خبرگزاری کار ایران

عصر امروز صورت گرفت؛

دیدار وزیر بهداشت با رئیس بنیاد ساساکاوای ژاپن/ دیدار یوهی از مرکز جذامی‌های ایران

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۵۱۳

وزیر بهداشت کشورمان عصر امروز با رئیس بنیاد خیریه ساساکاوای ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی عصر امروز در دیدار رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: افرادی که به امور خیریه، نیکوکارانه و انسان دوستانه می‌پردازند و به دولت کمک می‌کنند، نقش بسیار مهمی در کاهش مشکلات مردم دارند.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود تعداد زیادی از انجمن های مردم نهاد در ایران، خاطرنشان کرد: بخشی از انجمن‌های مردم‌نهاد در ایران در قالب فعالیت‌های بشردوستانه فارغ از هرگونه باور سیاسی و مذهبی هستند و بیشترین آرامش را افرادی دارند که در امور خیرخواهانه و خیریه مشارکت دارند.

هاشمی با بیان اینکه در ایران شبکه بهداشت و درمانی قوی و مدرنی وجود دارد، افزود: به ازای هر 3 هزار نفر یک مراقب سلامت ماموریت دارد تا پرونده الکترونیک سلامت را تکمیل کند و از سوی دیگر به ازای هر 12 هزار و 500 نفر 3 پزشک در قالب پزشک خانواده به مردم ارائه خدمات می دهند.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود 20 هزار خانه بهداشت و 2 هزا رو 500 مرکز جامع خدمات سلامت در کشور، اضافه کرد: تمام ایرانیان  تحت پوشش خدمات اولیه سلامت هستند علاوه بر این 900 بیمارستان در حوزه درمان فعال هستند و بیش از 96 درصد از داروی مصرفی کشور ما نیز در داخل تولید می شود.

هاشمی تصریح کرد: از نظر خدمات تخصصی و فوق تخصصی قریب به 20 سال است که تمام این خدمات در کشور ارائه می شود و علاوه بر عدم نیاز بیماران به خارج از کشور، حتی توانسته ایم در بخشی از مراکز درمانی خصوصی به  بیماران خارجی از کشورهایی مانند آذربایجان، عراق و کویت خدمات درمانی ارایه دهیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اگر طرف ژاپنی در حوزه گروه سنی و یا بیماری خاصی علاقه‌مند به همکاری است ما نیز آماده همکاری هستیم و حاضریم در راه‌اندازی مراکز درمانی در نقاط مرزی با کشورهایی مانند افغانستان و عراق همکاری مشترکی داشته باشیم.

هاشمی مهمترین حوزه‌های همکاری متقابل دو کشور را ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها، تبادل دانشجو در مقطع PHD، همکاری مراکز تحقیقاتی و همکاری در حوزه دارو دانست و گفت: مهمترین شریک دارویی ما فرانسه است اما می‌توانیم با ژاپن نیز تعاملات خوبی داشته باشیم.

وزیر بهداشت درباره  وضعیت بیماری جذام در ایران نیز خاطرنشان کرد: سال‌هاست این بیماری در کشور ما ریشه کن شده اما تعداد محدودی از بیماران جذامی که مربوط به 50 سال پیش است، نزدیکی تبریز نگهداری می‌شوند که من نیز هفته گذشته از آنها که 14 نفر بودند، عیادت کردم.

هاشمی در پایان افزود: بیماران جذامی ایران مربوط به دوره زمانی شیوع این بیماری در شمال‌غرب کشور در حدود 60 سال پیش بودند که تغییرات زیادی در دست و صورت آنها رخ داده بود.

وزیر بهداشت ابتدای این نشست در پاسخ به سوال رییس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن که سفر ماه فوریه شما به ژاپن چگونه گذشت، گفت: در آن سفر تمام وقت ما صرف کار و شرکت در کنفرانس شد اما ژاپن کشور بسیار زیبایی است در صورتی که انسان مسئولیت دیپلماتیک نداشته باشد.

همچنین رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن دلیل سفر خود به ایران را برگزاری نخستین سمینار مشترک ایران و ژاپن با عنوان "زنان، صلح و توسعه پایدار"عنوان و علاقه‌مندی خود را برای  گسترش روابط بین دو کشور  اعلام کرد.

یوهی ساساکاوا ضمن تمجید از سطح کیفیت خدمات پزشکی در ایران، گفت: ایران نیز مانند ژاپن، علاوه بر نیروی با کیفیت مناسب در حوزه پزشکی، سیستم بهداشتی و درمانی بسیار خوبی را دارد اما جامعه ژاپن به سوی کهنسالی پیش رفته به گونه ای که متوسط عمر در زنان 85 و در مردان 79 سال است.

وی با بیان اینکه هزینه درمان سالمندان در ژاپن بسیار زیاد است، افزود: بودجه بهداشت و درمان در ژاپن حدود 40 درصد است و از نظر سیاسی نیز حزب حاکم اگر بخواهد این بودجه را کاهش دهد، ممکن است در انتخابات آینده شکست بخورد.

رییس بنیاد ساساکاوا با اشاره به جامعه جوان ایران، خاطرنشان کرد: وجود جامعه ای جوان برای آینده کشور اهمیت بسیار زیادی دارد و باید تلاش کنید تا نرخ باروری در کشورتان کاهش نیابد اما این شاخص در ژاپن کاهش یافته و با توجه به پیری جمعیت ژاپن، در 20 سال آینده هر کارمند باید هزینه‌های چندین سالمند را متحمل شود.

وی اظهار داشت: امیدوارم در سفر بعدی نخست وزیر ژاپن به ایران، بتوانیم شاهد تقویت زمینه‌های همکاری و انعقاد تفاهم نامه با ایران در حوزه های مختلف سلامت باشیم.

ساساکاوا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بنده در سازمان بهداشت‌جهانی سفیر مبارزه با جذام هستم، گفت: بیش از 40 سال است در زمینه مبارزه با بیماری جذام فعالیت دارم و از طریق سازمان ملل نیز از حقوق این بیماران حمایت می کنیم.

وی گفت:  شنیده ام در ایران بیمار مبتلا به جذام وجود ندارد و این بیماری ریشه‌کن شده و تنها یک مرکز درمانی وجود دارد. علاقه‌مندم تا از این مرکز بازدید کنم.

در پایان این دیدار که با حضور دو تن از معاونان وزیر بهداشت و هیات‌همراه ژاپنی برگزار شد، وزیر بهداشت هدیه‌ای از صنایع دستی ایران را به رسم یادبود به رئیس بنیاد صلح ساساکاوا ژاپن اهدا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز