خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نهضت سوادآموزی به ایلنا خبر داد:

باسواد شدن ۳ هزار زندانی بی‌سواد/۵۰ درصد بی‌سوادها گرفتار فقر هستند

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در سالی که گذشت؛ حدود ۳ هزار بیسواد مطلق در زندان‌های کشور باسواد شدند که البته سازمان زندان‌ها به جز افراد بیسواد مطلق، افراد کم سواد را تحت پوشش برده که بیش از ۱۲ هزار نفر را شامل می‌شود.

علی باقرزاده (رییس سازمان نهضت سوادآموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در سال ۹۵ مهم‌ترین برنامه سازمان چیست؟ گفت: اجرای مصوبه دولت و همچنین اجرای مصوبات شورای عالی پشتیبانی مبنی بر اینکه اولیای بی‌سواد به حداقل رسانده شود و بی‌سوادی ۱۰ تا ۲۰ سال به صفر برسد و همچنین ایجاد مراکز یادگیری محلی (تلفیق مهارت‌های سوادآموزی با اشتغال‌زایی) بحث سوادآموزی اتباع و کودکان در معرض آسیب و تنوع بخشی به محتوا جز اولویت‌های سال ۹۵ سازمان به شمار می‌رود.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین در تشریح علل بی‌سوادی افراد توضیح داد و گفت: نمی‌شود روی دلیل خاص متمرکز شد؛ هر استانی دلایل خاص خودش را دارد، ولی معمولا بخشی از دلایل به جنبه فردی از جمله استعداد، سلامت جسمانی فرد، انگیزه‌ها، شخصیت و شرایط خانوادگی برمی‌گردد.

باقرزاده با بیان این مطلب که از سوی دیگر دلایل اقتصادی هم در بی‌سواد ماندن افراد بسیار پر رنگ است، گفت: عمده کسانی که از تحصیل باز می‌مانند، افرادی هستند که مشکل جدی اقتصادی دارند و از خردسالی به کار مشغول می‌شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه در خانواده‌های پر جمعیت تامین هزینه تحصیل دانش آموزان با مشکل مواجه است و بعضی بچه‌ها از تحصیل باز می‌مانند، خاطرنشان کرد: دلایل دیگر بی‌سواد ماندن افراد، مسایل فرهنگی یعنی خرده فرهنگ‌هایی هست که در بعضی مناطق وجود دارد، مثل ازدواج زودهنگام دانش آموزان، ممانعت خانواده‌ها از فرستادن بچه‌ها به کلاس‌هایی که به دلیل تعداد کم چند پایه و یا مختلط است و یا اینکه به دلیل حضور معلم آقا، خانواده‌ها دختران را نمی‌فرستند و بالاعکس.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: بعضی مسایل هم جنبه اجتماعی دارد؛ مانند طلاق والدین، اعتیاد، کوچ و مهاجرت به سکونتگاه‌های غیر رسمی و یا به دلیل کوچ رو بودن در برخی روستا‌ها آمار دانش آموزان بسیار کم است و مدرسه‌ای تشکیل نمی‌شود و یا در روستایی هستند که دسترسی به مدرسه ندارند. همه مواردی که ذکر شد دلایلی هستند که احصا شده است.

باقرزاده با اعلام اینکه با بررسی‌های انجام شده عمده دلایل بی‌سوادی جنبه اقتصادی دارد، گفت: بیش از ۵۰ درصد بی‌سوادی‌ها دلیل اقتصادی دارد که در کنترل آموزش و پرورش و سازمان سوادآموزی نیست. ۳۰ تا ۳۵ درصد نیز جنبه فرهنگی و اجتماعی دارد و کمتر از ۱۵ درصد دلایل ظهور بی‌سوادی، به مدرسه و آموزش و پرورش مربوط می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در پی تفاهم نامه‌ای که سال گذشته سازمان نهضت با سازمان زندان‌ها داشت، در زندان چند نفر باسواد شدند؟ گفت: در سالی که گذشت حدود ۳ هزار بیسواد مطلق در زندان‌های کشور باسواد شدند که البته سازمان زندان‌ها به جز افراد بیسواد مطلق، افراد کم سواد را تحت پوشش برده که بیش از ۱۲ هزار نفر را شامل می‌شود.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به اینکه کدام استان بیشترین بیسواد را داراست؟ افزود: چند سال اخیر سرشماری صورت گرفت و استان‌هایی که دارای کمترین و بیشتری باسواد بودند، مشخص شد که همچنان هم استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان آمار بی‌سوادشان بالاست.

 

کد خبر : ۳۵۸۴۷۶