان کشورهای پیشرو دیده نمی شد، نشان می‌دهد که آنچه در حال حاضر شرکت های بزرگ بین المللی را به سرمایه گذاری گسترده در این کشورها ترغیب می کند، دیگر نه نیروی انسانی ارزان و نه ورود به بازار جدید، بلکه توسعه دانش و نوآوری با تکیه بر سرمایه‌های انسانی آموزش دیده و خلاق این کشورهاست که سبب شده حضور بزرگ ترین مراکز تحقیق و توسعه شرکت های پیشرو بین المللی را در این کشورها شاهد باشیم.

فرهادی عنوان کرد: امروزه رویکردهای پیشین مدیریت سازمانی نظیر تمرکز بر ایجاد یک سازمان بهره‌ور یا تمرکز بر یک سازمان متعالی از منظر کیفیت و یا ایجاد سازمان مشتری‌مدار همگی با دیدگاه نوین رشد سرمایه های نامشهود سازمانی تجمیع شده و مدیریت دانش محور و ایجاد سازمان دانشی را مهم ترین هدف سازمان های پیشرو دنیا قرار داده است.

وی گفت: از این رو جایگاه ارزیابی جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) به عنوان معتبرترین مرجع ارزیابی و هدایت سازمان های دانشی در دنیا جایگاهی بسیار برجسته است.

وزیر علوم گفت: در سال های اخیر دانشگاه صنعتی شریف با برگزاری برنامه های مختلف ارزیابی، آموزشی و نظارتی برای سازمان‌های کشور در قالب الگوی جهانی MAKE، نقشی پیشرو در ایجاد تحولی بزرگ در نگاه به مدیریت دانش محور و ایجاد سازمان دانشی، در میان سازمان های ایرانی ایفا می کند.

فرهادی تصریح کرد: برگزاری جایزه جهانی MAKE در ایران فرصت بسیار مغتنمی برای سازمان های مختلف کشور اعم از حاکمیتی، تولیدی، خدماتی، پروژه محور، مشاوره ای و سازمان های فعال در سایر حوزه های کسب و کار است تا با سنجه ای معتبر و بین المللی فاصله خود را با معیارهای جهانی دانش محوری در کسب و کار سنجیده و از نتایج و تحلیل های آن به عنوان مرجعی جهت هدایت اقدامات خود در جهت ارزش آفرینی از سرمایه های دانشی استفاده کنند.

وی در خاتمه گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دست اندرکاران این حرکت ارزشمند علمی و دانش محور و نیز سازمان هایی که با حضور در جایزه جهانی MAKE در ایران پیشروان تحول کشور به سمت مدیریت دانش محور به شمار می آیند، قدردانی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز