خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزارت بهداشت:

امسال ۲۱۶۰ ماما در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها جذب می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۵۵۰

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه سه نوع اشتغال برای ماما‌ها فراهم شده است، گفت: در سال جاری دو هزار و ۱۶۰ نفر در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها مشغول بکار خواهند شد و حدود یک هزار ماما نیز به شبکه بهداشتی و درمانی روستا‌ها اضافه شدند.

به گزارش ایلنا، محمد آقاجانی اظهار داشت: در حال حاضر ۵ هزار و ۳۰۰ ماما در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی کشور در حال ارائه خدمات هستند.

 آقاجانی در ادامه در تشریح فعالیت شبکه بهداشت و ارائه خدمات سلامت مادران در این مراکز گفت: در اوایل دهه ۶۰ شبکه خدمات بهداشت اولیه برای روستاییان راه اندازی شد که در حال حاضر ۲۳ میلیون تحت پوشش خدمات این مراکز هستند و محور آن، بهورزان هستند که به صورت چند پیشه، خدمات بهداشتی را به گروه‌های سنی مختلف ارائه می‌دهند و با موفقیت‌هایی که در این زمینه داشتاه‌ایم، برخی از کشور‌ها از الگوی ایران، اقتباس کرده‌اند.

 آقاجانی ضمن تاکید بر لزوم پایبندی به اصول علمی برای گسترش شبکه‌های مراقبت‌های اولیه سلامت، گفت: طبق تاکید سازمان بهداشت جهانی باید به مراقبت‌های ادغام یافته، کار‌شناسان چندپیشه و سطح بندی خدمات توجه کرد چراکه در طراحی شبکه، این اصول، کلیدی هستند که در روستا‌ها و شهر‌ها انجام شده و مراقبان سلامت در شهر‌ها در ۵ رشته پرستاری، مامایی، بهداشت عمومی، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت مادر و کودک در سطح کار‌شناسی به مردم ارائه خدمات می‌دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر تحصیلات کار‌شناسی مراقبان سلامت، آن‌ها دوره آموزشی تکمیلی دیگری را نیز می‌گذرانند در غیر این صورت، برای ارائه ۱۱ خدمت در پایگاه‌های سلامت به ۱۱ کار‌شناس نیاز داریم که از نظر منابع اعتباری، نیروی انسانی و نوع خدمات شبکه بهداشتی امکان به کار گیری ۱۱ کار‌شناس برای هر ۳ هزار نفر، مهیا نبود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به خدمات ادغام یافته در پایگاه‌های سلامت اظهار داشت: ارائه خدمات توسط مراقبان سلامت در سطح یک انجام می‌شود و در صورت نیاز، مراجعه کننده را به سطح دو یعنی مراکز جامع خدمات سلامت و یا سطح سه که بیمارستان است، ارجاع می‌دهند.

 آقاجانی با اشاره به وجود امکانات متفاوت درمانی در شهر و روستا، گفت: در شهر‌ها بیمارستان وجود دارد و امکان ارجاع و زایمان در بیمارستان‌ها وجود دارد در حالی که در روستا‌ها چنین امکانی وجود نداشت.

وی در خصوص جدا کردن ماما‌ها در مراکز بهداشتی از سایر مراقبان سلامت، خاطرنشان کرد: حجم خدمات بسیار گسترده است و اگر بخواهیم کار‌شناسان را جدا کنیم، حجم کاری بخشی از آن‌ها خیلی زیاد و حجم کاری برخی دیگر خیلی کم می‌شود به عنوان نمونه تعداد و نوع خدمتی که ماما‌ها باید انجام دهند، خیلی کم خواهد شد زیرا بخشی از جمعیت ۳ هزار نفری تحت پوشش مراقبان سلامت، مردان و بخش دیگری کودکان هستند.

آقاجانی با بیان اینکه سطح یک خدمات، جای ارائه خدمات تخصصی نیست، افزود: نمی‌توانیم به ازای هر ۱۱ خدمت مراکز سلامت ۱۱ نفر متخصص را مستقر کنیم بلکه بیمار در صورت نیاز، به مراکز جامع خدمات سلامت و پزشک زن ارجاع داده می‌شود که در ‌‌نهایت با تشخیص آن پزشک، به بیمارستان ارجاع داده می‌شود.

وی به تعریف خدمات سلامت مادران در سطح دو خدمات و مراکز جامع خدمات سلامت اشاره کرد و گفت: پیش بینی شده که خدمات سلامت مادران در سطح دو و مراکز جامع خدمات سلامت ارائه شود و در شهر‌ها به دلیل وجود بیمارستان، مادر باردار پرخطر را زیاد معطل نخواهند کرد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز