خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن تالاسمی:

تجمیع بیمه ها نباید نارضایتی بیماران تلاسمی را بیشتر کند/ضرورت بررسی‌های حقوقی

رییس انجمن تالاسمی ایران بیان کرد: یکسان شدن بیمه‌ها و تک بیمه‌ای شدن باید موجب افزایش کیفیت و کمیت خدمات و کاهش هزینه پرداختی از جیب بیماران شود نه اینکه هزینه بیماران را بیشتر کند و نارضایتی و نگرانی در بیماران تالاسمی را موجب شود.

مجید آراسته در خصوص تجمیع بیمه‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: بیمه‌های تامین اجتماعی برای بیماران خاص خدمات متفاوتی ارائه می‌کنند و برخی از آن‌ها نیز بخش زیادی از خدمات بستری و خدمات دارویی را رایگان ارائه می‌کنند درحالیکه در برخی دیگر از بیمه‌ها بیمار باید فرانشیز ۵ یا ۱۰ درصد را در خدمات و فرانشیز ۳۰ درصدی را در بخش سرپایی بپردازد و این تفاوت موجب می‌شود بیمارانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند؛ دغدغه کمتری داشته باشند.

وی ادامه داد: بیمارانی که تحت بیمه خدمات درمانی یا کمیته امداد هستند؛ پوشش‌های خاص خود را دارند ولی صاحبان بیمه‌های روستایی خدمات محدودتری دارند و در خیلی از موارد باید در این بیمه‌ها از سیستم ارجاع استفاده شود و اگر بیماران خارج از این سیستم مراجعه کنند؛ بیمه آن‌ها قابل استفاده نخواهد بود.

همه فعالیت‌ها باید در جهت کاهش پرداختی هزینه‌های درمانی باشد

مدیرعامل انجمن تالاسمی گفت: اگر یکسان سازی بیمه‌ها موجب شود بیمه‌ها در قالبی قرار بگیرد که هزینه‌های پرداختی حداقل شود، حرکت مثبتی است و کمک می‌کند عدالت در این چرخه بر قرار شود ولی اگر حرکت به سمتی برود که پرداختی از جیب بیماران افزایش یابد؛ قطعا ایجاد نارضایتی می‌کند بنابراین هر فعالیتی باید در این راستا باشد که هزینه‌های مردم کمتر شود و میزان خدمات افزایش پیدا کند.

تجمیع بیمه‌ها فضای رقابتی بیمه‌ها را از بین می‌برد

وی در خصوص آسیب‌های دیگر طرح تجمیع بیمه‌ها گفت: یکسان شدن بیمه‌ها اگر نتواند ایجاد رقابت کند؛ موثر نخواهد بود چراکه در حال حاضر در برخی رسته‌ها این امکان وجود دارد که فرد بتواند بیمه سلامت ایرانیان را انتخاب کند یا هزینه بیشتری بپردازد تا خدمات بیشتری بگیرد ولی اگر این رقابت از بین برود تبدیل به یک روند ثابت و غیررقابتی می‌شود و عدم وجود رقابت؛ از تهدیداتی است که در یکنواخت کردن بیمه‌ها باید به آن توجه داشت.

آرسته بیان کرد: یکسان شدن بیمه‌ها و تک بیمه‌ای شدن باید موجب افزایش کیفیت و کمیت خدمات و کاهش هزینه پرداختی از جیب بیماران شود و نباید وارد وادی شود که هزینه بیماران بیشتر شود و نارضایتی و نگرانی در بیماران تالاسمی را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در بحث درمان نیز وارد شده و مراکز درمانی و بیمارستان‌های مربوط به خود را دارد، گفت: در این بیمارستان‌ها به افراد بیمه شده تامین اجتماعی که دفترچه بیمه اجباری و کارگری دارند؛ خدمات ۱۰۰ درصد رایگان ارائه می‌شود بنابراین اگر وزارت بهداشت به دنبال ادغام بیمه‌هاست این امر مستلزم این است که حقوق افرادی که سالیان سال هزینه‌هایی را پرداخت کرده‌اند تا خدماتی را بگیرند، رعایت شود.

پرداختی بیمه‌های کارگری به مراتب بیشتر از بیمه‌های دیگر است

وی خاطرنشان کرد: تجمیع بیمه‌ها باید از منظر حقوقی مورد بررسی قرار گیرد تا از نظر شرعی، ‌دینی روی دوش افراد نباشد و از نظر اخلاقی و حقوقی نیز حق کارگران دارند پایمال نشود چراکه هزینه‌هایی که بیمه‌های کارگری می‌پردازند به مراتب بیشتر از هزینه‌هایی است که بیمه‌های دیگر نظیر بیمه‌های کارمندی می‌پردازند و در این وادی نباید حقی از کارگران ضایع شود.

کد خبر : ۳۶۹۷۲۶