خبرگزاری کار ایران

اوحدی مطرح کرد؛

جزئیات جلسه ایران و عربستان درباره حج سال ۹۵/ تعداد زائران اعزامی تغییری نمی‌کند

رئیس سازمان حج و زیارت درباره جزئیات جلسه ایران و عربستان درباره حج سال ۹۵ توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، سعید اوحدی که برای رایزنی درباره حج تمتع سال جاری به عربستان سفر کرده، درباره آخرین روند این مذاکرات گفت: روز گذشته اولین جلسه مشترک با دست‌اندرکاران حج عربستان بعد از 3 ماه تأخیر انجام و حدود 3 ساعت و نیم طول کشید که وزیر حج، معاونان وی، معاونان دو وزارتخانه و امورخارجه عربستان در این مذاکرات حضور داشتند.

وی ادامه داد: معمولا دور اول این مذاکرات دو طرف ملاحظات و نقطه‌نظرات خود را مطرح می‌کنند که ما در این نشست به سه نکته اساسی اشاره کردیم که بایستی تکلیف آن در تفاهم‌نامه حج مشخص شود که البته معمولا پیش‌نویس این تفاهم‌نامه تهیه می‌شود و در صورتی که درباره مفاد آن به توافق برسیم به امضا می‌رسد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره نکات مطرح شده در این مذاکرات گفت: به عنوان نکته اول در این مذاکرات مطرح شد که اگر قرار است زائران ما در حج حضور پیدا کنند باید عزت و احترام آنان حفظ شود. با توجه به حوادث رخ داده در حج گذشته همچون فاجعه تلخ منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام عنوان شد حتما بایستی راهکارهای اجرایی و عملی عربستان برای تأمین امنیت زائران در این تفاهم نامه قید شود.

وی متذکر شد: موضوع اجرای حکم مجازات دو مأمور خاطی فرودگاه جده نیز در این مذاکرات مطرح شد. در این نشست درباره مسائل اجرایی هم با توجه به شرایط فعلی که با آن مواجه هستیم خواستیم حتما راهکار و نحوه صدور ویزای زائران ایرانی در کشور  ایران مشخص شود همچنین درباره انتقال زائران با پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و داخلی همچون سال گذشته مذاکره کردیم. در این مذاکره تأکید کردیم با توجه به تأخیر 3 ماهه در برگزاری این نشست می‌بایست صدور ویزا برای کمیته‌های مسکن، تدارکات و حمل‌و‌نقل حج‌ایران به سرعت صادر شود.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ساعات پایانی شب گذشته پیش‌نویس این تفاهم‌نامه به دست ما رسید و امروز دوستان ما روی متن پیشنهادی کار می‌کنند، همچنین جلسات کارشناسی و فنی از فردا آغاز می‌شود و امیدواریم حداکثر تا روز یکشنبه بتوانیم جلسات فنی را نهایی کنیم.

اوحدی درباره تعداد زائران ایرانی اعزامی به حج سال ۹۵ اظهار داشت: سهمیه حج همه کشورهای اسلامی همچون سال گذشته است ما سال گذشته ۶۴ هزار زائر داشتیم و امسال هم بر اساس گفته‌های طرف سعودی هیچ تغییری در این سهمیه ایجاد نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تأخیر در برگزاری جلسه با مسئولان حج کشور میزبان، زمان کافی برای برگزاری این سفر وجود دارد یا خیر، گفت: اگر ما در مباحث فنی ظرف فردا و پس‌فردا به نتیجه قطعی برسیم به نظر می‌آید مشکلی در اجرای عملیات و اعزام زائران وجود نداشته باشد .

 

کد خبر : ۳۶۱۸۰۸