خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد:

سال 95 تمام کشور تحت پوشش برنامه غربالگری اوتیسم قرار می‌گیرد/ روند بیماری اوتیسم رو به افزایش است

asdasd
کد خبر : ۳۶۸۶۹۴

رییس سازمان بهزیستی گفت: قرار است سال 95 تمام کشور تحت پوشش غربالگری اوتیسم قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگارایلنا، انوشیروان محسنی بندپی در همایش 3+20 اوتیسم گفت: در اختلالاتی که در سیستم‌های عصبی رشدی و مغزی انسان پیش می‌آید مورد مداخلات علمی، تخصصی، فنی قرار نگیرد روند اختلالات به سمتی می رود که معلولیت به همراه دارد که اوتیسم از جمله این اختلالات است.

وی با بیان اینکه نوع اختلال عصبی و رشدی است، ادامه داد: شناسایی مداخله علمی و توانمندسازی به موقع درباره مبتلایان به این اختلال می‌تواند آنها را به زندگی طبیعی اجتماعی باز گرداند.

بندپی با اشاره به اینکه بیماری اوتیسم در ایران جوان است و دنیا پیش‌تر درباره آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده، گفت: به همین دلیل جهان توانسته نسبت به این موضوع زودتر ورود کرده و از این اختلال پیشگیری کرده و آن را کاهش دهد اما هنوز هم برای ما دیر نیست و خوشبختانه انجام اوتیسم نسبت به حساس‌سازی این موضوع در جامعه اقدام کرده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با یادآوری اینکه این سازمان از سال 1379 بنابر وظیفه ذاتی خود درباره بررسی و مطالعه اوتیسم اقدام کرده، اظهار کرد: ما 4 راهبرد را در این‌خصوص مورد توجه قرار داده‌ایم که شامل حساس سازی، تشخیص به موقع، مداخلات علمی فنی و تخصصی و توانمندسازی است.

وی خاطرنشان‌ کرد: سال 91 در استان‌های خراسان رضوی - کرمان - تهران - خوزستان و همدان کار غربالگری درباره این اختلال انجام شد و سال 93،  24 استان تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و قرار است سال 95 در همه کشور این کار انجام شود.

بندپی با بیان اینکه روند این اختلال رو به افزایش است، اظهار کرد: اگر بتوان این بیماری را به موقع تشخیص داد می‌توان به موقع درباره مبتلایان خدمات لازم را ارایه کرد تا اوتیسم در مرحله خفیف باقی بماند.

وی افزود: 56 مرکز خصوصی درمان اوتیسم در کشور وجود دارد که به صورت آموزش ارایه خدمت می‌کند و 2050 کودک مبتلا به اوتیسم مورد مراقبت و توانبخشی قرار می‌دهد.

رییس سازمان بهزیستی افزود: در خراسان‌رضوی 6 مرکز اوتیسم، در استان گیلان 3 مرکز، در استان اصفهان 5 مرکز و در استان تهران نیز 5 مرکز اوتیسم وجود دارد .

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی از مشاوره و اقدامات به موقع انجمن اوتیسم درباره اجتماع‌پذیری این عزیزان استفاده می‌کند و امیدوارم ما با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بهداشت بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که رنگ بیماری در افراد مبتلا خفیف شده و اجتماع پذیری و مهارت در آنها افزایش یابد.

بندپی همچنین اظهار امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه و برنامه‌های سنوات آینده حمایت از مبتلایان به اوتیسم پیش‌بینی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز