خبرگزاری کار ایران

رئیس جمعیت هلال‌احمر:

بالگردهای هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی در بحران‌ها و حوادث است

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۹۷۰

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که همپوشانی میان امداد هوایی هلال‌احمر و اورژانس وجود ندارد، توضیح داد: بالگردهای هلال‌احمر کاربری عملیات‌های امداد و نجات و بالگردهای اورژانس مسئولیت اورژانس هوایی را بر عهده دارند و لذا نه فقط در نوع عملیات‌ها بلکه در نوع بالگردها نیز تفاوت میان هلال‌احمر و اورژانس به خوبی مشهود بوده و لذا بالگردهای هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی در بحران‌ها و حوادث است.

به گزارش ایلنا، سید امیرمحسن ضیائی در نشست خبری تشریح طرح‌های نوروزی این جمعیت، با اشاره به این که تصادفات جاده‌ای از مشکلاتی است که در نوروز  با آن مواجه‌ایم، افزود: سالانه 1.2 میلیون نفر در دنیا در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و 20 تا 50 میلیون نفر نیز زخمی و معلول می‌شوند و این تلفات جدای از میلیاردها دلار هزینه‌ای است که به کشورها تحمیل می‌شود.

وی با بیان این که سالانه 16 هزار تن در کشور در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و آمارها حاکی از آن است که در سال 2009 حدود 1.5 میلیارد دلار هزینه تصادفات شده است، عنوان کرد: 235 هزار تن در مدت 10 سال جان خود را از دست داده و 2 میلیون و 200 هزار تن نیز مجروح شده‎‌اند و این جدای از 1.4 درصد هزینه‌ای است که از درآمد ملی ایران صرف تصادفات و از سویی تبعات روحی و روانی است که جامعه در این زمینه متحمل شده است.  

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که در سال‌های اخیر کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای با وجود کاهش نیافتن میزان تصادفات حاکی از هماهنگی و تلاش دستگاه‌ها برای خدمت‌رسانی به هموطنان و کاهش تلفات است، اظهار کرد: امروزه در مطالعه حوادث و بحران‌ها، 16 هزار کشته برابر با رخداد یک زلزله متوسط است و به همین علت است که اکنون فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال احمر نسبت به بحران‌های مزمن از جمله تصادفات حساس شده‌اند.

به گفته وی تا سال 2020 تصادفات رانندگی دومین علت مرگ و میر در جهان خواهد بود، این در حالی است که در ایران اکنون تصادفات دومین علت مرگ و میر است و در این میان کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای با اقدامات فرهنگی چون کاهش یک کیلومتر سرعت در ساعت و در مقابل کاهش 5 درصد از میزان تصادفات، استفاده از کمربند ایمنی و در مقابل کاهش 40 تا 50 درصد از میزان ضایعات و استفاده از کلاه ایمنی و کاهش 70 درصد از میزان تلفات و ... به راحتی دست‌یافتنی است.

امداد هوایی هلال‌احمر در صورت نیاز و اعلام وزارت بهداشت، به اورژانس کمک می‌کند 

دکتر ضیائی با اشاره به این که بر اساس تفاهم با وزارت بهداشت مقرر شده است تا بالگردهای هلال‌احمر در صورت نیاز و اعلام وزارت بهداشت، برای کمک به اورژانس اعزام شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این در نظر داریم تا ناوگان امداد هوایی هلال‌احمر را در آینده متنوع و دومنظوره کنیم تا در حوادث و بلایا بتوانیم خدمات بهتری را ارائه دهیم.

رونمایی از بالگرد جدید ای.پی 412 بل

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره مشخصات بالگرد جدید هلال‌احمر که امروز به ناوگان امداد و نجات افزوده ‌شد،‌ توضیح داد: بالگرد ای.پی 412 بل، یکی از پیشرفته‌ترین و به عنوان نخستین بالگرد دریافتی هلال‌احمر از شرکت‌های داخلی و بالگرد امدادی است که از سوی پنها در اختیار هلال‌احمر قرار گرفته و همه مجوزهای پروازی آن اخذ و مقرر شده است تا پایان نوروز یک فروند بالگرد دیگر نیز به سازمان امداد و نجات تحویل شود. 

وی همچنین درباره سن بالگردها با اشاره به این که ناوگان امدادی هلال‌احمر روسی است، تصریح کرد: البته سن بالگردها چندان در به‌کارگیری آنها مؤثر نیست، بلکه زمان و میزان کارکرد آن از اهمیت برخوردار است و هم‌اکنون  تمام بالگردهای هلال‌احمر آزمایش‌های لازم برای پرواز را سپری کرده است.

دکتر ضیائی با بیان این که تامین بالگرد بسیار سخت و پیچیده و هزینه‌بر است، اظهار امیدواری کرد تا دولت و مجلس در این زمینه همکاری بیشتری با هلال‌احمر داشته باشند؛ البته قیمت بالگردی که اکنون پنها در اختیار هلال‌احمر قرار داده، تقریبا معادل قیمت خرید بین‌المللی بوده، با این تفاوت که پشتیبانی لازم از این بالگرد در داخل کشور انجام شده و از این نظر نسبت به نمونه خارجی ارجحیت دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا هلال‌احمر به عنوان نهاد غیردولتی از دولت بودجه دریافت می‌کند؟»، گفت: هرچند هلال‌احمر نهادی عام‌المنفعه و غیردولتی است، اما بر اساس قانون و به عنوان بازوی حمایتی دولت، مسئولیت امداد و نجات و آموزش همگانی را بر عهده دارد و لذا برای این منظور اعتباری اختصاص می‌یابد و مجلس و دولت تأمین هزینه‌ این ماموریت را برعهده دارند.

هنوز برای تعداد نیروهای اعزامی در حج آینده تصمیمی گرفته نشده است

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره حضور نیروهای امدادی در حج آینده نیز گفت: این مهم وابسته به تعداد زائران ایرانی است که برای حج ویزا دریافت می‌کنند و از سویی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت نیز باید وضعیت را بسنجد، بر این اساس از آنجا که هنوز تعداد زائران مشخص نیست، درباره تعداد نیروهای مرکز پزشکی حج و زیارت نیز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

وی همچنین درباره برداشت از ذخیره احتیاطی جمعیت هلال‌احمر برای نخستین بار در تاریخ این جمعیت، توضیح داد: سالانه پنج درصد بودجه هلال‌احمر به ذخایر احتیاطی می‌رود و رئیس جمعیت هلال‌احمر با تصویب شورای عالی هلال‌احمر می‌تواند برای پیشبرد برنامه‌ها از آن استفاده کند که امسال به علت مشکلات بودجه‌ای ضرورت تجهیز پایگاه‌ها و ارائه خدمات بهینه به مردم از این ظرفیت قانونی استفاده کردیم.

داوطلب سلامت‌یار اجازه فعالیت پزشکی و شبه پزشکی ندارد

ضیائی از آمادگی جمعیت هلال‌احمر برای اجرای طرح سلامت‌یار در یک بیمارستان کشور خبر داد وگفت: داوطلب سلامت‌یار اجازه فعالیت پزشکی و شبه پزشکی نداشته و فقط حمایت روانی و هدایت بیماران در جریان درمان را بر عهده دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز