خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی:

۴۰درصد مرم ایران اضافه وزن دارند/ اعتبارات جوابگوی درمان نیست

وزیر بهداشت از شخصیت آیت الله جوادی آملی به عنوان فردی عالم و عامل یاد کرد و بر لزوم توصیه های علما و افراد تاثیر گذار به مردم در جهت حفظ بهداشت فردی و عمومی و افزایش تحرک و مصرف تغذیه سالم و پرهیز از پرخوری تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی ظهر امروز (دوم اردیبهشت) و همزمان با دومین روز هفته سلامت و ولادت حضرت علی(ع) با حضور در بیت آیت الله جوادی آملی، گفت: امسال هدف ما مبارزه و غلبه بر دیابت و چاقی است زیرا کم تحرکی و زندگی های ماشینی و آپارتمانی و استفاده از برخی از مواد غذایی نامطلوب، پرخوری و مصرف تنقلات برای کودکان روند بیماری دیابت را نگران کننده کرده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه 40 درصد از مردم ایران اضافه وزن دارند، افزود: چاقی منبع بسیاری از بیماری ها است و امسال یکی از اهداف ما توجه دادن مردم به بیماری قند و چاقی است زیرا در صورت عدم رعایت مردم، اعتبارات جوابگوی درمان آن نیست.

هاشمی بر لزوم پیشگیری مردم از بروز چاقی و اضافه وزن تاکید کرد و افزود: بیشترین دلیل قطع عضو و کوری در ایران، ناشی از دیابت است در حالی که با آموزش به مردم، اطلاع رسانی و پیشگیری می توان شاهد بروز این بیماری نبود.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر و تشکر از آیت الله جوادی آملی به دلیل حمایت های خود از دولت و حوزه سلامت، روند اجرای پروژه ها و توسعه زیرساخت ها در بخش سلامت استان قم را مناسب ارزیابی کرد و گفت: برای به نتیجه رسیدن این پروژه باید اندکی صبر کرد و سیمای بهداشت و درمان قم ظرف چند سال آینده تغییر خواهد کرد و مشکلات سلامت حل می شود.

آیت الله جوادی آملی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه وقتی از ماه مبارک رمضان سخن گفته می شود برخی ها غصه می گیرند، تاکید کرد: ایام ماه مبارک رمضان و ایام اعتکاف، همان درمان است.

آیت الله جوادی آملی ضمن اشاره به اهمیت جلوگیری از پرخوری و بدخوری، سلامت تغذیه را در به اندازه خوردن دانست و گفت: این کار نیازمند اراده است و نیازی به دقت ندارد.

این مرجع عالی قدر در ادامه با ذکر آیه "لقد کرمنا بنی آدم" اظهار کردند: بزرگان طب و بهداشت هرسال کنگره هایی برای تشخیص بیماری های مشترک انسان و دام که البته تعداد آن هم کم نیست برگزار می کنند، اما فضیلت های مشترک بین انسان و فرشتگان نیز اندک نیست.

آیت الله جوادی آملی همچنین با تاکید بر اهمیت سلامت عقل در کنار دیگر ابعاد سلامت گفت: وقتی جامعه بیمار باشد، علم پزشکی هم ترقی نمی کند.

وی گفت: متاسفانه بیمارستان ها و دادگاه ها، از مساجد شلوغ تر هستند و مراجعه به آنها بیشتر ناشی از شکم پرستی و بی اخلاقی است؛ همچنین روزانه بین 12 تا 14 میلیون نفر به دستگاه قضایی مراجعه می کنند و این در حالیست که هر پرونده دو طرف دارد و بسیاری از خانواده های دیگر را نیز درگیر می کند.

آیت الله جوادی آملی با تشبیه فسادهای اجتماعی به بیماری ها گفت: برخی از بیماری ها مانند سرطان صعب العلاج است ولی آبرو بر نیست اما برخی از بیماری های اجتماعی آبروبر هستند و اختلاس و فسادها از آن جمله است.

این مرجع عالیقدر در پایان گفت: امیدواریم که سلامت در همه ابعاد برای مردم تامین شود و دولت و وزارت بهداشت نیز در اجرای برنامه های خود سربلند باشند.

کد خبر : ۳۶۳۷۴۷