خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

دانشگاه در مدیریت و توسعه فرهنگی هدایت کننده است

asdasd
کد خبر : ۳۷۲۱۸۸

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: دانشگاه در مدیریت و توسعه فرهنگی نقش آفرین، الگوساز و هدایت کننده است.

به گزارش ایلنا، در نشستی که با حضور هیئت رئیسه و اعضای هیئت علمی دانشگاه ملایر، دکتر سید ضیاهاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، دکتر حیاتی رئیس دانشگاه ملایر، مهندس رضایی فرماندار ویژه شهرستان ملایر و معاون استاندار، حجت الاسلام و المسلمین فراهانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر برگزار شد، دکتر هاشمی با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: دانشگاه فقط یک نهاد علمی نیست همانطور که علم یک محصول عینی صرف نیست بلکه یک محصول نمادین و یکی از ارکان فرهنگ است. بنابراین انتظار می‌رود عالمان و دانشمندان در ترویج الگوهای فرهنگی و ارزش‌ها نیز موثر باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: وجود دانشگاه مبتنی بر ضرورتی است که جامعه احساس می‌کند و دانشگاه باید بتواند پاسخگوی نیازهای علمی و کار‌شناسی آن جامعه باشد و یکی از این نیاز‌ها تربیت نیروی انسانی اثرگذار در مقام عمل است و دانشجو باید خلاق، اثرگذار، توانا و امیدوار باشد و بتواند با بهره گیری از دانش خود، به سوالاتی که ضرورت وجود دانشگاه را در آن منطقه تعیین می‌کند پاسخگو باشد. اقتصاد، مدیریت و امنیت جامعه باید از دانشگاه بهره‌مند شود و حرکت جامعه در حال رشد به سمت کمال، بدون بهره گیری از علم و شناخت کافی، موفق نخواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم نقش دانشگاه را در حوزه فرهنگ اثرگذار خواند و گفت: به تعبیر دقیق فرهنگ محصول کنش‌های متقابل، مستمر و طولانی است که به تدریج هنجار‌ها و الگوهایی شکل می‌گیرد و پیش می‌رود و فرهنگ ساخته می‌شود. بنابر این دانشگاه که یک نهاد الگوساز است در هدایت این تعاملات و ترویج هنجارهای اثرگذار که زندگی را سامان بدهد، نقش و حضور بسیار پررنگی دارد. دانشگاه در مدیریت و توسعه فرهنگی نقش آفرین، الگوساز و هدایت کننده است.

دکتر هاشمی با اشاره به نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر گفت: در حوزه فرهنگ نیز مانند صنعت و کشاورزی متکی بر علم هستیم و وظیفه داریم با استفاده از دین، تجربه و دانش روز در پیشرفت و توسعه فرهنگی تلاش کنیم. در نظام اسلامی و اخلاق دینی، مقتدر‌ترین افراد، متواضع‌ترین و نقدپذیر‌ترین و در مسیر اجرای قانون مستحکمترین مدیران هستند. مسیر اجرای قانون زمینه گفتگو و آزاداندیشی و تقویت اخوت را فراهم می‌کند و موجب می‌شود افراد در یک تعامل دوستانه به سمت یک افق مطلوب برویم.

در ادامه این نشست دکتر حیاتی مقدم رئیس دانشگاه ملایر در سخنانی گفت: بسیاری از مورخان بین فرهنگ و تمدن مرزی قائل نیستند. عده دیگری این دو را جدا از هم می‌دانند و معتقدند فرهنگ مجموعه‌ای از افکار و عقاید انسان در حوزه ادبیات، هنر و مذهب است. اینان تمدن را حوزه خلاقیت انسان در ارتباط با تکنولوژی و فناوری قلمداد می‌کنند.

وی با تاکید بر نقش انسان‌ها در تحولات طول تاریخ گفت: در مسیر وقایع تاریخی و تمدن باید به عوامل تمدن ساز هم توجه کرد؛ کاری که ویل دورانت در نگارش کتاب تاریخ تمدن خود به آن اهتمام داشته است. تمامی انسان‌ها با آنچه به عنوان نقاشی کشیده‌اند یا به عنوان شعر سروده‌اند، در ساختن تمدن سهم داشته‌اند. جایگاه فعلی جامعه ما در حوزه فرهنگی مرتبط با عملکرد ما در گذشته است و در واقع این اعمال و تفکر ما است که فرهنگ ما را می‌سازد. جایی که ما در حال حاضر قرار داریم بخاطر نوع تفکر و بینش و علمکرد ما در گذشته است و اگر نقص‌هایی وجود دارد، باید خود را مقصر بدانیم.

در ادامه مهندس رضایی فرماندار ویژه شهرستان ملایر ضمن تشکر از دکتر هاشمی به پاس حضور در دانشگاه ملایر و تبریک ولادت حضرت عباس (ع) و روز جانباز گفت: شهرستان ملایر یکی از شهرهای اصیل و فرهنگی استان و کشور است که یکی از نقاط قوت آن وجود مراکز متعدد آموزش عالی است.

وی گفت: در شهرستان ملایر ۱۲ واحد و مرکز آموزش عالی فعالیت می‌کنند که دانشگاه ملایر تاثیرگذار‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در دانشگاه ملایر نیز ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و اساتید جوان آن به عنوان سرمایه‌های اصلی دانشگاه، باید تقویت شوند. فرمانداری ملایر نیز بر آن است که از استعداد‌ها، مشاوره‌ها و راهنمایی‌های آنان برای رفع مشکلات شهرستان استفاده کند. فرمانداری ملایر در نظر دارد در راستای تحقق برنامه‌های خود در ملایر، در حوزه‌های مختلف و به ویژه اقتصاد مقاومتی، از همفکری استادان و گروه‌های علمی در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شود و بر همه مسئولان کشور و خصوصا دولت لازم است که با همت بلند خود از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

در ادامه این نشست، اعضای هیئت علمی، تشکل‌های فرهنگی، کانون‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه ملایر با حضور دکتر هاشمی و دکتر حیاتی برگزار شد و در آن دانشجویان دیدگاه‌ها و نظرات خود را با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در میان گذاشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز