خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

افزایش ۶۰۰ درصدی واگذاری اماکن تاریخی، رشد صفر درصدی تعداد ناظران

با وجود رشد ۶۰۰ درصدی واگذاری اماکن تاریخی به سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران، معاون فنی صندوق احیا از ثابت ماندن تعداد ناظران بر این اماکن خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته محمدرضا پوینده؛ مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از رشد ۶۰۰ درصدی واگذاری اماکن تاریخی به سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران خبر داد به طوری که تنها در ۹ ماهه اخیر ۳۱ بنا واگذار شده است.

وی همچنین عنوان کرد که ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز به آنها تاکید کرده است که در سال ۹۵ واگذاری ۱۵۰ بنا را در دستور کار داشته باشند.

اما با وجود این آمارهای صعودی، مدیرعامل صندوق احیا از آمار افرایش ناظران و چگونگی تشدید نظارت بر چگونگی مرمت، احیا بهره‌برداری و نگه‌داری از این اماکن  صحبت نکرد، این در حالی است که از ابتدای تشکیل این صندوق در مواردی واگذاری بناها با مشکلات و حواشی‌ها  و خلف وعده سرمایه‌گذاران روبرو بوده است؛ برای مثال می توان از عمارت مسعودیه نام برد که سرمایه‌گذاران آن پیش از انجام مرمت کامل بنا اقدام به برپایی کافی شاپ در آن کرده‌اند و از این طریق از این بنا بهره‌برداری می‌کنند، در صورتی که تا پیش از پایان مرمت؛ بهره‌برداری از این اماکن مجاز نیست و از طرفی دیگر کاربری این بنا، مرکز اقامتی تعیین شده است، در حالی که اکنون خبری از این مساله نیست و هنوز صندوق احیا از طریق مراجع قضایی به برخورد با این موارد اقدام نکرده است.

 از طرف دیگر بنابر گفته مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری درب ۱۰ خانه تاریخی واگذار شده  در استان یزد، با نام مجموعه فهادان یزد نیز از سوی سرمایه‌گذار آن بسته شده است و مرمت و بهره‌برداری نمی‌شود که البته صندوق احیا با این موارد برخورد قضایی کرده است.

تعداد ناظران تغییر نکرده است

ابوالفضل عبیدی (معاون فنی صندوق احیا) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه با وجود افزایش ۶۰۰ درصدی واگذاری‌ها افزایشی در تعداد ناظران رخ نداده است، گفت: نظارت را نفرات انجام نمی‌دهد، بلکه برنامه‌ریزی صحیح انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید شیوه و متد برای نظارت وجود داشته باشد که ما آن را ایجاد کردیم، گفت: ناظران ستادی و استانی داریم و گزارش‌ها روزانه، هفتگی، ماهیانه و ۶ ماهه ارائه می‌شود و من از همکاران می‌خواهم که هر پروژه ماهی یکبار بازدید شود و این به معنای تشدید نظارت است و نشان می‌دهد که تشدید نظارت به افزایش تعداد افراد نیست، زیرا ممکن است؛ ۱۰۰ نفر را هم داشته باشید، اما آنها کار ۲ نفر را هم انجام ندهند، اما ۲ نفر را داشته باشید که کار ۱۰۰ نفر را انجام دهند.

معاون فنی صندوق احیا افزود: این نظام‌مند بودن و دستورالعمل داشتن می‌تواند؛ کاری کند که نظارت به نحو احسن انجام شود.

او تعداد ناظران صندوق احیا را ۳۱ ناظر استانی و ۱۰ ناظر کشوری اعلام کرد و در مورد تاکید ریاست سازمان میراث فرهنگی بر واگذاری ۱۵۰ بنا در سال جاری اظهار کرد: این تعداد واگذاری در هدف گذاری‌هایمان است؛ اگر به این هدف گذاری رسیدیم و تعداد ناظران کفایت نکرد، تعداد را افزایش می دهیم.

کد خبر : ۳۶۴۶۴۷