خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری:

92 درصد مبتلایان به دیابت چاق هستند

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۱۶۱

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری و رئیس مرکز بهداشت این استان در آستانه فرا رسیدن هفته سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت ماه) با شعار "غلبه بر دیابت" گفت: 92 درصد مبتلایان به بیماری دیابت چاق هستند.

به گزارش ایلنا، عبدالمجید فدایی با بیان اینکه، ‌دیابت فقط یک بیماری نیست و یک شبکه به هم پیچیده ای است که مرتبط به عوامل ژنتیکی و محیطی است، افزود: با توجه به عوارض بیشمار و بعضا غیر قابل جبران دیابت و شیوع بالای آن پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

وی،‌ همچنین با اشاره به شعار سال 95،‌"اقتصاد مقاومتی،‌اقدام و عمل" ،‌هزینه های مستقیم و غیر مستقیم  یک بیمار دیابتی را 2 تا 4 برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی دانست و افزود: پیشگیری از انواع بیماری ها به ویژه بیماری های مزمن و خاموش راهکار مناسبی برای تحقق شعار سال می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ، عوارض نفروپاتی، ‌نوروپاتی و ‌بیماری های قلبی و عروقی را از تهدید های جدی دیابت عنوان کرد و افزود: عدم اطلاع افراد دیابتی از بیماریشان و عدم شناسایی این افراد ، روند انجام اقدامات کنترلی و مداخله ای را دشوار کرده و موجب شده است تا اطلاع رسانی و افزایش سواد سلامت در راس اقدامات پیشگیرانه قرار بگیرد.

وی، خود مراقبتی در بحث دیابت را از مصادیق بارز سواد سلامت دانست و یادآور شد،‌ اصلاح سبک زندگی با توجه به ورزش و تحرک بدنی کافی و رژیم غذایی سالم در این زمینه بخشی از اهداف برنامه ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه است.

دکتر فدایی، در ادامه با اشاره به تدوین سند بیماری های غیر واگیر در استان،‌ این سند را دارای 13 هدف شامل 9 هدف جهانی و 4 هدف الحاقی دانست و افزود: طی یک دوره ده ساله تا سال 1404 رساندن درصد افزایش بیماران دیابتی به صفر از جمله اهداف این سند می باشد.

وی، سرطان و بیماری های ریوی را از بیماری های شایع غیر واگیر عصر حاضر عنوان کرد و افزود: شروع خاموش و درمان طولانی مدت و عوارض ناگوار این بیماری ها بر لزوم اصلاح شیوه زندگی افراد می افزاید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان چهار محال و بختیاری در ادامه از آغاز طرح غربالگری دیابت و فشار خون در شهرهای این استان از دو ماه گذشته خبر داد و افزود: طی این مدت 600 بیمار دیابتی جدید و یکهزار و 300 بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی و تحت پوشش برنامه های معاونت قرار گرفتند.

رییس مرکز بهداشت این استان با اشاره به اینکه درکل 11هزار و  655نفر مبتلا به دیابت در استان شناسایی شده اند، تصریح کرد: 90تا 95  درصد این افراد مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

به گفته وی، در حال حاضر غربالگری دیابت در مناطق روستایی توسط بهورزان و پزشکان و در مناطق شهری توسط کارشناسان سلامت و تیم های پزشکی در حال انجام است.

فدایی همچنین یادآور شد، اگر دیابت کنترل شود میزان و سن بروز عوارض این بیماری به تاخیر می افتد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به کلیه افراد 30 سال به بالایی که چاق هستند و یا نمایه توده بدنی آنها بالای 30 می باشد ،‌ افراد مبتلا به فشار خون بالا ،‌افرادی که در اعضای درجه یک خانواده خود سابقه بیماری دیابت داشته و افراد با دو مورد از 3 علامت پرخوری، پرنوشی و پر اداری متذکر شد؛ برای سنجش قند خون خود به مراکز درمانی مراجعه و از عدم ابتلا به بیماری دیابت اطمینان حاصل کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز