خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت مطرح کرد:

سکته‌های قلبی و مغزی عامل 50 درصد مرگ ایرانیان/چاقی و اضافه‌وزن از آسیب‌های بزرگ کشور

وزیر بهداشت در همایش پیاده روی خانوادگی گفت: در کشور ما حدود 5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که از این تعداد 90 درصد مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

به گزارش ایلنا،  سید حسن هاشمی در همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی که صبح امروز همزمان با سومین روز از هفته سلامت در باغ ملی تهران برگزار شد، با تاکید بر عمل کردن همه افراد به گفته هایشان، گفت: باید ما از آن دسته از گروه هایی باشیم که ابتدا خودمان به گفته هایمان عمل کنیم تا مردم نیز به سخنان ما گوش دهند و عمل کنند. بنابر این لازم است مسئولان به آنچه که می گویند اهتمام داشته باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود 400میلیون نفر مبتلا به دیابت در دنیا، افزود: در حال حاضر آمار مبتلایان به بیماری دیابت رو به افزایش است و در کشور ما حدود 5 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که از این تعداد 90 درصد مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

دکتر هاشمی همچنین بر انجام ورزش روزانه تاکید کرد و افزود: اگر روزی 30 دقیقه پیاده روی داشته باشیم و ورزش کنیم می توانیم از ابتلای 20 درصد مردم که شاید دچار دیابت شوند، جلوگیری کرد.

وی یکی از آسیب های بزرگ در کشور را مسئله چاقی و افزایش وزن دانست و تاکید کرد: باید از اسراف و پرخوری پرهیز کنیم و اگر بتوانیم در مورد تغذیه  هم از دستورات اسلام بهره بریم، می توان مانع بروز افزایش وزن و چاقی و ابتلا به انواع بیماری های ناشی از آنها شویم.

به گفته وزیر بهداشت، زندگی آپارتمان نشینی، کم تحرکی و تغذیه نا مناسب و پر خوری از عوامل ابتلا به چاقی و دیابت، فشار خون است .

دکتر هاشمی همچنین، با اشاره به استفاده از دوچرخه توسط مسئولین در کشورهای دیگر، افزود: متاسفانه د رایران اگر مردم با این صحنه مواجه شوند به دلیل نبود فرهنگ سازی لازم، به این فکر می کنند که پس چه زمانی این مسئول کار می کند.

وزیر بهداشت در پایان گفت: متاسفانه 50 درصد مرگ ایرانیان به دلیل سکته جان خود را از دست می دهند  که 35 درصد این مرگ ها به دلیل سکته قلبی و 15 درصد به دلیل سکته مغزی است.

در این همایش فانی وزیر آموزش و پروش، حجت الاسلام و المسلمین امرودی، معاون امور اجتماعی شهرداری تهران، سیاری، معاون بهداشت، ایازی معاون امور اجتماعی  و جمعی از مدیران و مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش نیز حضور داشتند.

کد خبر : ۳۶۳۸۷۰