خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کمبود امکانات اداره محیط زیست برای پایش منابع گردوغبار در تهران

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه 2 کانون بزرگ معادن شن و ماسه در شهر تهران موجب ایجاد گرد و غبار در این شهر می‌شود، گفت: ما در پایش‌ها کوتاهی نمی‌کنیم، اما حجم زیاد کارها با جمعیت و امکانات ما تناسب ندارد.

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در مورد منشا گرد و غبار در تهران به غیر از ذرات معلق ناشی از احتراق سوخت گفت: غیر از ذرات معلقی که حاصل احتراق سوخت در منابع متحرک و ثابت است، ذرات گرد و غباری نیز در هوای تهران وجود دارند که از اراضی دست خورده، حاصل می‌شوند؛ این اراضی می‌تواند معادن شن و ماسه، زمین‌هایی با پوشش گیاهی از دست رفته و یا هرگونه زمین با  خاک دست‌خورده باشد.

وی در مورد کانون‌های گرد و غبار ناشی از معادن شن و ماسه  ادامه داد: 2 کانون عمده معادن شن و ماسه در تهران وجود دارد که یکی از آنها در غرب تهران در شهرستان قدس و دیگری هم در شرق تهران در محدوده شهرستان پاکدشت قرار دارد.

بازگیر در پاسخ به چرایی عدم تعطیلی این کانون‌ها افزود: این معادن بخشی از نیازهای استان را تامین می کنند و  راه‌حل جلوگیری از گرد و غبار آنها، بهره‌برداری درست، اصولی و با کمترین اتلاف در انرژی است، همچنین جاده‌های اطراف این معادن و  مسیرهای داخل معدن نیز باید تثبیت و اصلاح شود، زیرا بخشی از این گردو غبار به دلیل تردد ماشین‌های سنگین در این مسیرها رخ می‌دهد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: این معادن باید در مرحله دانه‌بندی شن و ماسه نیز از فیلترهای مناسب و تجهیزات تکمیلی مانند آب پاش استفاده کنند و حتما مصالح را با خودروهای مناسب جا به جا  کنند، روی خودرو را نیز با پوشش مناسب بپوشانند و همچنین ارتفاع دپوهای آنها نباید خیلی زیاد باشد.

وی در پاسخ به اینکه پایش‌ها ی اداره محیط زیست، انجام شدن چه مقدار از این اقدامات را تایید می‌کند، گفت: مساله مهم این است که این  اقدامات باید به طور مستمر صورت بگیرد، یعنی ممکن است؛ در یک لحظه که در حال نظارت هستیم، یک واحد در  ایده‌آل‌ترین حالت عمل کند، اما فردا ی آن روز این اتفاق نیفتد. یعنی واحدی که اکنون آلاینده نیست، ممکن است؛ فردا آلاینده شود یا آب پاشی که در این لحظه روشن است، امکان دارد در لحظه دیگر خاموش شود، بنابراین خود بهره‌بردار باید به سطحی از درک برسد که این مساله را رعایت کند.

بازگیر در مورد این که چه اقدامی باید صورت بگیرد تا پایش‌ها بتواند به صورت کامل عملکرد معادن را تحت نظر بگیرد، اظهار کرد: ما در پایش‌ها هیچ کوتاهی نمی‌کنیم و در حد وسع و توانمان با تمام وجود، این پایش‌ها را دنبال می‌کنیم و کم نگذاشته‌ایم، اما حجم زیاد کارها با جمعیت و امکانات ما تناسب ندارد.

کد خبر : ۳۶۱۱۳۹