خبرگزاری کار ایران

سالاری:

کلانشهر تهران جزء بدترین کلانشهرهای دنیا است

asdasd
کد خبر : ۳۷۴۰۸۰

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکنون زمان آن رسیده که بازنگری جدی در طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران صورت گیرد، چرا که اکنون شهرهای دنیا به خصوص کشورهای توسعه یافته، از طرح‌های جامع بلند مدت عبور کرده و به سمت برنامه‌ریزی‌های غلتان رفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سالاری در نطق پیش از دستور خود با اشاره به چشم‌انداز گسترش بی‌رویه مجموعه شهری تهران اظهار داشت: نگاهی گذرا به تاریخچه شهرنشینی در دهه های گذشته کشورمان نشان می‌دهد که شهرنشینی در دهه های اخیر دستخوش تحولات قابل توجه و قابل تأملی گردیده است.

سالاری با تاکید بر اینکه پرداختن به مقوله شهرنشینی دارای ابعاد گسترده ای است، گفت: مهاجرت پذیری شهرها به دلیل عدم تحقق سند راهبردی آمایش سرزمین از یک  طرف و ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه گذاری در شهرها و کلانشهر ها ،آن هم با محوریت و مبتنی بر بارگذاری و سوداگری ملک از سویی دیگر از جمله مهم ترین مولفه های تحولات توسعه شهرنشینی بوده است.

وی ادامه داد: آنچه از بررسی آمارهای سرشماری رسمی ایران بدست می‌آید، درسال 1335 از کل جمعیت 000/900/18 نفری کشور حدود 32 درصد  (یعنی حدود شش میلیون نفر) در شهرها ساکن بوده اند و به عبارتی 68درصد در روستاها ساکن بوده‌اند که در این سرشماری، تهران با جمعیتی  بالغ بر 934/560/1 نفر پرجمعیت ترین شهر بوده و پس از آن شهرهایی مثل تبریز، مشهد، اصفهان، آبادان شیراز، کرمانشاه، اهواز و رشت به ترتیب در رده های بعدی قرار داشتند. در نگاهی به وضعیت مجموعه شهری تهران شامل شهرهای تهران و سایر شهرستانها استان تهران آمارهای رسمی بشرح ذیل است:

-          در سال 1335:جمعیت270/990/1 نفر

-          در سال 1345: جمعیت  764/471/3 نفر

-          در سال 1355: جمعیت 161/321/5 نفر

-          در سال 1365: جمعیت 174/929/7 نفر

-          در سال 1375: جمعیت 965/344/10 نفر

-          درسال 1385: جمعیت 302/413/13 نفر

-          در سال 1390: جمعیت 000/595/14 نفر (با احتساب البرز)

سالاری افزود: بررسی های بیشتر نشان می دهد که در سال 1335 میزان جمعیت ساکن در شهر 32 درصد را در کشور شامل می شد در صورتیکه در سرشماری 1355 این میزان به 47 درصد و در سال 1385 به 68 درصد و در سال 1390 به 71 درصد و با در نظر گرفتن تداوم این روند در سال 1395 به 5/72 درصد رسیده است.

تعداد نقاط شهری در استان تهران از مرز 50 عبور کرده است

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه میزان نرخ رشد جمعیت شهری در شهر تهران در دهه های گذشته بتدریج کاهش پیدا کرده است،گفت: این در حالی است که در مجموعه شهری تهران و شهرهای اقماری آن با نرخ رشدی بین 5 تا 5/7 درصد مواجه بوده ایم و آنچه جای نگرانی جدی دارد  اینست که گسترش شهرنشینی  به سمت شهرهای اقماری مجموعه شهری تهران  رفته به طوریکه در سال 1335 استان تهران دارای 3 کانون شهری بوده که به تدریج به 7 کانون در سال 1345 و 12 کانون شهری در سال 1355  و 18 کانون در سال 1365 و 26 کانون در سال 1375 و بالاخره 41 کانون شهری در سال 1387 افزایش یافته و قطعا در حال حاضر تعداد کانون های شهری از مرز 50 عبور کرده است.

وی ادامه داد: توجه دقیق تر به افزایش تعداد کانون های شهری در مجموعه شهری تهران خرسندی کسانیکه  اعتقاد دارند رشد جمعیت شهرنشینی در تهران رو به تنزل است را با ابهام جدی مواجه می نماید چرا که بررسی ها و مطالعات مربوط به شهرنشینی نشانگر اینست که اساسا هر گونه افزایش جمعیت که در نتیجه افزایش بارگذاری در شهرهای اقماری شهر تهران یا هر کلانشهر دیگری اتفاق می افتد تاثیر مستقیم در افزایش مشکلات شهرها دارد و به عبارت دیگر افزایش بارگذاری های گسترده و بی رویه اعم از شهرهای اقماری و یا شهر تهران ،منجر به افزایش جمعیت مجموعه شهری تهران شده و نتیجه آن وضعیت نا بهنجار موجود می باشد ،بطوریکه هم اکنون با معضلات عدیده ای برای جمعیت مجموعه شهری مواجهیم.

وجود نگرانی‌های جدی در کاهش درآمدها برای اداره کلانشهر تهران

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران معضلات مجموعه شهری تهران را به شرح ذیل اعلام کرد:

 1- کاهش سرانه های خدماتی ،آموزشی ،بهداشتی، فضای سبز و .....

2-افزایش سکونتگاه های غیررسمی و زاغه نشینی ها و در اصل تولید مسکن ناپایدار

 3-افزایش بافت های فرسوده

 4-افزایش آلودگی های زیست محیطی و از دست رفتن جان هزاران نفر در سال

5- افزایش میزان ترافیک و پرت شدن مهمترین سرمایه جامعه بشری که زمان می باشد

6- افزایش میزان بیماریهای صعب العلاج و آمار نگران کننده سرطان

7-آسیبهای اجتماعی بویژه اعتیاد، طلاق، کودکان کار، سرقت، خشونت و ... که در این برهه زمان مقام معظم رهبری نیز شخصا ورود نموده اند و جلساتی را با سرا قوا برگزار کرده اند.

8- از بین رفتن حریم و اراضی طبیعی، منابع طبیعی، کوهها و رودخانه ها و... در نتیجه بارگذاری های غیر قانونی و بدون چارچوب  به گونه ای که اکنون حریم شهر تهران 10 برابر تهران است.

9- افزایش بیکاری و افزایش مشاغل کاذب

10- نگرانی های جدی کاهش درآمدها برای اداره کلانشهر تهران در آینده و البته نگاهی به بررسی های برخی موسسات معتبر جهانی به وضعیت مجموعه شهری تهران قابل توجه جدی می باشد که اخیراً در برخی سایت ها نیز منتشر گردیده است. مشکل کم آبی نیز در آینده می تواند تهدیدات امنیتی و حاکمیتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. اگر ما نتوانیم حتی یک روز مجموعه مستقر در شهر تهران را آبرسانی کنیم آن موقع ممکن است تبدیل به یک موضوع امنیتی شود.

کلانشهر تهران جزء بدترین کلانشهرهای دنیا است

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش موسسه مرسر، شهر تهران با در نظر گرفتن شاخص های کیفیت زندگی جزء بدترین کلانشهرهای دنیا محسوب می گردد که با در نظر گرفتن شاخص های فرا ملی و جهانی بودن هنوز در رده سیاه چاله ای در قیاس با سایر کلانشهرها می باشد.چراکه شهر تهران علی رغم تلاش های بسیار خوبی که در دهه های اخیر صورت پذیرفته با یک بی برنامه گی و بی قاعدگی وبدون طرح جامع و طرح تفصیلی شکل گرفته است .

اختیارات نهاد شورا برای حل مشکلات موجود کافی نیست

این عضو شورا در ادامه گفت:  بررسی و مطالعات وضعیت افزایش جامعه شهری به ویژه جمعیت پذیری مجموعه شهری تهران و برخی کلانشهرهای کشور باید برای ما به عنوان نمایندگان مردم  پایتخت  باید مورد توجه جدی قرار گیرد .هر چند اختیارات نهاد شورا برای حل مشکلات موجود کافی نیست ولی به نظر می رسد ما به عنوان پارلمان محلی پایتخت  جمهوری اسلامی ایران کنشگری لازم را در ایجاد این دغدغه جدی برای عموم مردم و مسئولین کشور نداشته ایم.

وی در پایان سخنانش پیشنهاداتی را جهت رفع و کاهش مشکلات این حوزه مطرح کرد : 1-بازبینی و بازنگری جدی در طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران با برگزاری جلسات مشترک با شورایعالی شهرسازی و معماری کشور در راستای کاهش بارگذاری و کاهش سرانه ها .

سالاری افزود: اکنون زمان آن رسیده که بازنگری جدی در اصلاح طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران داشته باشیم.اساسا در دنیا و کشورهای توسعه یافته از طرح های جامع بلند مدت عبور کرده و  به سمت برنامه ریزی های غلتان رفته اند ، چراکه مقتضیات زمانی ومکانی و فناوری های نوین با سرعت در حال تغییر است. 

وی ادامه داد :2- ضرورت تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی مجموعه شهری تهران شامل کلانشهر تهران به عنوان شهر مادر و روستاها و شهرهای اقماری یا به عبارت دیگر تمامی کانونهای جمعیتی شهری و روستایی با رویکرد مدیریت در جهت کاهش و توقف بارگذاری ها.

3- تعامل با دولت و تشکیل جلسات مشترک و حضور موثر در کمیسیون مربوط به رسیدگی به مشکلات کلانشهرها و شهر تهران جهت تاثیر گذاری موثر در تحقق سند آمایش سرزمینی کشور و مجموعه شهر تهران به منظورمدیریت عدم ورود تمامی ثروت از اقصی نقاط کشور به مجموعه شهری تهران و سایر کلانشهرها.

4- ایجاد نهادی متشکل از تمامی ذینفعان اعم از شورا و شهرداری تهران و شهرهای اقماری با سرپرستی فردی که منصوب به بالاترین مقام کشوری است جهت مدیریت مجموعه شهری تهران.

و یک پیشنهاد مشخص به شورای شهر تهران برای حل مشکلات شهرک های اقماری و تعاونی های واقع در حریم شهر تهران. شهرک های اقماری  امروز بعنوان یک معضل که کمیسیون شهرسازی و معماری هر روز با آن مواجه که هر بار اهالی تلو ، شهرک زیتون و مجموعه ای شامل حدود 33 تعاونی  که حدود 1000 هکتار زمین به آن ها واگذار شده ولی به دلایلی که درست هم است به آن ها پروانه داده نمی شود  و ما بعنوان نمایندگان شهر باید بتوانیم مشکلات آن ها را حل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز