خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حج و زیارت خبر داد:

امیدواری ایران به اقامه حج 95 / ثبت‌نام 17 هزار نفر برای حج تمتع

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه به برگزاری حج تمتع 95 امیدواریم، گفت: دو فراخوان برای ثبت‌نام حج دادیم که ۱۷ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و فراخوان سوم را زمانی اعلام می‌کنیم که وضعیت صدور روادید مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید اوحدی در نشست‌خبری درباره روند مذاکرات حج تمتع با عربستان در سال‌های گذشته، گفت: سال‌هایی بوده که ما در یک جلسه و یا چندین جلسه با عربستانی‌ها به توافق رسیدیم و برخی مواقع نیز همانند امسال دور اول مذاکرات به تفاهم نرسیدیم و هیات‌ایرانی به کشور بازگشت.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: فضای مذاکرات امسال متأثر از سه موضوع اصلی بود که موضوع اول بحث حوادث سال‌گذشته از جمله حادثه فرودگاه‌جده، سقوط جرثقیل و فاجعه‌منا؛ موضوع دوم قطع رابطه سیاسی و موضوع سوم تأخیر سه‌ماهه برگزاری جلسه امضای تفاهم‌نامه بود.

اوحدی در ادامه با بیان اینکه امسال هیات‌اعزامی ایران کاملا هوشمندانه در جلسه حضور یافت، تصریح‌کرد: با عربستانی‌ها درباره حوادث سال‌گذشته مانند فرودگاه‌جده و ۲ پلیس متعرض، سقوط‌جرثقیل و فاجعه‌منا گفت‌وگو کردیم و موضوع اصلی بحث‌ها، دغدغه جدی ایران نسبت به اطمینان از تامین‌امنیت‌ زائران در حج سال‌جاری بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه خاطرنشان کرد: قبل از اعزام هیات ایرانی جلسات متعدی با ظریف و عراقچی برگزار شد و آنها اعلام کردند که آمادگی دارند، ویزا در داخل کشور صادر شود. این اظهارات در جلسات با عربستانی‌ها هم مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه وزیر حج عربستان در جلساتی که انجام شد، تایید کرد مباحث اجرایی مانند کرامت زائران مهم است، گفت: عربستانی‌ها پیشنهاد صدور ویزا در کشور ثالث را مطرح کرده بودند که ما اعلام کردیم این اقدام قابل اجرایی شدن نیست و ما نمی‌پذیریم.

اوحدی افزود: در موضوع تامین امنیت زائران و استفاده از دستبندهای الکترونیکی به ما اعلام کردند واردات رهیاب به عربستان ممنوع است و آنها خودشان این سیستم را تهیه کرده و در اختیار ما می‌گذارند. در پایان به ما گفتند تفاهم‌نامه فوق را امضاء کنید و ما بعداً درباره صدور ویزا به جمع‌بندی می‌رسیم که ما به صراحت اعلام کردیم موضوع ویزا باید به عنوان یک بند در تفاهم‌نامه ذکر شود.

اوحدی ضمن اشاره به اینکه اعلام کردیم که سال گذشته برگزاری دعای کمیل توسط زائران با مجوز وزیر کشور عربستان بوده است، افزود:  سعودی ها در جلسات اعلام کردند که منظم ترین زائران، ایرانی ها هستند. موضوع دیگری که در این دیدارها مورد اختلاف بود، پروازهای زائران بود و ما اعلام کردیم باید هواپیماهای ایرانی برای انتقال زائران، مجوز حضور در عربستان را بگیرند.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: پس از انتشار فراخوان اول پیش‌بینی می‌کردیم 40 هزار نفر از افرادِ در اولویت برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع اقدام کنند که 10 هزار نفر ثبت‌نام کردند و تاکنون دو فراخوان برای ثبت نام حج دادیم که تا کنون ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند و فراخوان سوم را زمانی اعلام می کنیم که وضعیت صدور روادید مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مذاکرات سرد بود، تصریح کرد: از آنجا که روابط سیاسی ما قطع شده این موضوع طبیعی است اما مسئله اینجاست تفاهم‌نامه‌ای که امسال درباره حج تمتع از سوی سعودی‌ها تنظیم شده بود، با سال‌های گذشته متفاوت و به نوعی یک‌طرفه بود و ما تاکید کردیم که ملاحظات ما در تفاهم نامه باید در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه براساس جدول زمان‌بندی  ۱۵ مرداد اعزام‌های تمتع شروع می‌شود، گفت: نظر همه مراجع عظام بر اقامه شرعی احکام است.

اوحدی درباره پیشنهاد ترکیه به عربستان درباره صدور روادید حجاج ایرانی در دبی گفت: این پیشنهاد از طرف ترکیه بوده و به هیچ عنوان از طرف بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت چنین مسئله‌ای مطرح نشده است.

در ادامه این نشست پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز در تشریح روند پروازهای تمتع گفت: سعودی‌ها بندی را در تفاهم‌نامه قرار داده بودند مبنی بر اجازه استفاده ایران از شرکت هواپیمایی ثالث که ما نسبت به آن اعتراض کردیم و این بخش حذف شد. همانند سال‌های گذشته ۵۰ درصد پروازها با هواپیماهای ایران و ۵۰ درصد نیز با هواپیماهای عربستان‌سعودی صورت می‌گیرد.

وی درباره خبر روزنامه عکاظ مبنی بر ممنوعیت پرواز هواپیماهای ایرانی بر فراز عربستان، اظهار کرد: برداشت من این است که مصاحبه قبل از تفاهم‌نامه انجام شده و یا فردی که مصاحبه کرده از تفاهم‌نامه اطلاعی نداشته است.

کد خبر : ۳۶۴۹۳۱