خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران:

نیاوران و سعدآباد را پس می‌گیریم/نباید گوشت‌‌ها را برداریم و استخوان‌ها را به دیگران بدهیم

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۵۴۵

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران در واکنش به اظهار نظر مدیرکل موزه های کشور در خصوص بازپس‌گیری موزه‌های فرش، آبگینه و رضا عباسی از اداره کل استان تهران گفت: ما هم تلاش می‌کنیم؛ پیش از آنها سعدآباد و نیاوران را پس بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رجبعلی خسروآبادی امروز در نشستی خبری در ارتباط با تعاملات این اداره کل با شهرداری تهران اظهار کرد: از حدود 2 سال و نیم پیش تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت شهرسازی شهرداری تهران امضا کردیم تا بتوانیم؛ حریم آثار ثبتی در تهران را به صورت دقیق تعیین کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 290 آثار ثبتی در تهران وجود دارد که فقط 30 مورد از این آثار حریم ثبتی دقیق و مشخص دارد، بنابراین لازم است تا حریم دقیق دیگر آثار به طور دقیق مشخص شود تا شهرداری در موارد لازم استعلام‌های ضروری را انجام دهد. تاکنون حریم 40 الی 50 اثر تهیه شده و باقی آثار نیز در آینده تعیین حریم دقیق خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران افزود: امیدواریم سال 95 سال شروع عملیات تهیه ضوابط حصار ناصری باشد تا اگر درگیری‌هایی در این زمینه وجود دارد، این درگیری‌ها مرتفع شوند و اگر این ضوابط در طرح تفصیلی قید شود؛ دیگر مشخص می‌شود، امکان دادن مجوز در این منطقه منتفی است.

وی در مورد مشخص کردن جدارهای ارزشمند در تهران گفت: این مسئله به بررسی کارشناسی دقیق نیاز دارد. در بافت تاریخی از نظر ما همه چیز ارزشمند است و نمی‌توان به صورت موردی برخورد کرد اما در مناطق دیگر اینگونه نیست و می‌شود به صورت موردی هر پروژه را بررسی کرد که از نظر میراثی چه وضعیتی دارد. در شهرهایی مانند رم جدار ساختمان‌ها از مالکیت آنها جدا شده و مالک ساختمان در مورد تغییر نمای آن صاحب اختیار نیست که این امر موجب حفظ جدارهای ارزشمند شود.

خسروآبادی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد این مسئله که به نظر می‌آید؛ شهرداری تهران عملیات‌های مرمت و بهسازی در حوزه میراث فرهنگی را با نظر کارشناسان خود انجام می‌دهد، درحالی که تنها بودجه مرمت‌ها باید از سوی شهرداری باشد و بخش کارشناسی آن را میراث تهران انجام دهد و قدرت اداره کل میراث فرهنگی در این زمینه کمتر از شهرداری است؛ اظهار کرد: این برداشت شخصی شماست و چنین مسئله‌ای درست نیست. باید توجه کنیم که ما در طول 2 سال گذشته توانستیم؛ اعتبارات استانی را 3 برابر کنیم که در این صورت اعتبار ما به حدود 2 میلیارد رسید، در حالی که هم‌اکنون شهرداری تهران بیش از 120 میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی هزینه کرده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که مرمت‌گران شهرداری نیز کارشناس هستند. روندی که آغاز شده روند خوبی است، ممکن است در برخی موارد مشکلاتی وجود داشته باشد که باید به صورت موردی این مسائل دیده و حل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران با اشاره به انجام عملیات سنگفرش در خیابان سی‌تیر گفت: در ایام نوروز درخواست کردیم که پایانه نزدیک موزه ملی به پارکینگی برای گردشگران تبدیل شود تا مشکل تردد کمتر شود. همچنین در مواقع عادی نیز به دلیل کمبود عرض خیابان سی‌تیر تردد اتوبوس‌های توریستی گردشگران مشکل است، بنابراین امیدواریم در آینده نیز بتوانیم از پایانه نزدیک به موزه ملی در نزدیکی خیابان سی‌تیر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه سنگفرش کردن بافت‌های تاریخی سبک این محله‌ها را نسبت به دیگر بخش‌ها تغییر می‌دهد گفت: می‌توان با انجام برخی اقدامات کاربری بافت‌های تاریخی را به شکلی درست کرد که مردم چه در شب و چه در روز بتوانند از این مناطق استفاده کنند. شهرداری‌ها انصافا از این مسئله استقبال کرده است. من ادعا نمی‌کنم که عملکرد این نهاد بدون نقص بوده، اما در حوزه تهران‌گردی و ابنیه تاریخی در تهران تحولی ایجاد شده و فضا به طور کلی مثبت است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تورهای رایگان تهران‌گردی گفت: در  ایام نوروز بسیاری از شهرستان‌های تهران مانند رباط کریم و شهر قدس تورهای رایگانی را به شهر تهران داشتند که این امر با قرار گرفتن رایگان اتوبوس در اختیار گردشگران از سوی فرمانداری‌ها محقق شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر نظر اداره کل میراث فرهنگی در مورد میادین تهران و تغییر ظاهر این میادین از جمله میدان ولیعصر (عج) و امام حسین(ع) گفت: ما حق نداریم که خاطره میادین برای مردم را از بین ببریم. در کمیسیون ماده 5 از دستگاه‌های مختلف دعوت می‌شود تا در اینگونه موارد به جمع‌بندی کلی برسیم.

خسروآبادی با بیان این مطلب که در حال حاضر شکایتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی تهران از منطقه 1 صورت گرفته است گفت: این شکایت برای گودبرداری در کنار خانه رهنما بوده و پرونده در حال بررسی است.

وی درخصوص کاشی‌هایی که از خانه‌های تاریخی در تهران دزدیده شده، گفت: بخشی از این مسئله به مسائل امنیتی و انتظامی باز می‌گردد. من با معاونین نیروی انتظامی در این مورد صحبت کردم و موضوع در حال بررسی است اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

خسروآبادی در مورد ساختمان‌های ارزشمند تهران اظهار کرد: تلاش می‌کنیم ساختمان‌های واجد ارزش در تهران دارای شناسنامه شوند و اگر نیاز به حریم باشد حریم حداقلی برای آنها در نظر گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در مورد پروژه گردشگری سیب اظهار کرد: این پروژه در منطقه فیروزکوه به عنوان منطقه نمونه گردشگری در سال 88 مصوبه هیات وزیران را گرفت، اکنون بخشی از آن انجام شده و تله‌کابین آن آماده بهره‌برداری است. گودبرداری برای ایجاد دریاچه در این منطقه نیز انجام شده است.

وی در پاسخ به اظهارنظر مدیرکل موزه‌های کشور مبنی بر تلاش برای پس گرفتن موزه‌های آبگینه و فرش از میراث فرهنگی استان تهران گفت: ما هم تلاش می‌کنیم؛ پیش از آنها کاخ سعدآباد و نیاوران را پس بگیریم. در واگذاری‌ها قرار نیست گوشت‌ها را نگه دارند و استخوان‌ها را به دیگران بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز