خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

فوت ۵ نفر از زنان معتاد جمع‌آوری شده

asdasd
کد خبر : ۳۶۱۲۷۷

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از فوت ۵ نفر از زنان معتادجمع‌آوری شده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشار در نشست خبری سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اردوگاه شفق به عنوان مرکز درمان اعتیاد در سنوات گذشته مورد استفاده قرار گرفته شده بود و اشکالات زیرساختی داشت که در این زمینه چهار میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی آن به کار رفت و فضای مناسبی ایجاد شد که قابل مقایسه با سایر فضاهای اقامتی در کشور نیست. این فضا به زنان اختصاص داده شد و در این زمینه بحث‌هایی بود که تعداد زنان معتاد متجاهر در تهران زیاد است و آمارهای غیر واقعی در این زمینه ارائه می‌شد.

وی با اشاره به اینکه با فعالیت‌های نهادهای مختلف ۵۰۰ زن متجاهر خیابانی در تهران جمع‌آوری شدند گفت: بعد از غربالگری‌های تخصصی کاشف به عمل آمد که ۱۰۰ نفر از افراد جمع‌آوری شده معتاد متجاهر نیستند و عمدتا زنان بی‌خانمان یا افرادی با مشکلات روانی و اجتماعی می‌باشند که این افراد به بهزیستی تحویل داده شدند.

وی افزود:  ۴۰۰ نفر در کمپ شفق بعد از بررسی‌ها مورد پوشش قرارگرفتند و از لحاظ درمان اعتیاد با خدمات کیفی فوق‌العاده بالا به آن‌ها رسیدگی شد و در حال حاضر اگر خانواده‌ها تقبل کنند و تعهد بدهند که به خوبی از این افراد نگهداری می‌کنند این زنان به خانواده‌های آن‌ها تحویل داده می‌شوند.

سخنگوی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اما ممکن است تعدادی از زنانی که پس از درمان به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند تعهد خانواده را زیر پا بگذارند و دوباره آن‌ها را در خیابان ببینیم و برگشتن بخشی از این افرد به خیابان واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

افشار ادامه داد: ۲۳۰ نفر از افرادی که در اردوگاه شفق بودند قرار بود که به مرکز بهاران منتقل شوند که متاسفانه تعهد شهرداری مبنی بر آماده کردن مرکز بهاران تا سه ماه عملی نشد و این مرکز با تاخیر در هفته اخیر افتتاح شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اخبار کذب در خصوص بدرفتاری در کمپ شفق متاسفانه در هفته‌های گذشته منتشر شد که با بررسی‌هایی که انجام شد مشخص گردید ادعا‌ها در این زمینه به هیچ وجه صحت نداشت و در این رابطه فایل‌های مصاحبه‌های صوتی موجود است که با همه عوامل فنی و مددکاری و روان‌شناسی، بخش‌های لجستیک صحبت شده است و این بخش‌ها در خصوص بروز تعرض در این اردوگاه، مورد سوال قرار گرفتند که به هیچ وجه این ادعا مورد اثبات قرار نگرفت.

افشار  تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر مکلف شده که اگر اتفاقی در خصوص برخورد ناهنجار با زنان اردوگاه بهاران افتاده باشد برخورد جدی انجام دهد و در غیر این صورت با انتشاردهندگان این مطالب برخورد قاطع و جدی خواهد کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: انتشار مطالب خلاف واقع در خصوص مرکز نگهداری بهاران نشر اکاذیب است و این حق برای ستاد محفوظ است که اقدام قضایی خود را در این زمینه انجام دهد و ما به هیچ وجه از این امر عبور نخواهیم کرد.

وی در خصوص حضور آشپز زن در اردوگاه بهاران گفت: هر اردوگاه سه لایه دارد که لایه بیرونی نیروی انتظامی و ماموران هستند که همه مرد هستند، لایه میانی نیروهای خدماتی هستند که دسترسی به فضاهای داخلی ندارند و در برخی مواقع ممکن است مرد هم باشند اما دسترسی به فضاهای داخلی ندارند و اگر فضای داخلی نیاز به حضور تعمیرکار و انجام تعمیرات داشته باشد حضور مسئول مرکز برای انجام این اقدامات در کنار فردی که به اردوگاه وارد می‌شود ضروری است.

وی ادامه داد: در خصوص مرگ و مرهایی که در مراکز نگهداری معتادان انجام می‌شود باید گفت روزانه تعداد زیادی کارتن‌خواب و معتاد در زیر پل‌ها و نقاط مختلف شهر وجود دارند که دچار بیماری‌های عفونی و عوارض ناشی از اعتیاد می‌شوند و جان خود را ازدست می‌دهند و در این زمینه ۳۰هزار نفر در سال یعنی روزی ۱۰ نفر به طور مستقیم از عوارض ناشی از اعتیاد فوت می‌شوند. بنابراین وقتی این افراد در مراکز اقامتی جمع‌آوری می‌شوند امکان فوت در این مراکز نیز وجود خواهد داشت.

افشار با بیان اینکه از ۵۰۰ نفر زن معتاد متجاهر که جمع آوری شدند ۵ نفر فوت کردند گفت: دو نفر از این افراد به دلیل عوارض بیماری‌های عفونی فوت شدند که در کمپ شفق نبودند و سه نفر نیز در شفق فوت شدند که یک نفراز آن‌ها به دلیل اوردوز در گذشت و علت فوت دو نفر دیگر در پزشکی قانونی تحت بررسی است.

وی افزود: فوت معتادین در مراکز نگهداری به دلیل عوارض ناشی ازاعتیاد امر طبیعی است به دلیل اینکه این افراد درآخر خط قرار دارند و شاخص‌های سلامتی در آن‌ها به شدت پایین است. البته ما به مرگ و میرهای این افراد حساس هستیم و این مسئله را علت یابی می‌کنیم و اگر اتفاقی که افتاده ناشی از کم کاری کادر درمانی باشد بررسی و رسیدگی خواهیم کرد.

وی درخصوص اینکه گفته می‌شود یکی از افراد فوت شده در مرکز نگهداری شفق با متادون اورودوز کرده است گفت: متاسفانه برخی ازاین افراد میزان نیاز خودرا بیشتر از آنچه در کمپ هست اعلام می‌کنند و این مسئله موجب می‌شود که با توجه به اینکه شاخصی برای سنجش میزان متادونی که قبلاً استفاده کرده‌اند وجود ندارد میزان تجویز بالا‌تر از حد استاندارد برای این افراد صورت بگیرد که در ‌‌نهایت موجب اوردوز آن‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: اینکه اعلام شد چندین زن باردار در مراکز نگهداری فوت کرده‌اند کذب محض است و به غیر از مواردی که گفته شده موارد فوت دیگری در شفق وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: برای بررسی وضعیت مرکز نگهداری شفق تیم سه نفره‌ای از وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر مکلف رسیدگی و بازدید از این مرکز شدند که در مرحله اول مشکلات پزشکی برای او ذکر شد و بعد از حل شدن مشکلات پس از چهارماه با ‌‌نهایت استاندارد‌ها شروع به فعالیت کرد.

افشار با بیان اینکه نگهداری افراد جمع‌آوری شده در مرکز شفق برای یک دوره سه ماهه بوده است که سه ماه دیگر قابل تمدید است گفت: بعد ازشش ماه این افراد باید یا به خانواده‌های خود تحویل داده شوند یا به بهاران انتقال داده شوند.

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌ای برای وضعیت پس از خروج مرکز تصویب شده است که ۱۲ عنوان دارد و کسانی که در مراکز اقامتی تحت پوشش قرار می‌گیرند براساس آن می‌توانند با دستور مقام قضایی به مراکز مختلف ارجاع داده شوند و حتی ممکن است در برخی موارد به دلایلی به زندان فرستاده شوند و یا در اختیار مراکز خاصی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی قرار بگیرند.

افشار ادامه داد: اینکه بعد از نگهداری در مرکز شفق سیستم قضایی چه تصمیمی برای افراد می‌گیرد جای بحث دارد اما ما تاکنون از سوی شهرداری برای محول کردن این وظیفه مورد درخواست رسمی قرار نگرفتیم اما اعتقاد داریم ستاد از روی ناچاری وارد این امر شده است واگر نهادی از جمله شهرداری، بهزیستی یا وزارت بهداشت متقاضی این باشد که این کار را با سازوکار‌ها و پروتکل‌های موجود ما انجام دهد ما از این امر استقبال خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص امکان بازدید خبرنگاران از مرکز نگهداری شفق گفت: در حال حاضر ایجاد موقعیت بازدید از این مرکزوجود ندارد اما در آینده‌ای نزدیک حتماً برنامه‌ای برای بازدید خبرنگاران از این مرکز را ترتیب خواهیم داد.

افشار با بیان اینکه آمارهای مختلفی در خصوص تعداد معتادان متجاهر خیابانی وجود دارد گفت: برخی این آمار را ۱۵ هزار نفر و برخی ۱۲ هزار نفر اعلام کردند و به دلیل اینکه این معتادان در شهر در حال حرکت هستند تعدادشان زیاد به نظر می‌رسد اما به اعتقاد ما تعداد معتادان متجاهر خیابانی بیشتر از ۶ تا ۸ هزار نفر نیست.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حوزه پیشگیری در زمینه مواد مخدر فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است گفت: در سال گذشته با وجود اینکه کشور افغانستان با کاهش تولید مواجه بوده است ما با۱۱ درصد افزایش کشفیات در حوزه مواد مخدر روبرو بوده‌ایم و این در حالی است که تولید در کشور افغانستان ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: مجموعاً از سال پایه که سال ۹۲ بوده است تا سال ۹۴، ۴۹درصد رشد جلسات را در ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم و همچنین حضور مقام وزارت و دبیرکل ستاد در اجلاس CNB و همچنین جلسات با روسای آژانس ملی مواد مخدر در برخی ازکشورهای دنیا و همچنین جلسات دوجانبه با همتایان در کشورهای مختلف از فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر از سال گذشته بوده است.

افشار ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۹۳ با افزایش ۱۱ درصدی کشفیات مواد مخدر روبرو بوده‌ایم که ۸۹ درصد از این کشفیات توسط نیروی انتظامی، ۹درصد توسط مامورین اطلاعات، ۵ .۲ درصد نیروی مقاومت بسیج، اندکی گمرک و مقدار قلیلی توسط سازمان زندان‌ها انجام شده است.

وی افزود: عملیات و درگیری‌ها در سال ۹۳ مجموعاً ۲۳۲۷ مورد بوده است و در سال ۹۴ به ۲۵۰۰ عملیات رسیده است.

افشار گفت: انهدام کارگاه‌های تولید شیشه با ۳ درصد کاهش روبرو بوده به دلیل اینکه پیش‌سازهای آن دیگر برای تبدیل به شیشه در کشور وارد نمی‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه خودروهای توقیفی ۱۱ درصد افزایش داشته‌ایم و تعداد کشته‌های اشرار و قاچاقچیان مسلح نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است.

افشار ادامه داد: مجموعاً در مراکز ماده ۱۶ کشور ۲۳هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه نه تنها شیشه بلکه ترامادول و برخی مواد دیگر نیز مورد سوءمصرف قرار می‌گرفت گفت: گزارشاتی داشتیم مبنی بر اینکه در پاره‌ای از کشور‌ها ترامادول با بسته‌بندی ایرانی به ایران وارد می‌شد که البته این مسئله متوجه دولت‌ این کشور‌ها نیست و توسط سودجویان صورت می‌گرفت.

افشار ادامه داد: در نوروز ۹۴ توجه ویژه‌ای به طرح‌های نوروزی شد به طوری که در سال ۹۴ در هفته اول نوروز ۱۳ تن کشفیات داشتیم و در نوروز ۹۵ این میزان به ۱۶ تن رسیده است که این افزایش به دلیل سفرهای نوروزی و تجمع‌های نوروزی و برنامه‌ریزی افراد برای این زمان به منظور فعالیت‌های غیر مجازشان است.

وی ادامه داد: جرائم در حوزه خرده سرقت‌ها، دستبرد به ماشین‌ها و خرده جرائم در نوروز ۹۵، ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: طبق گزارشات یک درصد از دانش‌آموزان مواد مصرف می‌کنند که ۰. ۴درصد آن مصرف شیشه است. البته این میزان مصرف یک بار؛ مصرف تفننی و اعتیاد کامل را شامل می‌شود و طرح ارزیابی محیط‌های دانش‌آموزی هنوزآماده نیست و احتمالاً همراه با طرح ارزیابی کشوری منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز