خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم به ایلنا خبر داد:

ورود مراجع قضایی برای برخورد با "خوابگاه‌های دانشجویی بدون مجوز"/ بررسی وضعیت زندگی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو

صدیقی با هشدار به متولیان خوابگاه‌های بدون مجوز، آمار خوابگاه‌های خودگردان بدون مجوز و همچنین پلمپ آنها در سال ۹۴ را کمتر از ۱۰ مورد اعلام کرد.

مجتبی صدیقی؛ رییس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت خوابگاه‌های خودگردان بدون مجوز اظهار داشت: در سال ۹۴ ارائه مجوز به خوابگاه‌های خودگردان به دانشگاه‌های مادر هر استان واگذار شد که در این راستا دانشگاه‌ها وظیفه نظارت و توزیع کردن دانشجویان را برعهده گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در بحث نظارت بر  خوابگاه های خودگردان با نیروی انتظامی هماهنگی صورت گرفته است، افزود: در سال ۹۵ نیز همین رویه دنبال خواهد شد و با اعلام صندوق رفاه دانشجویان و همچنین دانشگاه‌های مادر، نیروی انتظامی به منظور برخورد با اینگونه خوابگاه‌ها  وارد عمل می‌شود.

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که وضعیت خوابگاههای خودگردان نسبت به دو سال گذشته بسیار بهتر شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر موردی گزارش شود به دانشگاه مادر استان مورد نظر اعلام می‌شود و آنها نیز در این باره تصمیم‌گیری خواهند کرد و در نهایت با ورود مراجع قضایی موضوع پیگیری می‌شود.

صدیقی با اعلام هشدار به متولیان خوابگاه‌های بدون مجوز، آمار خوابگاه‌های خودگردان بدون مجوز و همچنین پلمپ آنها در سال ۹۴ را کمتر از ۱۰ مورد اعلام کرد.

رییس سازمان امور دانشجویان از طرحی برای بررسی وضعیت زندگی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در کشور در سال ۹۵ خبر داد و گفت: در سال ۹۴ طرحی برای وزارت علوم اجرایی شد که بر اساس آن پرسشنامه‌ای از تعدادی از دانشجویان گرفته شد که به طور مثال دانشجویان اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانند، چه آسیب‌هایی پیش روی آنها وجود دارد، آیا فکر می‌کنند که دانشگاه پشتوانه آنهاست و یا اگر مشکلی ایجاد شود؛ چه کسی از آنها حمایت می‌کند؟

وی ادامه داد: همین طرح در سال ۹۵ برای تمامی دانشجویان از جمله برای دانشگاه‌های آزاد، دولتی، علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای انجام می‌شود و برآوردی از زندگی این تعداد دانشجو صورت می‌گیرد.

معاون وزیر علوم در پاسخ به سوال دیگر درباره سوء مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان، گفت: همان شاخص‌هایی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان‌های مختلف در باب دسترسی و یا عدم دسترسی به مواد مخدر دارد، به سمت دانشجو و دانشگاههای ما هم می‌آید به این معنا که در استان‌ها و مناطقی که دسترسی به مواد راحت‌تر و بیشتر است، امکان مصرف بین دانشجویان هم افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: اگر نقشه ستاد مبارزه با مواد مخدر را در نظر بگیرید، جامعه‌ بسیار کوچکی از آن مربوط به دانشجویان می‌شود؛ البته همان یک یا دو درصد اعتیاد بین دانشجویان هم نگران کننده است.

رییس امور دانشجویان در پایان گفت: ما در حوزه اعتیاد بین دانشجویان با رشد جدی مواجه نیستیم، اما این یک واقعیت است که به محض افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور این آسیب‌ها هم  در دانشگاه رشد می‌یابد.

 

کد خبر : ۳۶۰۷۴۳