خبرگزاری کار ایران

پدیده «گذر عطارد» پس از ۱۰ سال دوشنبه به وقوع می‌پیوندد

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۵۵۱

دوشنبه‌ هفته‌ آینده ۲۰ اردیبهشت همزمان با برگزاری اولین کنفرانس ملی اوقات فراغت، یکی از پدیده‌های جالب نجومی به وقوع می‌پیوندد که در علم نجوم به پدیده «گذر عطارد» شهرت دارد. این پدیده از سال ۲۰۰۶ دیده نشده و پس از ده سال دوشنبه به وقوع می‌پیوندد و تا سال ۲۰۱۹ هم تکرار نخواهد شد.

به گزارش ایلنا، از آن‌جا که صفحه‌ مداری گردش عطارد به دور خورشید دقیقا بر صفحهٔ مداری زمین منطبق نیست، معمولا از دید ما، عطارد از بالا و پایین خورشید رد می‌شود.

نکته جالب اما فراهم شدن امکان تماشای این پدیده از فراز برج میلاد تهران است که این اتفاق با همکاری مشترک «انجمن اوقات فراغت» و «انجمن نجوم» است. بر این اساس همزمان با برگزاری اولین کنفرانس ملی اوقات فراغت که روز دوشنبه در برج میلاد برگزار می‌شود، تلسکوپ‌هایی در تراس سالن همایش‌های برج میلاد قرار می‌گیرند تا شرکت کنندگان در این کنفرانس بتوانند شاهد این پدیده نجومی از بلند‌ترین برج ایران باشند.

سید مصطفی امام مدیر مرکز نجومی آوااستار درباره رویت پدیده گذر عطارد از خورشید در برج میلاد می‌گوید: «با توجه به اینکه زمین سومین سیاره نزدیک به خورشید است، ما از زمین تنها امکان دیدن گذر سیاره‌های عطارد و زهره را داریم که در فاصله نزدیک‌تر از زمین به خورشید قرار دارند.»

او همچنین ادامه می‌دهد: «رویت گذر این دو سیاره از مقابل خورشید دو جنبه دارد که جنبه اول زیبایی این پدیده و جنبه دوم بعد علمی آن است. این پدیده با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست و حتما باید از فیلترهایی مثل تلسکوپ استفاده کرد که این امکان در روز دوشنبه برای عموم فراهم می‌شود.»

مدیر اجرایی نشریه نجوم با اشاره به امکاناتی که روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس ملی اوقات فراغت در اختیار علاقه مندان به علم نجوم قرار می‌گیرد تاکید می‌کند: «بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار است علاوه بر امکان رویت این پدیده از طریق تلسکوپ، تصاویر مربوط به گذر عطارد روی یک پرده بزرگ به نمایش درآید و کار‌شناسان در این مورد به علاقه مندان توضیح دهند. همچنین شرایطی برای پرسش و پاسخ علاقه مندان از کار‌شناسان وجود دارد. به علاوه اینکه امکان عکاسی و ثبت این پدیده مهیج هم برای طرفداران علم نجوم فراهم می‌شود.»

امام در پایان تاکید کرد: «این برنامه نجومی با همکاری انجمن اوقات فراغت، باشگاه نجوم برج میلاد، مجله نجوم و مرکز نجوم آوا استار برگزار می‌شود و با توجه به طولانی بودن فاصله زمانی وقوع دوباره آن، به علاقه مندان توصیه می‌کنیم روز دوشنبه را برای تماشای این پدیده زیبای نجومی از دست ندهند

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز