خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد:

حضور نمایندگان ایران در اجلاس جهانی پرستاری

asdasd
کد خبر : ۳۷۳۲۷۶

معاون پرستاری وزارت بهداشت، دستاورهای حضور نمایندگان پرستاری ایران در اجلاس جهانی پرستاری کشورهای جهان را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، محمد میرزابیگی در مورد اهمیت حضور ایران در اجلاس پرستاری کشورهای جهان که هر دو سال یکبار و قبل از اجلاس سازمان بهداشت جهانی با وزرای بهداشت کشورهای جهان برگزار می شود، گفت: در این نشست تمام مسئولان پرستاری کشورهای جهان درباره آخرین وضعیت مراقبت های پرستاری کشورها بحث و تبادل نظر می کنند و خروجی آن در قالب بیانیه پایانی در اختیار اجلاس وزرای بهداشت کشورهای دنیا قرار می گیرد و اثر کارآمدی بر آن اجلاس دارد.

وی ادامه داد: اجلاس 2016 پرستاری که با ترکیب سه جانبه(TRIAD) برگزار می شود، مسئولان پرستاری عرصه‌های دولتی و غیردولتی کشورها را گرد هم آورده است تا درباره استراتژیهای جهانی مراقبتهای پرستاری و نقش و تاثیر پرستاران بحث و تبادل نظر کنند.

به گفته وی، در اجلاس پرستاری کشورهای جهان، در خصوص نقش مراقبتهای پرستاری و پرستاران درباره مسائل مهمی چون (PHC،UHC،NCD، SDGsسالمندی، بحرانها) بحث و بررسی می شود و کشورهای مختلف نیز نمونه فعالیتهای خود در هرکدام از زمینه‌های یاد شده را بیان می کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه، بحث درباره مسائل فراگیر جهانی مانند کمبود پرستار و ولزوم نیروی کارمناسب را یکی دیگر از اولویتهای این نشست جهانی عنوان کرد و ادامه داد: جیم کمپل، مدیر کل دپارتمان نیروی انسانی سازمان بهداشت جهانی در این اجلاس اعلام کرد که دنیا تا سال 2030 به چهل میلیون نیرو در نظام های سلامت نیاز دارد و در این بین فقط کشورهای آسیایی به تنهایی باید 18میلیون نفر را به نظام های سلامت خود بیفزایند که پرستاران بیش از 70 درصد ازاین نیروها را تشکیل می دهند، بنابراین کمبود پرستار مشکل و حتی بحران جهانی است.

وی افزود: در این اجلاس بر نقش و جایگاه نیروهای حرفه‌ای و رده های مختلف مراقبتهای پرستاری به ویژه در نظام مراقبت های اولیه نیز تاکید زیادی صورت می گیرد.

میرزابیگی از نهایی شدن بیانیه این اجلاس با برگزاری نشستهای منطقه‌ای سازمان بهداشت خبر داد و گفت: در نشست منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) که چندی پیش در ابوظبی برگزار شد، مدیرکل ارتقای سلامت معاونت پرستاری به عنوان نماینده وزارت بهداشت کشور حضورفعال وتاثیرگذاری داشت. در حال حاضر نیز در شهر ژنو نیز هیئت ایرانی وزارت بهداشت، در محتوای بیانیه تاثیرات مهمی گذاشته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: برنامه‌های معاونت پرستاری ضمن رعایت چارچوب وقواعد برنامه های جهانی و باتوجه به نیازهای کشور و همچنین با اطلاع از خط سیر و روند جهانی برنامه های مراقبتهای پرستاری، در برنامه های کلان وزارت بهداشت گنجانده شده است.

میرزابیگی به ملاقات‌های چند جانبه هیئت پرستاری وزارت بهداشت با برخی از مسئولان پرستاری کشورهای مختلف از جمله روسیه، کشورهای اروپایی، فلسطین، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس با محوریت عمان، کشورهای تایلند، مالزی، اندونزی و کشورهای قاره آفریقا ، همچنین مدیران کل و مسئولان منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی ومدیران دپارتمانهای مختلف سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت:قطعی شدن برنامه حضور مسئولان پرستاری کشورهای منطقه " امرو" در ایران دراوائل سال 2017 با دستورکارمشخص و همچنین دعوت از سایر مدیران کل و مسئولان پرستاری منطقه ای سازمان بهداشت جهانی برای حضور در اجلاسیه مذکور از دستاوردهای این دیدارها بود. برای این اقدام نیز چندماه قبل ، وزیر بهداشت ضمن موافقت، اقدامات رسمی را انجام داده اند.

به گفته وی توافق با مسئولین پرستاری کشور روسیه برای تبادل تجربیات و انجام برنامه های مشترک، تبادل دانشجو و سایر اقدامات حرفه ای مشترک ، توافق با بزرگترین انجمن بین المللی پژوهشی پرستاری درباره انجام اقدامات پژوهشی و دنبال کردن برنامه های اجرایی، علمی و آموزشی مشترک نهایی نیز از دیگر نتایج این دیدارها بود.

میرزابیگی همچنین تصریح کرد: درگفتگو بانمایندگان کشورها درزمینه تعلیم و تربیت مدیران توانمند درعرصه های اجرایی پرستاری ، بازتعریف روش های مراقبت پرستاری، توسعه پرستاری جامعه نگرباعنایت به نیازهای اساسی مردم ، بیماران ونظام های سلامت ضمن معرفی توانمندی های علمی ، آموزشی ،پژوهشی وحرفه‌ای کشور، براستفاده متقابل از توان همدیگر تاکید شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز